2021-03-03, 16:11
Medlem
Jag köpte något som levererades med DHL. Med paketet kom en returfraktsedel. Efter någon månad skickade jag tillbaka paketet, men det försvinner på vägen.

När jag kollar på spårningssidan så ser jag att det är registrerat som mottaget på inlämningsstället samt sedan registrerat som anlänt till något DHL-nav (alltså där massor av paket anländer och sedan sorteras). Därefter upphör alla spår. Tyvärr, under den här månaden jag hade grejen hemma gick avsändaren i konkurs (det skedde en vecka efter att jag lämnade in paketet, men det har inget med paketets försvinnande att göra eftersom det aldrig ens var i närheten av företaget).

Jag hade ju primärt önskat att få tillbaka pengarna men det går ju inte pga konkursen. Näst bäst är förstås att behålla prylen, men det går ju inte heller pga paketet är försvunnet.

Nu har jag begärt ersättning av DHL men de hänvisar till någon internationell konvention om postgång mm och påstår att enbart avsändaren - alltså det konkursade företaget - kan begära ersättning, och eftersom deras verksamhet upphört, allt anställda slutat osv så är ju det omöjligt.

Jag tycker att jag har ett avtalsförhållande med DHL, det är ju jag som har inlämningskvittot och det är min egendom som försvunnit. Returfraktsedeln är i mina ögon jämförbar med ett presentkort. Om A köper ett presentkort och ger till B och B sedan går och köper något i butiken X för presentkortet är det ju B som har rätt att hävda garanti etc gentemot X.

Gäller inte den principen i det här fallet med DHL?

Jag är privatperson i min relation till DHL så KKL och KTjL borde vara tillämpliga.
Citera
2021-03-03, 16:15
Medlem
yz44s avatar
Är enbart avsändaren som kan reklamera försändelsen.
Du får försöka göra gällande att det faktiskt är du som är avsändare.
Citera
2021-03-03, 16:16
Avstängd
Vad hade du tänk dig att få ut av ett konkurs bolag: DHL är knappast inblandade i det.
Citera
2021-03-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad hade du tänk dig att få ut av ett konkurs bolag: DHL är knappast inblandade i det.

Om du läser vad jag skrev så vill jag bara ha tillbaka paketet. Problemet med att bolaget gått i KK är att jag inte kan få någon hjälp från dem att kräva DHL på ersättning.
Citera
2021-03-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Är enbart avsändaren som kan reklamera försändelsen.
Du får försöka göra gällande att det faktiskt är du som är avsändare.

Ja, och de avvisar det med hänvisning till någon internationell konvention om postgång.

Jämför med om A köper frimärken till B som B sedan klistrar på ett rekommenderat brev och lämnar in. Har väldigt svårt att tro att Postnord skulle kunna hävda att det var A som köpte frimärkena och därför den som har avtalsförhållande. Eller?
Citera
2021-03-03, 16:33
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanlind123
Ja, och de avvisar det med hänvisning till någon internationell konvention om postgång.

Jämför med om A köper frimärken till B som B sedan klistrar på ett rekommenderat brev och lämnar in. Har väldigt svårt att tro att Postnord skulle kunna hävda att det var A som köpte frimärkena och därför den som har avtalsförhållande. Eller?
Förstår precis hur du tänker, det är ju trots allt du som skickat det.
Kanske kan gå att ta det ett snäpp upp på stegen i DHL-hierarkin.
Tyvärr brukar eventuell ersättning inte motsvara värdet.
Citera
2021-03-03, 16:53
Medlem
Citat:
Jag köpte något som levererades med DHL. Med paketet kom en returfraktsedel. Efter någon månad skickade jag tillbaka paketet, men det försvinner på vägen.

När jag kollar på spårningssidan så ser jag att det är registrerat som mottaget på inlämningsstället samt sedan registrerat som anlänt till något DHL-nav (alltså där massor av paket anländer och sedan sorteras). Därefter upphör alla spår. Tyvärr, under den här månaden jag hade grejen hemma gick avsändaren i konkurs (det skedde en vecka efter att jag lämnade in paketet, men det har inget med paketets försvinnande att göra eftersom det aldrig ens var i närheten av företaget).

Jag hade ju primärt önskat att få tillbaka pengarna men det går ju inte pga konkursen. Näst bäst är förstås att behålla prylen, men det går ju inte heller pga paketet är försvunnet.

Nu har jag begärt ersättning av DHL men de hänvisar till någon internationell konvention om postgång mm och påstår att enbart avsändaren - alltså det konkursade företaget - kan begära ersättning, och eftersom deras verksamhet upphört, allt anställda slutat osv så är ju det omöjligt.

Jag tycker att jag har ett avtalsförhållande med DHL, det är ju jag som har inlämningskvittot och det är min egendom som försvunnit. Returfraktsedeln är i mina ögon jämförbar med ett presentkort. Om A köper ett presentkort och ger till B och B sedan går och köper något i butiken X för presentkortet är det ju B som har rätt att hävda garanti etc gentemot X.

