2021-03-04, 13:43
Medlem
Grattis ni som gick in på SKT trots allt blod runt om oss!
Citera
2021-03-04, 13:44
Medlem
johnthedickholmess avatar
På tal om det här med GameStop, WSB, pump n dump etc för er som inte har så bra koll på aktier. Bra text så ni inte bränner er:

Inget nytt under solen...

Vi börjar med en historielektion. Vad som hände med GameStop och alla andra aktier som sopats upp i detta nonsens har hänt tidigare och det kommer att hända igen. GameStop har lagts till i en lång lista med ”short squeezes” genom historien. Aktier med en stor kvot blankade aktier (andelen av företagens aktier som säljs kort av investerare som satsar mot att aktiekursen ska stiga) är mogna för en ”squeeze”. Om dessa aktiers kurser stiger sätter det press på blankarna. När aktiekursen stiger ökar blankarnas förluster. När blankarna väl tar smällen och börjar köpa tillbaka aktier för att täcka sina korta positioner, triggas bara aktiekursen ännu högre. ”Short squeezes” är minst lika gamla som aktiemarknaderna själva. Northern Pacific Railway (1901), Piggly Wiggly (1923) och Volkswagen (2008) är bara några få historiska exempel.

Medan ”short squeezes” inte är något nytt, så var de inblandade aktörerna och tillvägagångssättet synnerligen modernt i fallet GameStop. I det här fallet tvingades en grupp högljudda GameStop-blankare ut ur sina korta positioner av ett glatt gäng av självutnämnda ”degenerates”. Den senare gruppens verksamhetsbas var den sociala medieplattformen Reddit, särskilt gruppen WallStreetBets. De använde plattformen för att samlas och pressa ut blankarna - och det fungerade. Men vinsterna var kortvariga. Efter att blankarna kastat in handduken vände sig gruppen mot sig själv och upplöstes slutligen. GameStops aktiekurs kraschade.

Varför växer inte träd till himlen?

En teori om varför träd inte växer till himlen antyder att tyngdkraften är den begränsande faktorn. Ju högre träd växer, desto svårare måste de arbeta för att övervinna tyngdkraften för att dra vatten genom sina rötter och fördela det till de yttersta delarna av trädet. Gravitationen har en liknande effekt på aktiemarknaderna, även om det går under ett annat namn: Fundamenta. Ekonomisk tillväxt, vinsttillväxt, inflation - det här är de grundläggande krafterna som formar marknaderna. Marknader trotsar ofta fundamenta under kortare perioder, men på lång sikt kan man inte komma undan dem.

Inga summor från en hord av dessa " degenerates " skulle ha varit tillräckligt för att driva GameStops aktiekurs till att upphäva gravitationen. Medan dess aktie sedan dess har kommit tillbaka till jorden är hela historien - enligt min mening - symptomatiskt för en marknad som förmodligen har frikopplats från fundamenta.

Vad ska en investerare göra?

Jag tror att marknaden är mitt uppe i en manisk fas. Det finns anekdotiska bevis för att stödja detta överallt som till exempel: uppståndelse kring ”meme-aktier”, boom i SPACs (Special Purpose Acquisition Company), så kallade blankcheckföretag, Tesla (TSLA) som köper bitcoin, tonåringar som ger aktieråd på TikTok och mer. Men jag tror att det starkaste beviset är den växande kören som sjunger en bekant melodi: "Den här gången är det annorlunda." Faktum är att det aldrig är annorlunda. Historiskt höga aktievärderingar och historiskt låga obligationsräntor är inte grogrund för framtida tillväxt. Så vad ska en investerare göra?

Alla känner till det klassiska Warren Buffett-citatet om att vara girig när andra är rädda och rädd när andra är giriga. Jag älskar symmetrin i ordspråket. Det är själva essensen av vad det innebär att gå mot strömmen som investerare.

Under det senaste året hade investerare möjlighet att vara både giriga och rädda. Girighet kan ha gynnat många investerare i början av 2020, när rädslan kring den globala pandemin ökade och marknaderna sjönk. Men det var en kort skrämselhicka - åtminstone för aktiemarknaden. Det var faktiskt den kortaste björnmarknaden i historien. Ett år senare, när människor fortfarande lever i samhällen som stängts ner i olika grad, är många börser på sina högsta nivåer någonsin. Nu kan det vara dags att vara lite rädd.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-03-04 kl. 13:47.
Citera
2021-03-04, 15:42
Medlem
Black friday på aktiemarknaden vid öppning!
NIO bottnade på $39, det är ett fynd.
Citera
2021-03-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Black friday på aktiemarknaden vid öppning!
NIO bottnade på $39, det är ett fynd.

