Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Tja. Den här killen springer omkring med en kniv, och hugger ner random personer på fem olika ställen i den lilla stan på tjugo minuter. Därtill finns det ganska mycket som tyder på att killen kommer från en del av världen där det finns terrororganisationer som Al Qaida och IS, och där många hatar människor i väst.
I alla andra västländer skulle det omedelbart ha klassificerats som ett terrordåd.
Only in Sweden...
Visst, men jag var nyfiken på hur klassificeringen ser ut i Sverige rent juridiskt. Om vi leker med tanken att någon får ett "tillfälligt psykbryt" och hugger ner folk till höger och vänster, oavsett gärningsmannens ursprung, så klassas det knappast direkt som terroristbrott bara för det.
Hur som helst tog jag precis en titt på lagstiftningen där det framgår att någon av krävs för att ett brott visst brott ska klassas som terrorism:
Citat:
1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.
Så jag förmodar att polisen konstaterat att motivationen den här gången var att "injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp".
Och ja, man kan tycka att det är uppenbart, men likväl har vi en del fall där gärningsmän har dödat folk, till synes på måfå, utan att det klassats som något terrorbrott, så motivationen är av vikt.