2021-03-04, 09:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag skulle inte bli förvånad att de påstådda orsakerna till förseningar i leveranser beror på att antalet doser till EU minskat för att tillverkarna säljer till andra kunder utanför EU.

Då står vi där med byxorna nere och rumpan bar.
Så är det inte.
I själva verket undrar man vad EU håller på med för barnsligt loser-tramsande.

Bråket mellan AZ och EU är antagligen det största beviset jag sett på EUs inkompetens tillika självupplevda mafioso-rättigheter.

Bråket börjar när AZ meddelar att man inte kommer att kunna leverera så många doser som EU beställt. Som ett brev på posten börjar också EU med vissa ledare i spetsen en smärre kampanj där man menar att AZs vaccin i princip inte är värt pengarna för att det är så dåligt.

Tittar man på kontraktet mellan EU och AZ framgår det med all önskvärd tydlighet att EU köpt vaccin som enligt kontraktet levereras i enlighet med en "de som köpte först får först"-princip. D.v.s. EU skall få köpa det vaccin som AZ har möjlighet att leverera utöver det man redan sålt till andra kunder som beställde och betalade först - i det här fallet UK som beställde och betalade tre månader innan EU. De som beställt och betalat EFTER EU kommer enligt samma princip få sitt vaccin EFTER EU.

Nu spelar EU ut mafioso-kortet och hotar med att belägga AZ med exportförbud på det vaccin som tillverkas inom EU. Det vaccinet skall således inte få levereras till UK. Det är så man baxnar.

Ena dagen är vaccinet så dåligt att de går ut i pressen och snackar skit om det, nästa dag leker de Don Vito Corleone och är beredda att försöka roffa åt sig samma vaccin med kriminella metoder. Och allt detta för att de satt med den berömda tummen i arslet när andra länder var lite förutseende och drog fram plånboken.

Saken blir än mer komisk om man betänker att det är UK som utvecklat och tagit fram vaccinet och att EU i tre års tid skrävlat om hur illa det kommer gå för UK om vi lämnar EU. En stor samling pajaser.

Mössan i hand, skulle man kunna säga.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-04 kl. 09:10.
Citera
2021-03-04, 09:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Nu har det gått mer än tre veckor sen 25% var fullt vaccinerade, så vaccinet ska vara fullt effektivt. Det är ändå 21 personer som dör i snitt per dag i Israel vilket ju är oroväckande om de ska ha vaccinerat de mest känsliga först.

Svaret på detta gav dock en vän, det är så att många som är i riskgrupp inte vaccinerar sig, ortodoxa judar etc, så jag antar då att det är dem som dör.
Jag tog upp det här problemet alldeles nyligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, så är det sannolikt. Det finns en hoper liknande artiklar för den som googlar.

Det stora problemet är dock att förklara det här för en antivaxxer. Jag har gjort några tappra försök med uppenbart taskigt resultat.

Du har vid det här laget säkert sett data från UK som visar att effektiviteten hos både Pfizer/BioNTech och Oxford/AstraZeneca har fått antalet allvarligt sjuka att störtdyka. Vad du INTE har sett (och nu balanserar jag lite på vad jag får avslöja) är data som visar hur det fortfarande skrivs in allvarligt sjuka inom de åldersgrupper där man vaccinerade för mer än en månad sedan. Vad beror då detta på?

Ett LITET antal vaccinerade har lagts in på sjukhus (vi pratar antal som kan räknas på ena handen) med allvarlig COVID-19. Tyvärr fortsätter nu ICKE vaccinerade från de åldersgrupperna att ramla in på sjukhusen i stora antal. Det här är med små undantag uteslutande personer från sociala och etniska grupper som av religiösa eller andra skäl vägrar att vaccinera sig för att de tror att det är farligt alternativt ett överförmynderi. Och nu skall de alltså belasta sjukvården samt vara levande smitthärdar som spär på smittspridningen.

Jag gissar att den här problematiken kommer öka allt eftersom yngre grupper erbjuds vaccin. Man är helt enkelt så ointelligent och blåst att man gått på skitprat och fake trams som det man kan läsa här på FB.

Jag börjar undra om man helt enkelt inte borde ställa någon form av ultimatum: Nej, du behöver inte vaccinera dig men du får inte heller någon vård eller subventionerat läkemedel om du råkar bli sjuk.
Citera
2021-03-04, 09:16
Medlem
Ska bli spännande följa siffrorna idag, jag tror att andelen smittade kommer att börja sjunka nu igen. Antingen redan ifrån idag eller med start nsäta vecka.

