Citat:
Ursprungligen postat av
crisscross
Det värsta som kan hända är att det av någon anledning inte skulle vara sådär jätteeffektivt mot död. Att vara ovaccinerad är garanterat sämre, det är den avvägningen alla gör nu. Samma avvägning som hälsomyndighet efter hälsomyndighet nu gör. Förväntar mig att resten av norden följer efter.
"Det värsta som kan hända", ja precis. Gemene man tenderar inte att ta så lättvindigt på sin egen död som "
ja ja vad är det värsta som kan hända, att jag dör, eller?". Oerhört märkligt sätt att se på saken att tro att man är villig att riskera något, om man har information om att ett val av fel vaccin eventuellt kan leda till en ev. större risk för död. Att politiker eller våghalsiga myndighetspersoner gärna riskerar andras död är en sak, men människor själva i en befolkning, vill nog inte det.
Naturligtvis är det inte då ett val mellan att vara vaccinerad eller ovaccinerad, rakt av. Utan då kanske man gör en avvägning att hellre isolera sig ett halvår eller ett år till, tills man förhoppningsvis får se mer uppföljning på just att det (AZ) verkligen skyddar lika bra som Pfizers mot just död. Eller att man väntar tills man kan få Pfizers, helt enkelt.
Denna benägenhet är nog större ju lägre ålder man har neråt, som äldre. Dvs ju närmre 65 man är, för att man då kanske förväntar sig att få leva i minst tio, kanske femton eller rentav tjugo år till. Då vill man nog inte riskera det på så här lösa grunder som hittills har angetts osv.
Mina anhöriga runt 65 känner sig inte ett dugg trygga med att AZ verkligen är lika skyddande. Bara som ett exempel, förvisso anekdotiskt, men jag förstår helt klart hur de resonerar.
Tänk om det i efterhand sedan visar sig att farhågan stämde till exempel. Och man kan skönja att bra många fler äldre som fick AZ-vaccinet, ändå dog sedan i fjärde vågen eller så... Vem tar ansvar då? Osv.