2021-03-04, 14:12
Medlem
Knut-Annes avatar
Fasaden 1982, förfallet är påbörjat.
https://digitaltmuseum.se/011014007675/bostadshus-marielund-funbo-socken-uppland-1982
Efter ytterligare 38 års vanskötsel.
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=15
2021-03-04, 14:15
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Förtydligande om man har svårt med läsförståelse: Avtalet är giltigt, nu är det upp till Esb att visa att det på något sätt är ogiltigt.

Esb är inte ens idag dement, och det visar alla undersökningar som gjorts fram till avtalsdatum. Inte ens med Bennys senaste kommentarer finns det något som säger att Esb är dement och det finns inget i denna som säger att Esb är rättsoförmögen.

Jag tycker att det är beklämmande att det finns personer som av någon missriktad vänlighet är villiga att demensförklara personer som inte är det, bara för att de själva ska få ut något av det. Denna missriktade vänlighet leder ofta till att snudda eller vara brottslig. Fundera själv på konskevenser om du fått en person demensförklarad, som senare visar sig inte vara det.

Esb har rätt att skriva avtal och skyldigheter i de avtal han skriver på och då är det även Esb ensam som ansvarar för konsekvenser av sina egna handlingar.
De två parterna är inte eniga om att avtalet är giltigt.

Jag förstår inte hur man får "en person demensförklarad som senare visar sig inte vara det". Känner du inte till att demensdiagnoser sätts efter omfattande utredning? I Esbjörns fall var inte ens frågeställningen demens utan neuropsykologen utredde hans kognitiva status och gjorde jämförelser med tidigare testresultat. Det framgår av handlingarna att Esbjörn sedan lång tid tillbaka har sådana kognitiva problem att det kan ha påverkat husförsäljningen.
2021-03-04, 14:16
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju så illa med den påstådda demensen att Västerås Tingsrätt har nekat ett interimistiskt beslut för "god man" till E*björn, de kräver ett riktigt läkarintyg.

Vilket ställer Barrys intyg i en något sämre dager om man uttrycker sig snällt, sedan tillkommer ju vad Ebba Buschs sakkunniga tycker om intyget.
Är det något fel på den neuropsykologiska utredningen?
2021-03-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det har den väl i allra högst grad?.

Den debattör som jag citerade skriver på ett för mig ganska genomskinligt sätt ett inlägg där hen minsann tyckte Ebba var ok förut och hen röstade borgerligt, men nu när detta skett så ska vederbörande minsann stödja den trygge Löfven, om än han enligt hen är en pajas.

Vi har en debattör som reggat sig för länge sedan, aldrig har skrivit ett inlägg rörandes politik, juridik eller knappt några andra samhällsfrågor på forumet tidigare, bara helt plötsligt exploderar i inlägg just i denna tråd. Är inte det märkligt så säg? Eller bara en ren tillfällighet att hen hittat till just denna forumtråd och grävt ned sig i den?
Men HERREGUD denna tråd handlar inte om politik annat i än att en partiledare i MINA ögon beter sig som ett svin. Jag och andra har vår fulla RÄTT att anse så. Jag har inte gjort politiska inlägg eftersom jag inte är speciellt intresserad. Men nu häpnas över vilken låg nivå partiledare har. Det krävs inte ens utbildning, vilket de gör i de allra flesta jobb idag ute bland vanligt folk. Ändå tjänar de 4 ggr så mycket än en medelsvensson och så får man bära sig åt på detta sätt? Varför denna tråd intresserar mig är att det är en stor partiledare och en smutsig husaffär. Husaffärer intresserar mig eftersom jag är i fastighetsbranschen. Ett yrket som både är hårt granskat och krävs utbildning men som en partiledare inte behagar betala för ett riktigt utfört skrivuppdrag. Men vi är ändå ålagda att betala en årlig avgift till en statlig myndighet som granskar oss ut i fingerspetsarna.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-04 kl. 14:20.
2021-03-04, 14:18
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju så illa med den påstådda demensen att Västerås Tingsrätt har nekat ett interimistiskt beslut för "god man" till E*björn, de kräver ett riktigt läkarintyg.

Vilket ställer Barrys intyg i en något sämre dager om man uttrycker sig snällt, sedan tillkommer ju vad Ebba Buschs sakkunniga tycker om intyget.

Även om Esb ev skulle få en "god man" någon gång i framtiden, så är det fortfarande så att Esb måste visa att han var dement den dagen han skrev på avtalet.

Det går inte att få något retroaktivt gällande i domstolen.
2021-03-04, 14:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Är det något fel på den neuropsykologiska utredningen?

Ja, det är det. Vilket har påpekats ett hundratal gånger redan i tråden.
2021-03-04, 14:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Även om Esb ev skulle få en "god man" någon gång i framtiden, så är det fortfarande så att Esb måste visa att han var dement den dagen han skrev på avtalet.

Det går inte att få något retroaktivt gällande i domstolen.

Det vet ju alla som är insatta i vad vi diskuterar, dessutom så gör ju inte en "god man" E*björn rättsoförmögen, han kan sluta vilka avtal han vill oavsett "god man" eller inte.

