2021-03-04, 19:45
Medlem
Nazarens avatar
Thomas Nydahl.

Var går gränsen för den svenska infantiliteten? I många år kunde man - också i politikerklassen - hävda naiviteten som orsak till eländet. Jag tror snarare att vi har att göra med en hejdlös form av infantilitet. Många steg som tagits i vårt land har haft den medvetna fördumningen som ledstjärna. Bara i Sverige kan "hemvändande" massmördare belönas med fri bostad och bidrag till uppehället. I sundare nationer - t.ex. Finland och Frankrike - grips de, ställs inför rätta och hamnar i en cell. På vilket sätt är de ens hemvändande? Vem stod för en politik som kunde få islamismens värsta soldater att kalla Sverige för sitt hem?
Citera
2021-03-04, 19:48
Medlem
Nazarens avatar
Thomas Nydahl.

Varför tänkte jag på detta radioprogram igår kväll? När beskedet om terrorn i Vetlanda kom blev det en alltför stark påminnelse om att det gamla Sverige är borta i mycket hög grad. De som i bred bemärkelse vill vårda vår kultur och våra traditioner stämplas som extremister, medan de som placerat islamismen och dess hatbrott på små och stora orter i vårt land hyllas som "ledare" och "visionärer". När jag hör svenska politiker tala om det som hände igår känner jag både skam och sorg.

De har fått hållas. Och de kommer fortsättningsvis att få hållas. Svenska folket både glömmer och har överseende. I nästa riksdagsval blir det kanske en annan regering, men man behöver inte vara spåman för att tänka att det blir mer av samma. Man kanske rentav sjunger de gamla sångerna medan man sjunker mot botten.
Citera
2021-03-04, 19:48
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
ååååkej.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnoG7k/de-fick-ingen-psykvard-blev-mordare
Okidoki....jag drar mina egna slutsatser efter ett par decenniers följande
av slika media......

"Aftonbladet" eller "Expressen" so what?
Citera
2021-03-04, 19:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxismberg
Precis som Breivik också ropade på hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Du kan kasta den teorin i papperskorgen.

Hans motiv var ett angrepp på Sverige för att hämnas Sveriges engagemang i Afghanistan.

Hämnden var bränslet i hans attack mot svenskarna i deras land.

Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är nog bättre att ropa på hjälp än försöka döda åtta personer.
Han tycker hans eget liv är viktigare än alla personer han attackerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du menar ropet Allahu Akbar? Hjälp att mörda? Utvisa religiösa fanatiker direkt.

Edit: Inlåsning och kasta bort nyckel var ingen bra idé. Bara ut med skiten och livstids förbud att sätta sin fot i Sverige igen.

Tror inte ni uppfattade tonen i mitt inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Man måste också tänka på vad den här killen varit med om. Han kände sig förmodligen helt hopplös utan framtid.
Att gå bärsärk med en yxa är inget man gör för att det är kul - det är ett rop på hjälp.
Citera
2021-03-04, 19:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
ååååkej.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnoG7k/de-fick-ingen-psykvard-blev-mordare

Du kontrar med ett femton år gammalt fall?
Citera
2021-03-04, 19:50
Medlem
guubens avatar
Polisen borde fråga afghanen ifall han skulle knivskurit ifall han mötte en landsbroder på gatorna (eller någon med ett ett signalement på utländsk härkomst). Ifall ett nekande svar: Då anser jag att man kan stämpla knivattackerna som en terroristgärning och inte bara som ett vansinnesdåd. Jag kan tänka mig att svenska politiska rättsväsendet gör allt för att mordförsöken skall vara bara ett "vanligt vansinnesdåd". PK och immigrationsfrågan.
Citera
2021-03-04, 19:51
Medlem
Han gjorde detta för att han vill vara kvar Sverige minst 10 år till.Altetnativet ej attraktivt.Det här får vi leva med eftersom vi har 10 tusentals som kommer att agera på liknande sätt
Citera
2021-03-04, 19:53
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Ytterligare en invandrare som flippat ur, men han får säkert svensk vård och stanna kvar,..

Enligt Stefan Löfven så hade attacken INGET med migrationen till Sverige att göra.

Cirkulera och gå vidare.
Citera
2021-03-04, 19:53
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazaren
Thomas Nydahl.

Varför tänkte jag på detta radioprogram igår kväll? När beskedet om terrorn i Vetlanda kom blev det en alltför stark påminnelse om att det gamla Sverige är borta i mycket hög grad. De som i bred bemärkelse vill vårda vår kultur och våra traditioner stämplas som extremister, medan de som placerat islamismen och dess hatbrott på små och stora orter i vårt land hyllas som "ledare" och "visionärer". När jag hör svenska politiker tala om det som hände igår känner jag både skam och sorg.

De har fått hållas. Och de kommer fortsättningsvis att få hållas. Svenska folket både glömmer och har överseende. I nästa riksdagsval blir det kanske en annan regering, men man behöver inte vara spåman för att tänka att det blir mer av samma. Man kanske rentav sjunger de gamla sångerna medan man sjunker mot botten.

Så bra formulerat, vem är denne Nydahl?
Citera
2021-03-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Polisen borde fråga afghanen ifall han skulle knivskurit ifall han mötte en landsbroder på gatorna (eller någon med ett ett signalement på utländsk härkomst). Ifall ett nekande svar: Då anser jag att man kan stämpla knivattackerna som en terroristgärning och inte bara som ett vansinnesdåd. Jag kan tänka mig att svenska politiska rättsväsendet gör allt för att mordförsöken skall vara bara ett "vanligt vansinnesdåd". PK och immigrationsfrågan.

Nu var ju inte alla som attackerades vita.
Citera
2021-03-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du kontrar med ett femton år gammalt fall?

Nej, 8 fall som när det publicerades var dagsfärskt med samma problematik. Personer hade sökt hjälp men blivit nekade. I många fall var det även dödsfall.
Så att denna typen av brott skulle vara isolerat till nysvenskar blir ju ganska tydligt bestridet. Ausonius, Flink?
Citera
2021-03-04, 19:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Enligt Stefan Löfven så hade attacken INGET med migrationen till Sverige att göra.

Cirkulera och gå vidare.
Det är förstås ett riskmoment att såna här figurer flyter omkring i landet. Alltmer missnöjda, hatiska, kanske med drog- och psykiska problem. Svårt att hantera kulturkrocken och det svenska samhället.
Misslyckas med kontakter med kvinnor och arbetsmarknaden. De har inga flyktingskäl eftersom de får avslag på sina ansökningar om PUT, men ansvariga myndigheter lyckas inte få ut dem ur landet. Vi kommer säkert få se mer sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in