• 1
  • 2
2021-03-04, 15:33
Medlem
Antivalents avatar
När jag växte upp hade vi jordkällare på gården som höll svalt året om. Där lastades det in mängder av potatis efter skörden som det snaskades på under ett drygt halvår. Kan inte minnas en gång som potäten grodde i jordkällaren. I dag tar det knappt en månad innan potatisen köpt i butik är oätbar pga allt som gror. Finns det någon i potatisbranchen som kan svara på varför? Är det fler med samma bry?

Min gissning är att snabbodlande potatis ger fler skördar per år. Har jag rätt?
Citera
2021-03-04, 15:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
När jag växte upp hade vi jordkällare på gården som höll svalt året om. Där lastades det in mängder av potatis efter skörden som det snaskades på under ett drygt halvår. Kan inte minnas en gång som potäten grodde i jordkällaren. I dag tar det knappt en månad innan potatisen köpt i butik är oätbar pga allt som gror. Finns det någon i potatisbranchen som kan svara på varför? Är det fler med samma bry?

Men potatisen du köper i butiken förvarar du väl inte i jordkällaren? Det är nog där problemet/skillnaden ligger.
Citera
2021-03-04, 15:41
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Men potatisen du köper i butiken förvarar du väl inte i jordkällaren? Det är nog där problemet/skillnaden ligger.

Spelar ingen roll om jag har dem i skafferi eller i kyl (där det borde vara ungefär samma temperatur).
Citera
2021-03-04, 15:43
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Troligen orsak till större delen av skillnaden då potatis ska lagras mörkt och svalt.
Olika potatissorter kan också vara en delanledning.
Citera
2021-03-04, 15:43
Medlem
skalman1973s avatar
Potatis du köper i butik har redan förvarats kallt och mörkt . Så hantering och exponering ökar .

Köp av en bonde och lägg i jordkällaren själv / eller odla och gör själv .
Citera
2021-03-04, 15:44
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Spelar ingen roll om jag har dem i skafferi eller i kyl (där det borde vara ungefär samma temperatur).

Köpte julpotatis i början av december som jag slängde nu i tisdags efter att ha legat längst ner i kylen

Inte en potatis hade börjat gro eller mögla, lite mjukare än vanligt bara.
Citera
2021-03-04, 15:45
Medlem
Citat:

Om ni inte klarade av att förvara dem mer än ett halvår så måste ni haft en mycket dålig jordkällare
Citera
2021-03-04, 15:46
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Troligen orsak till större delen av skillnaden då potatis ska lagras mörkt och svalt.
Olika potatissorter kan också vara en delanledning.

Kan verkligen det lilla ljus man släpper in i kylen göra att potatisen börjar gro?

Jag har ej koll på vilken sort det var man växte upp på... Men det kan absolut vara snabbgroende sorter man säljer nu för tiden.
Citera
2021-03-04, 15:46
Medlem
Potatisen är säkert mer snabbodlad idag än för ett antal decennier sen. Men den största faktorn är nog din personliga hantering.
Citera
2021-03-04, 15:47
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om ni inte klarade av att förvara dem mer än ett halvår så måste ni haft en mycket dålig jordkällare

Stor familj som äter mycket potatis. Den tog alltså slut, inte att den blev gammal.
Citera
2021-03-04, 15:48
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Potatis du köper i butik har redan förvarats kallt och mörkt . Så hantering och exponering ökar .

Köp av en bonde och lägg i jordkällaren själv / eller odla och gör själv .

Tror inte det är vidare kylt i potatisavdelningen på ica.
Citera
2021-03-04, 16:03
Moderator
Briasccas avatar
Sedan början på 2000-talet ligger potatisen i kylförråd hos bönderna under hela året, och tas fram succesivt och skickas till ICA och Coop. Det är därför man numera kan få fin vinterpotatis ända fram till midsommar medan förr var den soggig i maj pga värmen. Så länge man har potatisen i en kall jordkällare (temperaturintervall 4-8 grader) så gror inte potatisen, men om jordkällarens temperatur börjar sticka upp över 9-10 grader så drar groningen igång.

Om din potatis gror snabbt beror det på att du har den i värme när du kommer hem från affären. Lägger du den i kylskåp med 5 plusgrader gror den inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in