2021-03-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Har sett precis samma sak. Faktum är ju att restaurangerna inte behöver följa varken regeln om 1 person på 10 kvadratmeter eller regeln om 1 person som äter ensam. Där kan folk sitta 4 personer vid samma bord, det finns inte ens något som reglerar avståndet ordentligt mellan borden. Har sett avstånd på dryga metern, alltså precis som innan.

Jag vore tacksam om nästa restriktion kunde sätta stopp för detta! Det är sjukt. Dom har knappt behövt anpassa sig alls. Trots att folk kan beställa hem mat och att restaurangbesök inte är nödvändigt alls. Knappast något som exempelvis träning, vilket är nödvändigt för många rent psykiskt och fysiskt.
Är det för att eliten själva vill kunna vara ute och äta på restaurang, eller dom som bestämmer?

Att ha möjligheten att äta på restaurang med familjen är naturligtvis inte sjukt. Att folk tycker det är dock beviset på att världen blivit sjuk.
Citera
2021-03-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det finns äldreboenden och särskilda boenden, Vad menar du med ålderdomshem? Alla på särskilt boende är vaccinerade nu utom de som kanske vara för krassliga för att komma i fråga.

Äldreboenden är inte sjukhem och de som bor där har olika fysisk status många är väldigt pigga.

Äldreboenden och särskilda boenden ska det såklart vara, fel av mig. Många är säkerligen pigga som du säger, men relativt befolkningen som helhet ändå rätt sköra. Det kan du väl hålla med om?

Jag värderar inte hur man prioriterar vaccineringsordningen men jag är övertygad om att vi inte ser någon nämnvärd nedgång i smittspridningen (som beror på vaccinering) förrän vi har vaccinerat brett bland personer i arbetsför ålder, och det dessutom hinner gå lite tid.
Diskussionen här var varför det fortfarande tycktes vara stor smittspridning i Israel trots många vaccinerade vilket jag svarade på i tidigare inlägg.
Citera
2021-03-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att ha möjligheten att äta på restaurang med familjen är naturligtvis inte sjukt. Att folk tycker det är dock beviset på att världen blivit sjuk.

Under en pandemi är det sjukt och gå på restaurang, annars nej
Citera
2021-03-03, 16:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vi tycker restaurangerna ska hålla sig till regelverken om maximalt antal per yta etc. Även om man kan ifrågasätt max en per bord om de inte har en egen dörr mot gatan.
Citera
2021-03-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Du kan ju berätta för oss hur ett restaurangbesök smittar äldre som sitter inlåsta på något boende...

Samma sak med gymmen...

Trodde att alla förstod detta nu ett år senare men tydligen inte

Animerad förklaring

Eller i textform

Du känner dig lite snuvig "men det är ingen fara" går på restaurang, du smittar Karin som sitter på bordet bredvid, Karins kommer sen hem och smittar sin dotter Stina, som sen smittar sin kompis som sen smittar sin mamma som jobbar på äldrevården, som sen smittar Sigrid 73 som sedan dör.
Senast redigerad av Bulletbill 2021-03-03 kl. 17:11.
Citera
2021-03-03, 17:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Stockholm har konstaterat att antikroppar är verkningslösa och slutar testa.
Men skyddar inte antikroppar mot att bli sjuk igen?
Citera
2021-03-03, 17:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Talar du av erfarenhet nu? Fick du lära dig "veta hut" när du var liten på det sätt du nu förespråkar, eller är det något annat som gjort dig så tuff som du är?

Jag tycker också att barn är för bortskämda, men aktivering och framförallt gruppaktiviteter som idrott är oerhört viktigt. De flesta i din generation är helt präglade av det även om du kanske är mer präglad av dina single player datorspel.

Jag fick lära mig att veta hut i lumpen. Det var inte så slappt och likgiltigt hos ungdomen som det är idag heller, lite disciplin och ordning och reda är inte fel.

Jo jag vet att idrott är viktigt, det går att utöva utomhus. Jag talar om en kort tid 4-5 veckor, andrum inför vaccineringen. Det gäller att vara proaktiv, risken finns annars att klantFHM och regeringen låser in oss lagom till sommaren, det vore ju ett episkt klusterfuck!

For the record, jag spelar inte dataspel, mer än wordfeud då.
Citera
2021-03-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Men skyddar inte antikroppar mot att bli sjuk igen?

Vad jag förstår så har du haft sjukdomen så är du helt skyddad i minst 4 månader. Vaccinet skyddar bara mot allvarlig sjukdom.

...men jag kan ha fel, någon får gärna rätta mig
Citera
2021-03-03, 17:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Äldreboenden och särskilda boenden ska det såklart vara, fel av mig. Många är säkerligen pigga som du säger, men relativt befolkningen som helhet ändå rätt sköra. Det kan du väl hålla med om?

Jag värderar inte hur man prioriterar vaccineringsordningen men jag är övertygad om att vi inte ser någon nämnvärd nedgång i smittspridningen (som beror på vaccinering) förrän vi har vaccinerat brett bland personer i arbetsför ålder, och det dessutom hinner gå lite tid.
Diskussionen här var varför det fortfarande tycktes vara stor smittspridning i Israel trots många vaccinerade vilket jag svarade på i tidigare inlägg.

Att smittspridningen fortfarande är hög tror jag beror på att folk från arbetsplatser gärna vill äta tillsammans och är det trångt dit de tänkte gå så knökar de in sig ändå. Därför att få av dem har upplevt sjukdomen och kan berätta om hur hemskt det var. De är inte tillräckligt rädda. På jobbet fikar de med varandra så även där är det risk.

Varför de dör många fortfarande tror jag beror på att de stora gruppen äldre som bor hemma med hemtjänst blir drabbade av att deras hjälpredor inte är vaccinerade. Den gruppen är också mycket skörare än de som bor hemma utan hjälp.
Förts när den gruppen Fas 2 är färdigvaccinerade V 13-14 (?) så går dödstalen ner ordentligt. Naturligtvis i en fallande skala.

Äldre som bor hemma utan hjälp pensionärer är den grupp som klarar sig allra bäst från smitta eftersom de kan vara hemma så mycket de vill inga tång och inga möten. Men om de drabbas, ja då är även dom en riskgrupp att dö så klart.
Citera
2021-03-03, 17:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kina hindrade WHO att klassa viruset som pandemi i rädslan att länderna skulle stänga sina gränser för Kina.. Det var Kina om något land som först och främst tänkte på SIN ekonomi istället för världens hälsa.

Vill du börja peka finger kan du börja och sluta där..

Jag håller med dig till stor del. Jag börjar gärna med att peka finger åt både Kina och WHO. Men jag slutar inte där.

WHO's generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus betedde ruttet när han uttryckte sig på gränsen till hotfullt mot länder som ville skydda sin egen befolkning mot viruset. Det var äcklande att se Tedros rikliga fjäsk mot Kina.
Citera
2021-03-03, 17:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Israel har nu vaccinerat 96% av sin befolkning.
Ligger trots det fortfarande över Sverige i antal smittade och döda/capita just nu.

Det kan inte stämma då Israel bara har 10 miljoner doser, det var mellan 50-60% häromdagen. Var är källan till 96%?
Citera
2021-03-03, 17:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Vad jag förstår så har du haft sjukdomen så är du helt skyddad i minst 4 månader. Vaccinet skyddar bara mot allvarlig sjukdom.

...men jag kan ha fel, någon får gärna rätta mig
Man visste inte hur bra de skyddar mot smitta. Senaste datan från UK och Israel visar dock att vaccinen skyddar nästan lika bra mot smitta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in