Någon region som rapporterat?
Citera
2021-03-04, 09:31
Medlem
"Finlands coronaläge har försämrats snabbt - nu pekar smittkurvan brant uppåt"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/03/04/live-finlands-coronalage-har-forsamrats-snabbt-nu-pekar-smittkurvan-brant-uppat
Citera
2021-03-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ni har aldrig sysslat med affärer va?

Ni tror alltså att om någon köper en extremt stor mängd av en vara och därmed fått ett bättre pris, så blåser säljaren denna genom att sälja dyrare till någon annan?

Imponerande slutsats från pojkrummet!

Europeiska unionen är ett stort skämt, även snåla dessutom.

Vi kan ta Israel som ett exempel. Det har väl rapporterats att Israel betalade nästan det dubbla för doserna jämfört med vad många andra länder gjorde, just för att vara först på bollen.
Citera
2021-03-04, 09:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ska bli spännande följa siffrorna idag, jag tror att andelen smittade kommer att börja sjunka nu igen. Antingen redan ifrån idag eller med start nsäta vecka.

Någon region som rapporterat?
Vad är det som får dig att tro det? Någon speciell orsak?
Citera
2021-03-04, 09:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Vi kan ta Israel som ett exempel. Det har väl rapporterats att Israel betalade nästan det dubbla för doserna jämfört med vad många andra länder gjorde, just för att vara först på bollen.
Och Israel ställde upp som test-kandidat för det då ännu ej godkända vaccinet.
Jag är inte helt säker på att svenskarna hade velat göra detta för att få vaccin tidigare?
Citera
2021-03-04, 09:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Ja man börjar ju snea lite nu! Langa ut det där jävla vaccinet nu så vi får gå på Sweden Rock i sommar! Sopor!
Citera
2021-03-04, 09:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Finlands coronaläge har försämrats snabbt - nu pekar smittkurvan brant uppåt"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/03/04/live-finlands-coronalage-har-forsamrats-snabbt-nu-pekar-smittkurvan-brant-uppat
"kl. 10:23: Under de senaste två veckorna har betydligt fler nya fall av coronavirus upptäckts i Finland än tidigare, och antalet fall har ökat oroväckande snabbt trots de restriktiva åtgärderna. Incidensen har under det två senaste veckorna ökat i 16 sjukvårdsdistrikt."

Men varför? Man har ju hela tiden var extremt duktiga på att följa de råd och restriktioner som gäller i landet.

Något avvikande måste ha inträffat, och då på flera platser i landet ungefär samtidigt.
Citera
2021-03-04, 09:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja man börjar ju snea lite nu! Langa ut det där jävla vaccinet nu så vi får gå på Sweden Rock i sommar! Sopor!
Det blir ingen lättnad vad gäller restriktioner bara för att vi vaccinerar en större andel av befolkningen.
Tidigast om ett år kan vi börja lätta på detta.
Citera
2021-03-04, 09:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det blir ingen lättnad vad gäller restriktioner bara för att vi vaccinerar en större andel av befolkningen.
Tidigast om ett år kan vi börja lätta på detta.

Äh lägg ägg. När riskgrupperna är vaccinerade är det bara att öppna upp igen. Förhoppningsvis går ju också smittan ner i sommar precis som förra året.
Citera
2021-03-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vad är det som får dig att tro det? Någon speciell orsak?

Flera skäl naturligtvis.

Dels så kommer sportlovseffekten klinga av. Folk kommer inte resa kors och tvärs över landet.
Dels så får vi denna och nästa vecka nästan 600.000 doser (!) Det är på två veckor en ganska rejäl summa. Även om 10% vaccinerade låter lite så är det fortfarande 10% mer än för någon månad sedan.
Dels så kommer nog restriktionerna påverka lite, max 500 på Ikea,Emporia,Ullared och dylikt. Marginellt förvisso men fortfarande är det inte så jävla mycket som krävs för att det ska vända ner.
Dels så är det vår i södra delarna av landet och där bor en tredje del utav Sveriges befolkning. Man vistas mer ute och vi såg i somras att varmare klimat + mindre aktiviteter inomhus påverkar smittan.

Som sagt. Slutet på denna vecka eller redan början på nästa kommer vi se att det återigen är antingen en sänkning utav antalet nya fall eller eventuellt en platå.

Har någon region rapporterat in idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in