2021-03-04, 14:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Att jämföra med att söka efter guld blir logiskt fel. Det finns de som visat att de funnit guld. Men det finns ingen som har visat att de funnit Gud. (...)
Jag återkommer till ditt intressanta inlägg, men om någon visar upp guld och säger att de har hittat det, så kan du välja att tro på personen eller inte. Det kan ju vara köpt eller vara svavelkis. Guldkristaller i kvarts är mycket likt svavelkiskristaller i kvarts. Det är en fråga om förtroende, som när någon säger sig ha funnit Guds makt (som ju inte är materiell och uppvisbar annat än när någon med stor tro visar sin mirakulösa makt).
Citera
2021-03-04, 14:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Man kan givetvis ge skulden för våldsbrottlingarnas gärningar till Satan, Demoner eller grannens hund om man är lite bakåtsträvare, och gillar det paranormala.

Men jag tror att det är enklare än så.

Du skyller väl inte på Satan när gorillor i djungeln misshandlar, slår ihjäl eller våldtar varandra?
Satan har stor makt på jorden, även över djur. Han är förklaringen till att världslig makt korrumperar och till mänsklighetens dåliga prognos.
Citera
2021-03-04, 14:22
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det viktiga med evangelierna är att de försöker återberätta vad Jesus sa, för han sa bl.a. att han kom från den fullkomliga världen och därför hade förstahandsinformation.

Ja, men dom människorna som skrev den var inga gudomliga väsen.
Det var vanligt folk, och vanligt folk förvanskar, glömmer, minns fel, vinklar och förskönar.
Man måste ta in den aspekten, det är därför det blir heltokigt om man blir sk bokstavstroende... Vad tror man på? En massa förvirringar.
Citera
2021-03-04, 14:22
Medlem
Citat:
Jag tror att det är samma övermänskliga makter för alla folk. Relgionernas förvanskningar intresserar mig inte. Jag betraktar inte Jesus som religion utan mer som ett vittne från en för oss okänd värld.
Vad har Jesus med Gud att göra?
Citera
2021-03-04, 14:24
Medlem
Citat:
Satan har stor makt på jorden, även över djur. Han är förklaringen till att världslig makt korrumperar och till mänsklighetens dåliga prognos.
Var lämpligt att ha någon att skylla på. Själv anser jag att det är vi människor själva som ställer till det, samt måste ta ansvaret.
Citera
2021-03-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det kan vara bra att ta reda på VAD Gud är innan det är nån idé att börja leta.

Jag vet vad guld är, jag vet vart det brukar hittas, vad det är värt och hur man säljer det.

Men det där med Gud, det är jag ganska lost på.
Vet inte om den där 2000 år gamla handboken, är något att ha.
Den är skriven av massor med olika människor med lika många idéer.
Men om du hittar en uppdaterad version med handfasta hacks för 2021 så shoot.

Kan du inte ta och läsa dessa böcker som är skrivna för 2000 år sedan, d.v.s. evangelierna om Jesus Kristus; Matteusevangeliet, Markusevangeliet, Lukasevangeliet och Johannesevangeliet, och därefter säga mig vilka utav Jesus Ord du tycker är utdaterade?
Citera
2021-03-04, 15:49
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Jag återkommer till ditt intressanta inlägg, men om någon visar upp guld och säger att de har hittat det, så kan du välja att tro på personen eller inte. Det kan ju vara köpt eller vara svavelkis. Guldkristaller i kvarts är mycket likt svavelkiskristaller i kvarts. Det är en fråga om förtroende, som när någon säger sig ha funnit Guds makt (som ju inte är materiell och uppvisbar annat än när någon med stor tro visar sin mirakulösa makt).

När någon lägger en bit guld i min hand så kan jag själv utforska det kemiskt och ta reda på om det är äkta guld eller inte. Så det går att kontrollera.

Men jag kan inte vara säker på om personen är sanningsenlig med var hen har hittat guldet. Man kan till och med räkna med att personen inte vill avslöja sig och därför med mening far med osanning om den geografiska platsen. Däremot så blir det ganska trovärdigt att tro om det är så att hen ber om hjälp för att bärga mer guld.

Som sagt så finns det ingenting som tyder på att Gud finns. Inte finns det heller någon människa som någonsin presenterat det minsta som antyder att Gud finns.
Citera
2021-03-04, 15:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Ja, men dom människorna som skrev den var inga gudomliga väsen.
Det var vanligt folk, och vanligt folk förvanskar, glömmer, minns fel, vinklar och förskönar.
Man måste ta in den aspekten, det är därför det blir heltokigt om man blir sk bokstavstroende... Vad tror man på? En massa förvirringar.
Ja, man måste se den röda tråden, det budskap som aldrig förkunnas.
Citera
2021-03-04, 16:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var lämpligt att ha någon att skylla på. Själv anser jag att det är vi människor själva som ställer till det, samt måste ta ansvaret.
Vi har ansvaret men inte all skuld. Det onda uppsåtet finns och vi föds oskyldiga till en värld där Satan dominerar.
Citera
2021-03-04, 16:18
Medlem
Citat:
Vi har ansvaret men inte all skuld. Det onda uppsåtet finns och vi föds oskyldiga till en värld där Satan dominerar.
Eller så dominerar konstiga och vidskepliga idéer?
Citera
2021-03-04, 16:24
Avstängd
TwoThousands avatar
Jag lutar mig tillbaka avslappnad, rättfärdigt hjärta medans ber bön blir alltid bönhörd!

Ifall inte Gud fadern skulle räddat mitt liv hade vandrat runt som spöke i skrivande stund.
Citera
2021-03-04, 16:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag menar att det är vanligt att människor vill förneka närvaron av större makt än vad de redan är medvetna om.
Är det ens möjligt att bejaka en makt man inte ens är medveten om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in