Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Inte baserat på att han hade torskat för ringa/CB -- nej. Korrekt uppfattat. Sen kan det möjligen ha funnits andra orsaker till uppsikt. Men just denna är inte en vettig sådan.
Det är, under förutsättning att inga andra riskfaktorer finns, en extremt dålig prediktor för våldsbrott.
Jag menar, det är inte för att gängbangare i Compton blaze:ar som de exekverar drive-by's...
Vilka övriga faktorer som kan tänkas föreligga för uppsikt dristar jag mig inte att spekulera i. Brassrökning är dock inte ett vettigt skäl.
"Marijuana use causes violent behavior through increased aggressiveness, paranoia, and personality changes (more suspicious, aggressive, and anger)."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7084484/ (på sida 3)
Så jo, det finns goda skäl att övervaka knarkare, och även den här killen innan dådet. Tyvärr ville ju du och andra i Sverige inte det, och så gick det som det gick.
Andra skäl till övervakning kan vara tex att han har vuxit upp i en primitiv kultur och med en religion som han kanske feltolkar eller som är fel. Att ge en religiös skrift till en omogen och lågintelligent människa, det är som att ge en pistol till en apa ungefär. Och jag tycker det är fel att lägga skulden på gärningsmannen för att han har blivit så illa skött. Människor blir vad man gör dem till, precis som djur. Antingen blir de skötsamma och lydiga, eller så blir de vildar som dödar människor.