Gäller inte den principen i det här fallet med DHL?

Jag är privatperson i min relation till DHL så KKL och KTjL borde vara tillämpliga.

DHL har rätt, det är avsändaren som har ett avtal med DHL, ingen annan.
Eftersom det är det konkursade företaget som är avsändare(de betalade för försändelsen och står som avsändare på fraktsedeln) så är det enbart de som har ett avtal med DHL och kan kräva ersättning.

Du har inget som helst avtalsförhållande till DHL, det är inte du som är registrerad avsändare.
Det spelar ingen roll vad du eller jag eller någon annan för den delen har för personlig åsikt i frågan, det är enligt lag den som är avsändare som har ett avtalsförhållande med post/fraktföretaget.
Citera
2021-03-03, 16:57
Medlem
Citat:

Det är inte samma sak. En returfraktsedel är INTE samma sak som ett frimärke.
Hade de skickat massa frimärken eller betalat dig kontant för att returnera paketet och du gjort det då hade du varit avsändare.

Men eftersom du använde deras returfraktsedel så står bolaget som avsändare.
Det är alltså bolaget som har ett avtal med DHL inte du, du är bara personen som lämnade in paketet åt företaget.
Citera
2021-03-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Förstår precis hur du tänker, det är ju trots allt du som skickat det.
Kanske kan gå att ta det ett snäpp upp på stegen i DHL-hierarkin.
Tyvärr brukar eventuell ersättning inte motsvara värdet.

Spelar ingen roll. TS är inte avsändare. Registrerad avsändare är företaget. Det är de som betalat för tjänsten och står som avsändare.
Att TS var den som fysiskt lämnade in paketet spelar ingen roll.

Jämför det med om en anställd postar ett paket åt ett företag med företagets fraktsedel. Tror du att det är den anställde som har ett avtal med postföretaget eller företaget?
Eller om du agerar bud åt någon annan där den andre står som avsändare och är den som betalar.

Det är den positionen TS har. Att det var TS som var den som fysiskt lämnade in paketet är inte relevant.
Det var företagets fraktsedel och företaget som betalade, därmed är det företaget som är avsändare och de som har avtal med DHL, inte TS.
Citera
2021-03-03, 17:04
Medlem
Citat:

Kan du inte reklamera köpet hos din bank?
Citera
2021-03-03, 17:13
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Spelar ingen roll. TS är inte avsändare. Registrerad avsändare är företaget. Det är de som betalat för tjänsten och står som avsändare.
Att TS var den som fysiskt lämnade in paketet spelar ingen roll.

Jämför det med om en anställd postar ett paket åt ett företag med företagets fraktsedel. Tror du att det är den anställde som har ett avtal med postföretaget eller företaget?
Eller om du agerar bud åt någon annan där den andre står som avsändare och är den som betalar.

Det är den positionen TS har. Att det var TS som var den som fysiskt lämnade in paketet är inte relevant.
Det var företagets fraktsedel och företaget som betalade, därmed är det företaget som är avsändare och de som har avtal med DHL, inte TS.
Jag är väl medveten om vad som gäller då jag arbetar med logistik.
Med tanke på att de gått i konkurs är det tveksamt om de är betalande avsändare, eller har DHL förtur till eventuella tillgångar i konkursboet.
Citera
2021-03-03, 17:31
Medlem
Nja, jag är inte säker på att DHL, eller för den delen folket här inne, har rätt i det här fallet:

I detta resonemnang förutsätter jag att TS har beställt saker inrikes och att det är godstransport, då DHL är speditören.

Ja, avtalet för en försändelse går mellan avsändaren och transportören via en fraktsedel. Det är normalt bara avsändaren som kan reklamera en försändelse. Däremot har vi en paragraf i lag om inrikes vägtransport som faktiskt vänder det här upp och ned:

20 § Sedan godset kommit fram till bestämmelseorten är mottagaren berättigad att begära att fraktföraren mot kvitto utlämnar godset. Utrönes det att godset gått förlorat eller har det ej kommit fram vid utgången av den tid som avses i 27 § andra stycket, får mottagaren i eget namn göra gällande de rättigheter som följer av fraktavtalet.

Avsändarens rätt att förfoga över godset upphör, när mottagaren gör gällande rätt som tillkommer honom enligt 20 § första stycket. Sedan avsändarens förfoganderätt upphört, skall fraktföraren rätta sig efter mottagarens anvisningar.

Med det menas att ansvaret och ägandet av godset övergår från avsändaren till mottagaren när godset har kommit fram och utlämnats till mottagaren. Således är det mottagaren (TS) som äger rätten till godset när TS nu återsänder varan till säljaren.

Så, enligt lag kan TS faktiskt reklamera varan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in