2021-02-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
På ett år ja. 5000/12 är en dålig månadslön. Bästa är att lyckas åka med i en aktie som går upp som GME, sedan sälja och så handla en aktie som går upp 25 procent någon dag och sälja och sedan hålla på så tills man är ekonomiskt oberoende och kan sluta jobba och skaffa sig betjänt som går och handlar åt en

50% är 50%, oavsett om du satsar 100kr eller 100miljoner. Att påstå 50% på ett år är dåligt är ju ett löjligt påstående. Nu ger inga indexfonder 50% i snitt per år över tid.
Citera
2021-02-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror du det? Hela västvärlden kör "sedelpressarna dygnet runt", frågan är inte om det rasar utan när?
Det mest stabila torde väl vara Kina men dom lär nog också få ekonomiskt storstryk.
Därför jag nu hoppar av! Rätt eller fel vete-f-n.
Japp, mycket bättre att ha pengarna på banken så att inflationen äter upp dom nu när "sedelpressarna går dygnet runt"
Citera
2021-02-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jovisst, hade jag behållit Ericsson som jag köpte när de var på väg ner år 2000 hade jag ännu inte gått plus. Hade jag behållit mina aktier jag ärvt av mormor 1990 i ABB hade jag inte heller tjänat något.
Jag tror du har glömt att räkna med utdelningarna
Citera
2021-02-26, 22:54
Medlem
Fan helt okej idag, slutade på + Hela veckan slutade minus 14 000, surt så klart men va fan, det vänder. Jag är väldigt bullish på kommande månaderna. Världen börjar öppna, ekonomin börjar rulla på riktigt och man har förberett sig för en uppåtgående marknad. Det kommer finnas många fina ingångar nu!

Nasdaq har droppat från 14,095 till nuvarande 13,192. Raset i september gick för bövelen från 12 000 till 10 600. Senast det droppade var i oktober (11 876 till 10 911) som sedan gick till 14,000 tills där vi är nu. För ett år sen kraschade det från 9018 till 6879.

Betyder alltså att marknaden har gått från 6879 till 14095 på mindre än ett år, det är väl solklart att det behövs en korrigering efter en sådan fin rusning uppåt. Jag är hoppfull!
Citera
2021-02-27, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror du det? Hela västvärlden kör "sedelpressarna dygnet runt", frågan är inte om det rasar utan när?
Det mest stabila torde väl vara Kina men dom lär nog också få ekonomiskt storstryk.
Därför jag nu hoppar av! Rätt eller fel vete-f-n.

Kina har kraschat tillsammans med väst senaste veckan. Har massor med Kina. Utvecklingen är identisk. Men i övrigt och långsiktigt håller jag med om att Kina är det som gäller framöver. Har 90% placerat i Kina.

Kina gick upp något överjävligt Jan 1 - Feb 10 så det var bara normalt med en återhämtning after kinesiska nyåret. Jag hade faktiskt samlat ihop en likvid för just det.

Nu tror jag det vänder upp på måndag och anledning är just för att sedelpressarna går 24-7.
Citera
2021-02-27, 02:54
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Nu tror jag det vänder upp på måndag och anledning är just för att sedelpressarna går 24-7.

Marknaden är något tudelad just nu.
Miljarder nytryckta dollar är på väg ut, vilket leder till höjda aktiekurser.
Samtidigt gör den ökade penningmängden att inflationen ökar, vilket driver upp räntor, vilket trycker ner aktiekurserna.

En svår balansgång för centralbankerna.
Citera
2021-02-27, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Marknaden är något tudelad just nu.
Miljarder nytryckta dollar är på väg ut, vilket leder till höjda aktiekurser.
Samtidigt gör den ökade penningmängden att inflationen ökar, vilket driver upp räntor, vilket trycker ner aktiekurserna.

En svår balansgång för centralbankerna.

Du har på sätt och vis rätt, men jag tror inte att den mekanism med inflation och räntor längre fungerar.

För det första är ju denna inflation dold. Det är mest i tillgångar den syns, och dessa räknas inte med i CPI. Eftersom den inte syns, och målet för centralbankerna är en låg CPI samt höga aktiekurser tror jag att dom inte bryr sig. Det är faktiskt exakt detta de vill. Inte denna dipp, men den sjuka uppgången fram till nu. De kommer pusha så att det fortsätter.
Citera
2021-02-27, 11:50
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Japp, mycket bättre att ha pengarna på banken så att inflationen äter upp dom nu när "sedelpressarna går dygnet runt"

Rannsakar man det ekonomiska systemet så går dollarn ner nu pga brist på förtroende och därmed går deras räntor upp vilket genererar ras i framtida världsomfattande perspektiv pga exportförluster i SEK och EUR samt dyrare olja med mera. Även Kina.

Så, Nja, måhända en dipp eller ett ras är i antågande, vi får se nästa vecka. Personligen hoppade jag av tåget nu men kanske låter stålarna liggande i vila för att hoppa på igen när det känns rätt.

Får se, litar på min intuition.
Citera
2021-03-03, 19:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Kan någon svara mig varför OMX30 alltid går upp med Amerikanska börsen går ner och ner och ner?
Citera
2021-03-03, 21:13
Medlem
Tjänade någon hundring på Ocugen idag efter avdrag. Nu har jag sålt av alla aktier jag har. Alla aktiefonder är utbytta till andra typer av fonder som inte går ner lika mycket. Oro på Wall Street och Nasdaq ner 2,5 procent just nu. Stockholm lär väl följa efter imorgon.
Citera
2021-03-04, 01:07
Medlem
bajssprutans avatar
Jävligt bra. Börjar bli rätt nöjd med att jag flyttade hela min PPM till blackrock mining i Januari.
Hoppas färdtjänst kan ordna limos.
Citera
2021-03-04, 01:24
Medlem
Fortsätter att bli knullad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in