2021-03-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Förr fick man pengarna i en klumpsumma och fick sedan betala hyra och annat.

Lever du på 90 talet eller? Tror du seriöst en afghan som knappt kan svenska kan betala räkningar på egen hand? Svar nej!
Socialen betalar allt åt dom, sen får han en fet summa ”fickpeng” som han kan göra vad fan han vill med. Tex köpa knark eller en fet jävla kniv
Senast redigerad av maajkie 2021-03-04 kl. 23:13. Anledning: Felstav
Citera
2021-03-04, 23:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sen tror jag att IS väl har relativt få sympatisörer från just Afghanistan? Särskilt bland hazarer (vet ej om GM är det?).

Hade motivet varit IS-inspirerat så tror jag att det hade framkommit nu.
Nej, visst. Det är långsökt. Hazarer är till skillnad från IS-anhängarna shiiter och (vad jag förstått) inte speciellt religiösa. Men jag förstår att säkerhetstjänsten utreder det som ett terrorbrott just därför att det följer ett inte okänt mönster.
Citera
2021-03-04, 23:13
Medlem
Citat:
Finns IS i Afghanistan? Vilken klimatzon är det?

Ja dom finns närvarande i Afghanistan.
Dock så är det väll oftast pashtuner som sympatiserar med is i Afghanistan.
Citera
2021-03-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maajkie
Lever du på 90 talet eller? Tror du seriöst en afghan som knappt kan svenska kan betala räkningar på egen hand? Svar nej!
Specialen betalar allt åt dom, sen får han en fet summa ”fickpeng” som han kan göra vad fan han vill med. Tex köpa knark eller en fet jävla kniv

Är det så för alla asylsökande? Hade han en god man?
Citera
2021-03-04, 23:14
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sannolikt.

Fast det är den här typen av dåd som IS uppmanat sina sympatisörer till att utföra. Planera i ensamhet, enkelt vapen. Samma mönster som i Nice i oktober. Där gick en ensam man till attack med en kniv, dödade tre människor.
Visst.

Vi kan såklart inte utesluta att ett psykfall tittat på IS-sidor och därefter bestämt sig för att jihadda Vetlanda (vem fan kunde trott att man någonsin skulle skriva något sådant för 48 timmar sedan). Men jag tycker indicierna thus far pekar på 'bryt' i största allmänhet.

Av de energidryckspimplande kidsen på resecentrum som intervjuades i Aktuellt verkar det dock mer som att han var tillbakadragen. Möjligheten finns ju att han, likt en inte försumbar mängd 'gymnasister från ej skidåkande* nation', 'jagade drake'.

Men jag vetefan.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sen tror jag att IS väl har relativt få sympatisörer från just Afghanistan? Särskilt bland hazarer (vet ej om GM är det?).

Hade motivet varit IS-inspirerat så tror jag att det hade framkommit nu.
I just denna fråga förefaller vi vara tämligen överens.
Senast redigerad av hogerspoket 2021-03-04 kl. 23:18.
Citera
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Ett stridsrop för att skrämma fienden.
Tror mer på det än att stackaren, som media vill framställa, rökte en marijuana cigarett, fick en ovanligt beräknelig typ av psykostillstånd o gjorde slag i saken för att påskynda sitt migrationsjuridiska ärende.
Citera
Medlem
blamages avatar
Citat:
Det kan ju också varit ett djuriskt vrål av ursinnig, bestialisk vrede innan han hämningslöst kastade sig över sina offer?
Mycket möjligt, det verkar vara mer ett djur än en människa.
Citera
2021-03-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Ja dom finns närvarande i Afghanistan.
Dock så är det väll oftast pashtuner som sympatiserar med is i Afghanistan.

Jo, eftersom de är sunni men de kanske mest sympatiserar med talibanerna om något? Shiiter skulle aldrig stöda is eftersom denna organisation ser dem i nivå med kafirer
Citera
2021-03-04, 23:15
Medlem
Citat:
Är det så för alla asylsökande? Hade han en god man?

Ja dom som har egen lägenhet! Dom som bor på ett boende får ju med fickpeng såklart. Men där står ju socialen för kostnaden till boendet och där inkludera ju även mat på boendet.
Citera
2021-03-04, 23:16
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Tror mer på det än att stackaren, som media vill framställa, rökte en marijuana cigarett, fick en ovanligt beräknelig typ av psykostillstånd o gjorde slag i saken för att påskynda sitt migrationsjuridiska ärende.
Tror mer på ett nedärvt beteende från generationer av inavel blandat med getter.
Citera
2021-03-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maajkie
Ja dom som har egen lägenhet! Dom som bor på ett boende får ju med fickpeng såklart. Men där står ju socialen för kostnaden till boendet och där inkludera ju även mat på boendet.

Låter som ett fett slappt liv. Chilla på boendet, gratis mat och sen cash till annat.
Citera
2021-03-04, 23:17
Medlem
Citat:
Låter som ett fett slappt liv. Chilla på boendet, gratis mat och sen cash till annat.

Ja det är precis va det är. Och det är vi skattebetalare som står för kostnaden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in