2021-03-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Brink är ju sammantaget det VM:et en superhjälte. 3 brons. Men nä, han tog slut. Orutin.

Han fick hjärtflimmer har det kommit fram efteråt.
Citera
Bannlyst
Dom testar väl för fan skidorna innan start, så fel ska det aldrig kunna bli.
Sparka vallarna och Corona-Kalla 😡😡😷😷😡😡😷😷
Citera
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Tack ska ta och kika på det. Heidi är skön.

Hade du sagt samma sak om Frida gjort motsvarande mot Weng?
Citera
Medlem
Förstår inte varför kommentatorerna inte nämner vallamissen? De verkade inte förstå någonting. Nu togs det upp i studion åtminstone och vallachefen tog på sig ansvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desmodrom
Klart de pissade bort loppet med vallan men det hade fan inte hjälp Kalla med bra valla. Hon kunde like gärna åkt på slalomskidor. Ingen annan i laget tapppde i närheten av vad hon gjorde.
Har du nån kunskap om skidåkning överhuvudtaget?
De panikvallade Kallas skidor som blev helt utan glid, som att ha dubbdäck i spåret
Ebba och Fridas skidor har ingen fästvalla och glidet kan inte bli lika dåligt om man vallar fel.
Citera
2021-03-04, 14:37
Medlem
welcometorealitys avatar
De Svenska Herrana får väl ta revansch imorgon
Citera
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
En historisk dag. Om 30-40 år kommer vi fortfarande minnas KATASTROFEN i Oberstdorf 2021 med fasa.

Ingen i tråden har referat till Niklas Jonsson i Falun än, så undrar det. Folk glömmer snabbt.
Citera
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Liksom:
"Japaner, japaner, försvarande japaner, från sig vilt slående japaner och lika vilt angripande svenskar. Japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som fläker sig. Japaner som gör allt för att ta segern åt Nippon. Och svenskar, svenskar som kämpat redligen men som nu är slagna."

Ibland kan även fiaskon vara minnesvärda. De kan till exempel skapa klassiska referat, det där signerat Sven Jerring från Berlin-OS 1936 är ju helt makalöst.
Citera
Medlem
Drinis avatar
Jag fattar inte hur Sundling kan ha bäst glid i hela fältet och Kalla sen så dåligt glid att hon inte kan staka i takt med klart svagare åkare.

Jösses. Men när det blir fel i vallning blir det VERKLIGEN fel.

Har själv kört milen någon gång då det tagit bokstavligt talat dubbelt så lång tid som veckan innan pga ändrade förhållanden och skitdåliga skidor.

Så jävla tragiskt dock det var ju VMs häftiga lopp på förhand.
Citera
Medlem
elimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag tyckte det såg ut att glida rätt bra för Jonna i början. Jag ska inte påstå att du har fel, struktur på skidan påverkar absolut, men allra störst påverkan har fästvallan vid klassisk åkning skulle jag säga. Jag tror det är där vi ska söka svaret på vad som orsakade de dåliga skidorna idag.
Jag är ingen expert, men har många gånger upplevt att bara justera fästvallan lite påverkar både glid och fäste rejält.
Körde tex med lite fel fäste för ett tag sen, när det börjat gå mot mildgrader, med fuktig luft och en del smuts i spåren. Mycket frys, samt skräp som fastnade, som sabbade glidet och liksom bromsade kännbart hela tiden. Så drog jag bort fästvallan med sickel så gott det gick med halva sträckan kvar av rundan, och plötsligt hade jag bra glid och kunde staka mig tillbaka igen.

Jag tyckte mig inte se några uppenbara problem med skidorna för svenskorna som körde skate idag.

Ja, att justera fästet lite kan verkligen fucka up glidet. Och olika förhållanden är olika känsliga för sådana justeringar. Jonna såg ut att ha bra glid och jag kan mycket väl tänka mig att man har velat öka på Charlottes fäste något när man såg att det släppte för Jonna. Sedan kan såklart teknik och åkstil också spela in, det som funkade hyfsat för Jonna kanske inte alls fungerar för Kalla. Sen när Kalla säger att hon har dåligt glid och inte får betalt för stakningen förstår man ju vad som har hänt, hon har varit trött redan när backarna började och då är det helt omöjligt att hänga på övriga lag som har kunnat "vila" under stakpartierna.
Citera
2021-03-04, 14:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Tycker vi bör promota att herrarna alltid ska få åka stafett före damerna så man kan se om vallningen är bra eller inte. Imorgon så är säkert skidorna perfekta med människomaterialet dåligt vallat
Citera
2021-03-04, 14:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Håller med, att göra en Brink är ju fortfarande en klassiker.

Nu är det göra en Kalla som gäller. Brink tog ju faktiskt brons. Här blev man sexa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in