Edit: Köpte NIO på $41, sen dippa den till $38.
Sjuka reapriser nu på de större bolagen.
Citera
2021-03-04, 17:34
Medlem
B. Mystics avatar
Är Gevo på utdöende nu?

Ner 25,87% denna vecka.
Citera
2021-03-04, 17:54
Medlem
bajssprutans avatar
Efter katastrofen kempharm har jag gett upp hoppet för mänskligheten.
Här försöker man hjälpa till och bota sjukdomar men tendieregn uteblir.

No more mr niceguy. Köpte dippen i $POWW (Ammo Munitions Inc) för $6.66.

Käka bly allihop.
Citera
2021-03-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Är Gevo på utdöende nu?

Ner 25,87% denna vecka.

Snälla lyssna inte på råd om köp och sälj från andra. Vi kommer alltid ha egenintresse.

Med det sagt så är min tro och förhoppning att raset kommer stanna mellan 5-8dollar och sedan få fäste. Efter det så hänger det på tron på företaget och de produkter som de säljer. Jag tror att deras produkt kommer agera perfekt i transitionen till elbilar vs vanliga bilar som sker de kommande åren, men hoppas allra mest på en extremeffekt inom flygbranschen som jag inte tror får det lika lätt att ställa om moderna flygplan till el.

Men likt allt annat här i världen så kan detta torska rejält. Exempel att folk helt enkelt hittar andra vägar eller tappar intresse för miljön.

Bilda dig en egen uppfattning och känns det inte bra så sälj och gå vidare mot nåt du känner större förtroende för.
Citera
2021-03-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Efter katastrofen kempharm har jag gett upp hoppet för mänskligheten.
Här försöker man hjälpa till och bota sjukdomar men tendieregn uteblir.

No more mr niceguy. Köpte dippen i $POWW (Ammo Munitions Inc) för $6.66.

Käka bly allihop.
Ja jävlar vilket bottennapp, jag försökte rida vågen men gick ut med 5% förlust. Den sjönk fan fortare än Titanic. Tror egentligen att det var fel vecka, hade det varit i januari hade den sett tresiffrigt. Nu är marknaden största mobbaren och trycker ner allt och alla.

Känns som reapriserna kommer fortsätta imorgon också, Nasdaq nere på 12,800.
Citera
2021-03-04, 19:12
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Får hoppas det.
Jag hade väntat mig alla tiders raket i och med att de flesta såna bolag aldrig får något godkänt öht.

Då får jag väl behålla dem, trots att jag i praktiken blir tjackkran via proxy.

Tog en liten powernap och missade handla Gevo.

Haha fyfan, det sved ordentligt när den dök men en uppgång borde väl ske rätt snart. Glad att den största delen av innehavet i amtx råkade försvinna i förrgår. Det får kompensera upp för denna miss.

Med insyn i branschen och de enorma kostnaderna kring preparaten, enbart i Sverige, kan jag med säkerhet påstå att en ny form av metyfenidat med vettigare biverkningsprofil är en god investering på sikt.

Du får kliva in i Gevo idag. Ska själv fylla på när den går ner mot 6.50
Citera
2021-03-04, 19:14
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Haha fyfan, det sved ordentligt när den dök men en uppgång borde väl ske rätt snart. Glad att den största delen av innehavet i amtx råkade försvinna i förrgår. Det får kompensera upp för denna miss.

Med insyn i branschen och de enorma kostnaderna kring preparaten, enbart i Sverige, kan jag med säkerhet påstå att en ny form av metyfenidat med vettigare biverkningsprofil är en god investering på sikt.

Du får kliva in i Gevo idag. Ska själv fylla på när den går ner mot 6.50
Ja idag blir det nog rätt brutalt. Powell sa i princip go fuck yourself till wallstreet.
Citera
2021-03-04, 19:51
Medlem
Långsiktigt borde väl KemPharm stiga rejält?
Citera
2021-03-04, 20:12
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ja idag blir det nog rätt brutalt. Powell sa i princip go fuck yourself till wallstreet.

Jo jag såg det nu.
Det här blodbadet i kombo med bristande impulskontroll var ju sådär. Man ska ju inte röra skiten man kränger men det är nog dags att kika in på flugsvamp och köpa sig en burk ritta.

Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
Långsiktigt borde väl KemPharm stiga rejält?

Jag fortsätter på den inslagna vägen, utforskar detta självskadebeteende och maxar på när den droppar mot 9an.

Läs på lite så kommer du inse varför den sjunkit.
Senast redigerad av Onehandclapping 2021-03-04 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in