Cirkusen med "god man" är endast för media, det låter ju så mycket värre och media skulle gå "all in" på den vinkeln.

Massmedia har inga som helst skrupler när det gäller att dreva mot någon som de vill fälla, då gäller inte vad de brukar skryta om normal pressetik".
2021-03-04, 14:34
Medlem
Knut-Annes avatar
Om Esbjörn skulle få tillbaka kåken, då är nog hans lata dagar över.
Här fanns en chans att stoppa förfallet och rusta upp den, vilket han lyckats stoppa.
Har svårt att tro annat än att en del grannar anmäler och då kommer motorsågen att sjunga på Esbjörns bekostnad.
Dags att städa upp din skit Esbjörn!

Kanske några av Monicas "pojkar" kan hjälpa till?
2021-03-04, 14:37
Medlem
Tror ni hon kommer avgå eller fällas för förtal? Om hon avgår eller får behöver hon ju inte huset?
2021-03-04, 14:42
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
De två parterna är inte eniga om att avtalet är giltigt.

Jag förstår inte hur man får "en person demensförklarad som senare visar sig inte vara det". Känner du inte till att demensdiagnoser sätts efter omfattande utredning? I Esbjörns fall var inte ens frågeställningen demens utan neuropsykologen utredde hans kognitiva status och gjorde jämförelser med tidigare testresultat. Det framgår av handlingarna att Esbjörn sedan lång tid tillbaka har sådana kognitiva problem att det kan ha påverkat husförsäljningen.

Citat från Sandkaka (jag har lagt in siffror för att knyta det till mina förklaringar):
”Per Samuelsson konstaterar att det (1) inte råder någon oenighet kring om avtalet har tecknats eller inte, utan om det är giltigt. (2) Om ingen förlikning nås ska Esbjörn genom sitt ombud presentera bevis på varför avtalet är ogiltigt, (3) något Ebba Busch sedan får chans att svara på innan (4) frågan avgörs i huvudförhandlingen i oktober.

Om du läser ditt eget citat från Per Samuelsson så säger det samma sak som jag. På juridiska kopplat till ditt citat så blir det ungefär:
(1) Anbud-accept har skett = Avtal slutits vilket både EB och ESB är överens om och avtalet är nu giltigt
(2) Om det inte sker förlikning så är det upp till Esb att visa varför det ska vara ogiltigt
(3) Efter att Esb ev lämnat in dessa skäl, så får EB chans att bemöta dem
(4) Efter det avgörs det vid huvudförhandlingen

På enkel svenska: Avtalet är giltigt, nu är det upp till Esb att visa att det på något sätt är ogiltigt.

Esbs eget ombud har redan i inlagor själv visat på att Esb inte är dement, rimligt pris mm, så jag har svårt att förstå om han verkligen på allvar fortsätter processen i Esbs intresse.

Om jag var Esb skulle jag personligen lagt ner processen och fundera på om jag ska ta B*inninge till tinget och ev ytterligare personer som sett till att han anlitats. Esb är inte rättsoförmögen så han kan definitivt fundera på detta.

Ett tips på ombud för ESB skulle ju kunna vara att anlita EBs ombud, så blir ju det här nästan lite som Marvels Universe
2021-03-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Men HERREGUD denna tråd handlar inte om politik annat i än att en partiledare i MINA ögon beter sig som ett svin. Jag och andra har vår fulla RÄTT att anse så. Jag har inte gjort politiska inlägg eftersom jag inte är speciellt intresserad. Men nu häpnas över vilken låg nivå partiledare har. Det krävs inte ens utbildning, vilket de gör i de allra flesta jobb idag ute bland vanligt folk. Ändå tjänar de 4 ggr så mycket än en medelsvensson och så får man bära sig åt på detta sätt? Varför denna tråd intresserar mig är att det är en stor partiledare och en smutsig husaffär. Husaffärer intresserar mig eftersom jag är i fastighetsbranschen. Ett yrket som både är hårt granskat och krävs utbildning men som en partiledare inte behagar betala för ett riktigt utfört skrivuppdrag. Men vi är ändå ålagda att betala en årlig avgift till en statlig myndighet som granskar oss ut i fingerspetsarna.

Du har all rätt att tycka att EBT är ett svin här. Men hon har rätten på sin sida, oavsett vad folk "tycker". Jag är säker på att om du skulle köpt en fastighet som säljaren efter påskrivet avtal skulle "ångra" så skulle nog säljaren också tycka att du var ett svin om du inte hade valt att häva avtalet.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-03-04 kl. 14:44.
2021-03-04, 14:46
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Fasaden 1982, förfallet är påbörjat.
https://digitaltmuseum.se/011014007675/bostadshus-marielund-funbo-socken-uppland-1982
Efter ytterligare 38 års vanskötsel.
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=15

Ändå skriver byggnadsvårdsinspektören 2009:"Marielund 7:X
Har ej kunnat komma i kontakt med ägaren. Hus mycket välbevarat exteriört. Uppfört 1909."

I och för sig kan väl bevarat innebära originalutförande utan ändringar och inte avse skicket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in