Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Ebba lovade och bjöd in til möte för at fortsätta ELLER riva upp avtalet om han ångrat sig. Men Esbs ombud som skulle hålla honom i handen vägrade säga sitt namn och Esb drog i dörren inna de ens kom in till mötet.
Hade Esb sällskap av den som ville hindra honom genomföra och gett honom skit för att sälja?
Jag tycker synd om gubben!
Den sitsen han hamnat i är obekväm om man så är 30, 40, eller 81!
Har han ens pengar kvar att återbetala handpenningen?
Nästan rätt.
Att Ebba Busch bjöd in till möte är rätt.
Att Ebba Busch river upp avtal om ett hus hon bestämt att hon vill äga kommer inte ske, innan hon möter på motstånd, eller en dom i Esbjörns favör. Det är ju uppenbart för alla som följt denna sak.
Jag vet inte om Esbjörn har pengar, men jag tror inte dessa summor du nämner är något som påverkar Esbjörns ekonomi avsevärt. Det är ett senare problem för Esbjörn. Men säkert ångestladdat för Ebba Busch som inte kan få tillbaka sin handpenning under pågående tvist.
Handpenningen är intressant i denna sak, eftersom det fanns ju inga andra spekulanter på fastigheten. Det fanns egentligen inget syfte med handpenningen, annat än i psykologisk påtryckning. Handpenning har ingen juridisk betydelse för om ett avtal är giltigt. Jag är faktiskt nyfiken på varför en handpenning betalades.
Jag har vibbar om att efter det Esbjörn undertecknade avtalet, var Ebba Busch färdig med honom. Hon trodde då att det var klart, och tänkte inte på att två vittnen ska vara med och att det är ett formkrav. Hon upptäckte för sent att avtalet skulle bevittnas av två vittnen, när Esbjörn skrev under. Hon trodde det skulle fixa sig, när hon ansökte om lagfart två gånger och lantmäteriet avvisade ansökningarna.
Lagfarten blev inte vilande, där det är Esbjörn som måste väcka talan. Det var Ebba som blev hänvisad till domstol. Allt är så underligt, där vi får veta att det där med formkrav och djupare kunskaper är inte Ebba Buschs grej.