Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
De två parterna är inte eniga om att avtalet är giltigt.
Jag förstår inte hur man får "en person demensförklarad som senare visar sig inte vara det". Känner du inte till att demensdiagnoser sätts efter omfattande utredning? I Esbjörns fall var inte ens frågeställningen demens utan neuropsykologen utredde hans kognitiva status och gjorde jämförelser med tidigare testresultat. Det framgår av handlingarna att Esbjörn sedan lång tid tillbaka har sådana kognitiva problem att det kan ha påverkat husförsäljningen.
Citat från Sandkaka (jag har lagt in siffror för att knyta det till mina förklaringar):
”Per Samuelsson konstaterar att det (1) inte råder någon oenighet kring om avtalet har tecknats eller inte, utan om det är giltigt. (2) Om ingen förlikning nås ska Esbjörn genom sitt ombud presentera bevis på varför avtalet är ogiltigt, (3) något Ebba Busch sedan får chans att svara på innan (4) frågan avgörs i huvudförhandlingen i oktober.
Om du läser ditt eget citat från Per Samuelsson så säger det samma sak som jag. På juridiska kopplat till ditt citat så blir det ungefär:
(1) Anbud-accept har skett = Avtal slutits vilket både EB och ESB är överens om och avtalet är nu giltigt
(2) Om det inte sker förlikning så är det upp till Esb att visa varför det ska vara ogiltigt
(3) Efter att Esb ev lämnat in dessa skäl, så får EB chans att bemöta dem
(4) Efter det avgörs det vid huvudförhandlingen
På enkel svenska: Avtalet är giltigt, nu är det upp till Esb att visa att det på något sätt är ogiltigt.
Esbs eget ombud har redan i inlagor själv visat på att Esb inte är dement, rimligt pris mm, så jag har svårt att förstå om han verkligen på allvar fortsätter processen i Esbs intresse.
Om jag var Esb skulle jag personligen lagt ner processen och fundera på om jag ska ta B*inninge till tinget och ev ytterligare personer som sett till att han anlitats. Esb är inte rättsoförmögen så han kan definitivt fundera på detta.
Ett tips på ombud för ESB skulle ju kunna vara att anlita EBs ombud, så blir ju det här nästan lite som Marvels Universe