2021-03-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofemore
Hur vet man att de var/är en terrorist? När jag hör ordet terrorist tänker jag på självmordsbombare. Ja händelsen är hemsk och tråkig och hoppas alla klarar sig såklart, men förstår inte den snabba rubriceringen i media, är det typ lotteri? Ibland är de psykiskt sjuk man gick bärsärk med kniv osv (typ dubbelmordet i ikea). Finns de några ramar eller adekvata krav för att det ska klassas som ett terrordåd? Hoppas ingen tar illa upp

Än verkar det inte klargjort om detta handlade om en terrorattack. Däremot utreds det som en misstänkt terrorattack.
Vilket naturligtvis är bra för att få mer resurser. Oavsett om man kommer fram till att det var en terrorattack eller ej. Så är händelsen rent ut sagt för jävlig.

Dom flesta av oss kan nog skriva under på att gärningsmannen är en riktig idiot som borde ha något för Sverige så ovanligt som ett ordentligt straff. Här har vi ju inga straff, bara vård.
Vård som i kriminalvård och fångvård.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Ja, och vilken bra utredning dom hade fört i ...öh, Polen!

Nej, du har nog rätt, då det finns inga skäggbarn från Afghanistan, Syrien och Somalia i Polen så därför är det inte så konstigt heller om den polska polisen inte kan utreda terrorbrott på samma fina sätt som den svenska polisen som dagligen utreder skjutningar, bombsprängningar och även terrordåd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Självklart vill dom inte att det ska hända. Men ändå händer det gång på gång. Tror inte dom såg detta oacceptabla beteende komma.
Dom måste trots allt veta att risken är hög att det sker. Visa det land som tagit emot många muslimer som inte har terroratacker? Jag kan visa länder som inte tagit emot många som inte har det.
Jag har ingenting att tillägga. Min kommentar gällde en slapp formulering om att någon eller några skulle vara "nöjda nu" när detta skett. Och som du själv skriver i din kommentar: "Självklart vill dom inte att det ska hända."
Citera
2021-03-03, 23:48
Avstängd
outback4s avatar
Då är det ett nytt ikeadåd som har hänt igen, med all sannolikhet
var bara tidsfråga, svenska politiker vill ju ha det så här.
Blatte och arab dregg väller obehindrat in över våra gränser.
Det vimlar av sånt dregg i Vetlanda idag, liksom närliggande Nässjö.
Det var fridfullare när Åsa-Nisse tjuvfiskade i trakterna.
Sorgligt. Det går utför med fart.
Citera
2021-03-03, 23:49
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, däremot kommer många av Afghanerna från Iran därför att de sedan länge lever där som flyktingar från Afghanistan.

Syrier kommer från Syrien. Det finns däremot många syrianer som kommer från Libanon.

Oj, riktigt. Jag glömde citattecknen. Jag menar att iranier och libaneser blir "afghaner" och "syrier" när de kommer till Sverige.
Citera
2021-03-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incellofan
Ingen, oavsett partitillhörighet, röstar för att något sådant här ska hända. Det förstår du också.
Sluta tramsa.
Faktum är att det inte är trams. Antingen är man så ointelligent att man faktiskt inte förstår den enklaste logiken, eller så vill man faktiskt ha det så här. Jag vet faktiskt inte vilket som är värst.
Citera
2021-03-03, 23:50
Medlem
Ett avskyvärt dåd men inte alls förvånande med tanke på hur det ser ut i samhället idag. Det breder ut sig i ort efter ort. Städer faller och blir otryggare för var dag som går. Jag tror vi får se en till två avlidna imorgon, tankarna går till de anhöriga som står i hopp och förtvivlan nu.
Citera
2021-03-03, 23:51
Medlem
Har Dvärgen Mollgan uttalat sig?

Nej, just det ja. Nu var det ju en afghan som varit i farten. Då håller Mollgan käft.
Citera
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilken bild?

Jag vet inte nationalitet men jag läste det på någon brittisk nyhetssida.
Är det verkligen så svårt att hänga med, bilder har funnits sedan 18.00.
Här t.ex, https://www.friatider.se/terrormisstankte-mannen-kom-till-sverige-2018
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Fattar du att politiska val har konsekvenser i verkligheten?
Jovisst. Men förstår du att människor överlag har oerhört svårt att förutse konsekvenser? Det gäller såväl sossar som sverigedemokrater. Min poäng var mest att ingen är "nöjd nu". Ingen röstar för att något sådant här ska ske.
Citera
Medlem
Erik Östs avatar
Ytterligare en "vi såg inte det här komma"-mupp!

Kommunstyrelsens ordförande Henrik Tvarnö (S) kommunstyrelsens ordförande om attacken: ”Går inte att ta in att något sånt här kan hända”.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gar-inte-att-ta-in-att-nagot-sant-har-kan-handa/
Citera
Medlem
Ingen vill ju att nåt sånt här ska hända, oavsett religion eller politik. Hur vi har tagit emot folk som flytt från krig har varit problematiskt i och med att man inte försökt integrera nyanlända med boende i samhällena man placerat folk i eller försökt ha koll på personer med psykiska besvär vilket självklart är vanligt förekommande om man varit med om att ens familj och allt man äger har blivit sprängda till exempel. De känner sig inte välkomna och hamnar någonstans där många hatar dem och det blir vi och de. Hade man gjort bättre där hade vi nog haft mycket mindre problem idag. Många små samhällen som annars skulle dött ut i princip kunde ju tagit chansen och gjort något bra tillsammans med de nyanlända.

Det känns som så många anser att flyktingar ska vara tacksamma mot Sverige som tagit emot dem vilket jag tycker är rätt knäppt. För att de råkat bli födda i ett land med krig eller som har det mkt sämre ställt pga annorlunda naturresurser och svälter eller nåt annat? Att de inte förtjänar att få det om möjligt lite bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in