2021-03-05, 07:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Innan covidpandemin dog många äldre under influensasäsongen. Men då var det väl samma som med corona de dog MED influensa inte av?

Är man skör så dör man av det sista som tillstöter, det som är droppen som gör att man tippar över kanten. Det gäller alla som får en sjukdom oavsett ålder att den kan tippa en över kanten.

Intelligenta fattar detta. Här i tråden ser man en tydlig vattendelare mellan intelligenta och ointelligenta.

Nu börjar du fatta vad det är frågan om. Så varför förstora upp det här i onödan?
Citera
2021-03-05, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej vad skulle det vara ?
Utan restriktioner eller lockdowns = fler sjuka = större kostnader.

Framförallt har man sluppit många sjukfall i länder med lyckad hantering som i NZ och hos våra grannar t.ex.
Citera
2021-03-05, 07:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej de allra flesta har dött med covid och har samtidigt andra allvarliga sjukdomar, ofta flera. medelåldern är 84 år dvs över medellivslängden alltså.

Ingen tjänar på att förstora upp det här med än nödvändigt.
Att någon fortfarande tror på den här skrönan är helt obegripligt. De dog AV COVID-19. Fatta.
Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyg med covid-19 som underliggande dödsorsak (utifrån ICD-10:s diagnoskoder U07.1 eller U07.2). Med underliggande dödsorsak menas, i enlighet med WHO:s definition, den sjukdom eller skadeorsak som inledde den kedja av sjukdomshändelser som direkt ledde till döden. Vecka 12–50 fanns det även cirka 580 personer med bidragande orsak covid-19 bland de avlidna bekräftade fallen, men vi inkluderar inte dessa i måttet avlidna med dödsorsak covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf

Kan du nu inte bara konstatera att du har fel? Du behöver inte öppet deklarera att du hade fel eller genomföra någon liknande förlöjligande handling här på FB, det vet jag att du inte kommer göra (folk här verkar lida av ett genetiskt fel som gör att de är programmerade att ALDRIG erkänna att de har fel). Jag ber dig bara att sluta sprida dessa skrönor helt enkelt på grund av att de är felaktiga. De är lögn. Bullshit. Skitsnack.

Ok? Tummis.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-05 kl. 07:44.
Citera
2021-03-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det värsta som kan hända är att det av någon anledning inte skulle vara sådär jätteeffektivt mot död. Att vara ovaccinerad är garanterat sämre, det är den avvägningen alla gör nu. Samma avvägning som hälsomyndighet efter hälsomyndighet nu gör. Förväntar mig att resten av norden följer efter.

"Det värsta som kan hända", ja precis. Gemene man tenderar inte att ta så lättvindigt på sin egen död som "ja ja vad är det värsta som kan hända, att jag dör, eller?". Oerhört märkligt sätt att se på saken att tro att man är villig att riskera något, om man har information om att ett val av fel vaccin eventuellt kan leda till en ev. större risk för död. Att politiker eller våghalsiga myndighetspersoner gärna riskerar andras död är en sak, men människor själva i en befolkning, vill nog inte det.

Naturligtvis är det inte då ett val mellan att vara vaccinerad eller ovaccinerad, rakt av. Utan då kanske man gör en avvägning att hellre isolera sig ett halvår eller ett år till, tills man förhoppningsvis får se mer uppföljning på just att det (AZ) verkligen skyddar lika bra som Pfizers mot just död. Eller att man väntar tills man kan få Pfizers, helt enkelt.

Denna benägenhet är nog större ju lägre ålder man har neråt, som äldre. Dvs ju närmre 65 man är, för att man då kanske förväntar sig att få leva i minst tio, kanske femton eller rentav tjugo år till. Då vill man nog inte riskera det på så här lösa grunder som hittills har angetts osv.

Mina anhöriga runt 65 känner sig inte ett dugg trygga med att AZ verkligen är lika skyddande. Bara som ett exempel, förvisso anekdotiskt, men jag förstår helt klart hur de resonerar.

Tänk om det i efterhand sedan visar sig att farhågan stämde till exempel. Och man kan skönja att bra många fler äldre som fick AZ-vaccinet, ändå dog sedan i fjärde vågen eller så... Vem tar ansvar då? Osv.
Citera
2021-03-05, 07:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Utan restriktioner eller lockdowns = fler sjuka = större kostnader.
jag har aldrig varit emot restriktioner, eller sagt att vi bör ha helt öppet. Däremot är jag väldigt emot att kopiera vår omvärld i detta läge. Du har samma tunnelseende som alla andra. Världen är större än covid.

Citat:
Framförallt har man sluppit många sjukfall i länder med lyckad hantering som i NZ och hos våra grannar t.ex.
i covid-19 ja? I cancer och hjärtinfarkter då?
Lyckad och lyckad? De har lockdown just nu och då har inte ens hösten kommit.

