2021-03-05, 10:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
De dog inte enbart av covid-19. Det var väl någon studie som sa att endast 15 % av dödsfallen endast kan tillskrivas covid-19. Resten var försvagade av andra sjukdomar och hade sannolikt dött under 2020 eller 2021 ändå.

Att människor dör är tragiskt, men det motiverar inte de extrema åtgärder som vidtas. Vi gör t.ex. väldigt lite för att motverka fetmarelaterade dödsfall, trots att man utan större problem hade kunnat beskatta socker, öka andelen timmar idrottsundervisning i skolan och på andra sätt främja en aktiv livsstil.
Åh herregud, här kommer nästa kandidat till GD för MSB...

Jag tar det igen:
Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyg med covid-19 som underliggande dödsorsak (utifrån ICD-10:s diagnoskoder U07.1 eller U07.2). Med underliggande dödsorsak menas, i enlighet med WHO:s definition, den sjukdom eller skadeorsak som inledde den kedja av sjukdomshändelser som direkt ledde till döden. Vecka 12–50 fanns det även cirka 580 personer med bidragande orsak covid-19 bland de avlidna bekräftade fallen, men vi inkluderar inte dessa i måttet avlidna med dödsorsak covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf

Jag förstår faktiskt inte hur någon kan vara så urbota dum att de inte förstår detta. Är det för att de inte VILL förstå eller är de faktiskt så här urblåsta. Helt obegripligt. Man häpnar.
Citera
2021-03-05, 10:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Skriv gärna mer om helheten! Kom ihåg siffror och källor, för annars blir det lätt dåligt underbyggda åsikter och det finns det tillräckligt av i tråden.

Jag tycker vi ska prata om den verkliga pandemin jag. Väldigt få berör den i den här tråden.

https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/covid-deaths-obesity_uk_603faf15c5b6d7794ae360e5

Covid gör oss påminda om att var problemet egentligen ligger...
Citera
2021-03-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur har de räknat ut det?

Genom att studera Sveriges överdödlighet. Studien har dock några månader på nacken ska tilläggas.
Citera
2021-03-05, 10:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Skriv gärna mer om helheten! Kom ihåg siffror och källor, för annars blir det lätt dåligt underbyggda åsikter och det finns det tillräckligt av i tråden.

Tyckte inlägget om överdödligheten var bra. Det är det som är det intressanta, inte hur många som dött med covid som många tyvärr fått på huvudet.

I en pandemin måste man titta på helheten av dödligheten. Inte bara på hur det går i covid.
Citera
2021-03-05, 10:05
Medlem
Citat:
Helt otroligt att fåren inte förstår att man fortfarande kan dö av ålder. Att det ens är uppe för debatt är helt otroligt?
De avlidna som vi diskuterar har konstatetats ha avlidit av covid, inte av ålder.

Enligt dödsorsaksintygen för de avlidna i covid, källa läkare:
Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Antalet avlidna fram till den 28 februari 2021: 11 893

Av dessa har 94 procent (11 144 av 11 893) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Du vet det där med fakta och inte "okvalificierat" gissande.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-03-05 kl. 10:07.
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Jag tar det igen:
Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyg med covid-19 som underliggande dödsorsak (utifrån ICD-10:s diagnoskoder U07.1 eller U07.2). Med underliggande dödsorsak menas, i enlighet med WHO:s definition, den sjukdom eller skadeorsak som inledde den kedja av sjukdomshändelser som direkt ledde till döden. Vecka 12–50 fanns det även cirka 580 personer med bidragande orsak covid-19 bland de avlidna bekräftade fallen, men vi inkluderar inte dessa i måttet avlidna med dödsorsak covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf

Jag förstår faktiskt inte hur någon kan vara så urbota dum att de inte förstår detta. Är det för att de inte VILL förstå eller är de faktiskt så här urblåsta. Helt obegripligt. Man häpnar.
Fast om man är 80+ och redan svårt sjuk i t.ex. cancer eller diabetes, kan inte covid-19 ensamt anses vara dödsorsak. Det är som att sätta en 105 år gammal gubbe på en kälke och låta honom köra omkull, varpå han avlider, och försöka få det till att kälkåkning är livsfarligt.
Citera
Medlem
Citat:
De du ser som är mest aktiva i tråden (på alarmistsidan) är de som försöker vinna politiska poänger på pandemin. Antingen det eller så smygtrivs de med restriktionerna och blir förbannade nu när läget börjar se riktigt bra ut.

Det tror inte jag, i vart fall inte om jag utgår från mig själv. Politik bör hållas utanför pandemidiskussioner är min åsikt. Och restriktionerna är nödvändiga men det innebär inte att man trivs med dem.
Citera
2021-03-05, 10:06
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det tror inte jag, i vart fall inte om jag utgår från mig själv. Politik bör hållas utanför pandemidiskussioner är min åsikt. Och restriktionerna är nödvändiga men det innebär inte att man trivs med dem.
Varför skulle man annars vilja jämföra sig med länder som har färre dödsfall, men aldrig med länder som har fler?
Citera
2021-03-05, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Jag tar det igen:

Ja du men medelåldern på de som dör är fortfarande 84 år = över medellivslängden.

Och denna ovilja att förstå att man kan dö av ålder och andra sjukdomar är helt otroligt. Snälla säg att ni skämtar med mig.
Citera
2021-03-05, 10:10
Medlem
madchances avatar
Citat:
De dog inte enbart av covid-19. Det var väl någon studie som sa att endast 15 % av dödsfallen endast kan tillskrivas covid-19. Resten var försvagade av andra sjukdomar och hade sannolikt dött under 2020 eller 2021 ändå.

Detta är helt enkelt fel.

Om 85% hade dött ändå så hade vi knappt fått något överdödlighet alls. Det är ren logik.
Citera
2021-03-05, 10:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
De avlidna som vi diskuterar har konstatetats ha avlidit av covid, inte av ålder.

Enligt dödsorsaksintygen för de avlidna i covid, källa läkare:
Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Antalet avlidna fram till den 28 februari 2021: 11 893

Av dessa har 94 procent (11 144 av 11 893) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Du vet det där med fakta och inte "okvalificierat" gissande.

Medelåldern på de som dör är 84 år. Men ålder och andra bakomliggande sjukdomar är inte en bidragande orsak till döden. Bara covid? Du mig skämta aprilo?
Citera
2021-03-05, 10:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Fortfarande är medelåldern på de som dött 84 år. Ja man kan fortfarande dö av ålder. Tänk om vi skulle föra statistik på alla äldre som dör av influensan istället och oja oss över det.

Varför detta tunnelseende kring covid?
Det värsta är inte att många dött, men det är illa och det är ändå så att nästan hälften av alla som dött i covid-19 är under 84 år gamla.

Det är tex. mycket värre att vården går på knäna och att vårdkön ökat med över 90 000 operationer, operationer som skulle förbättrat livskvalitén för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in