Att stänga ner hela länder är vansinnigt dyrt och leder till dödsfall på annat håll istället.
Citera
2021-03-05, 07:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Att någon fortfarande tror på den här skrönan är helt obegripligt. De dog AV COVID-19. Fatta.
Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyg med covid-19 som underliggande dödsorsak (utifrån ICD-10:s diagnoskoder U07.1 eller U07.2). Med underliggande dödsorsak menas, i enlighet med WHO:s definition, den sjukdom eller skadeorsak som inledde den kedja av sjukdomshändelser som direkt ledde till döden. Vecka 12–50 fanns det även cirka 580 personer med bidragande orsak covid-19 bland de avlidna bekräftade fallen, men vi inkluderar inte dessa i måttet avlidna med dödsorsak covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf

Kan du nu inte bara konstatera att du har fel? Du behöver inte öppet deklarera att du hade fel eller genomföra någon liknande förlöjligande handling här på FB, det vet jag att du inte kommer göra (folk här verkar lida av ett genetiskt fel som gör att de är programmerade att ALDRIG erkänna att de har fel). Jag ber dig bara att sluta sprida dessa skrönor helt enkelt på grund av att de är felaktiga. De är lögn. Bullshit. Skitsnack.

Ok? Tummis.

Om medelåldern på de som dör är 84 år och över 80% har andra allvarliga sjukdomar, vad är det som säger att det är covid som är dödsorsaken? Eller kanske gud förbjude ålder?
Citera
2021-03-05, 07:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
jag har aldrig varit emot restriktioner, eller sagt att vi bör ha helt öppet. Däremot är jag väldigt emot att kopiera vår omvärld i detta läge. Du har samma tunnelseende som alla andra. Världen är större än covid.

i covid-19 ja? I cancer och hjärtinfarkter då?
Lyckad och lyckad? De har lockdown just nu och då har inte ens hösten kommit.

Att stänga ner hela länder är vansinnigt dyrt och leder till dödsfall på annat håll istället.
Men där är väl Norge ett exempel som talar emot det med ingen överdödlighet alls.

Och som sagt, dödsfall drar lite resurser helt cyniskt.
Citera
2021-03-05, 07:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Om medelåldern på de som dör är 84 år och över 80% har andra allvarliga sjukdomar, vad är det som säger att det är covid som är dödsorsaken? Eller kanske gud förbjude ålder?
Dödsorsaksintyget som upprättas av läkaren.

Herregud...
Citera
2021-03-05, 07:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Dödsorsaksintyget som upprättas av läkaren.

Herregud...

Så diabetes, cancer och hjärtsvikt bidrar inte någonting? Tunnelseende har du.
Citera
2021-03-05, 08:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men där är väl Norge ett exempel som talar emot det med ingen överdödlighet alls.

Och som sagt, dödsfall drar lite resurser helt cyniskt.

Vi är inte Norge. Vi är Sverige och har klarat oss ganska väl jämfört med övriga Europa som tagit till riktigt tuffa åtgärder och lockdowns
Citera
2021-03-05, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi är inte Norge. Vi är Sverige och har klarat oss ganska väl jämfört med övriga Europa som tagit till riktigt tuffa åtgärder och lockdowns
Vi brukar ju alltid jämföra oss med Syd- och Östeuropa, eller hur? Vi klarar oss bättre enbart p.g.a. bättre ekonomi men den tar rejält stryk ändå.

Alltså, du måste jämföra med länder där man hanterat smittan bra. Hur ser det ut tycker du?

Norge - Sverige: 623 - 12,826
Citera
2021-03-05, 08:09
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det är ju precis det folk gjort för ett virus där medelåldern att dö är 84 år.
Medel 84 år stämmer bra för dödsfallen i Sverige.

Nu är det fler som vårdas för långtidscovid än som har dött och det kom svensk forskning i oktober om detta. Vetenskapsrådet, Hjärt Lungfonden och Stiftelsen för strategisk forskning står bakom, och de har använt en app.

Baserat på 4182 incidenser så var 189 fortfarande sjuka på dag 56 med medianåldern på 43 år. På dag 84 (12 veckor) så var 95 fortfarande sjuka, eller 2.3%.

Det låter kanske inte farligt i sig men cirka 2 miljoner svenskar har fått Covid-19 hittills. Hur applicerbara dessa siffror är på hela befolkningen kan jag inte bedöma.

Citat:
Long-COVID was characterised by symptoms of fatigue, headache, dyspnoea and anosmia and was more likely with increasing age, BMI and female sex.

Intressant nog så drabbas kvinnor hårdare av långtidscovid än män. Män löper större risk att dö.

Preprint här:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.19.20214494v2.full.pdf
Senast redigerad av madchance 2021-03-05 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in