2021-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Var det inte hans bror som gick ut med att han skulle vara en perfekt infiltratör för andra säkerhetstjänster? Kan han träffat på någon och skiten träffat fläkten, antingen yttre makt eller någon som hade koll på att han faktiskt delgav information som han kommit över? Den här tråden har ju allsköns teorier, fler än jag förmodligen sett i den här forumdelen. Men skulle inte det vara plausibelt?

Förutsatt att det nu är DA. Hela skiten känns som en serie med 3.5 på IMDB men kan inta hjälpa att jag dras med i dravlet.

Bones har märkligt nog oförtjänta 7,8 på imdb, i övrigt känner jag igen mig i exakt allt du skriver.

Är det ryssar som torterat ur honom information och sedan sprängt kvarlevorna så hade det varit en säsongsavslutande cliffhanger med upplösning nästa år.
Citera
2021-03-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är ingen åsikt från min sida utan fakta, människan är inget byte för något djur i Sverige och i synnerhet inte i Stockholmsområdet. Det är dagisnivå på spekulationerna här i tråden.
Varför skulle det vara dagisnivå? Om man redan 2019 såg en björn i Upplands-Bro (vilket är inte så långt faktiskt från Tyresta) tycker jag inte det är dagisnivå att gå på det här spåret i nuläget. Björn har dödat människor sedan tidigare i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-100-meter-fran-bostadsomrade-i-upplands-bro
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2021-03-03 kl. 12:39.
Citera
2021-03-03, 12:38
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror som du. Gamla kvarlevor. Att man bedömer det som "misstänkt mord" är nog rutin. Men det blir intressant att få en lösning på detta. Om jag får spekulera vilt så kan jag tänka mig en kriminell uppgörelse som har några år på nacken. Någon blir utlurad i skogen och där blir mördad. Eller möjligen mördad nån annanstans och styckningsdelar utspridda - och djur släpat runt på samt ätit av dessa. Men som sagt: vild spekulation.

Jag tror inte de är särskilt gamla, man brukar kunna avgöra om de är forntida eller inte utan dna-test.
Citera
2021-03-03, 12:38
Medlem
Rassesvins avatar
Pratar ni fortfarande om det är en människa eller ej?

Det har redan bekräftats att det är mänskliga kvarlevor man hittat!

Bland annat här: https://www.expressen.se/nyheter/manskliga-kvarlevor-funna-i-naturomrade/
Citera
2021-03-03, 12:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Varför skulle det vara dagisnivå? Om man redan 2019 såg en björn i Upplands-Bro (vilket är inte så långt faktiskt från Tyresta) tycker jag inte det är dagisnivå att gå på det här spåret i nuläget. Björn har dödat människor sedan tidigare i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-100-meter-fran-bostadsomrade-i-upplands-bro
Som sagt, människor finns inte på en björns meny och att spekulera i att en björn tagit en människa som byte och dragit in i en skreva är på dagisnivå.
Citera
2021-03-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Som sagt, människor finns inte på en björns meny och att spekulera i att en björn tagit en människa som byte och dragit in i en skreva är på dagisnivå.
Jag har presenterat källor i alla fall, du har något att gå på. Jag kan dock ge er att det är fortfarande osannolikt men att det ska kallas för "dagisnivå" är en tröttsam ramsa som ständigt upprepas utan att ni själva bidrar med något.
Citera
2021-03-03, 12:49
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
För fyra år sedan, drygt åtta mil norr om den aktuella platsen. Mellan Riala och Tyresta är det tättbebyggt, men vad vet jag, den kanske knatade E18, hittade rätt avfart inne i city och tog sig ut på 73:an. Allt är möjligt i denna tråd

Björnar har faktiskt iakttagits i närområdet förut, så helt galet är det inte med en björn i närheten (s).
https://www.mitti.se/nyheter/stor-bjorn-i-skogen-forbryllar-tyresoborna/lmsjr!7175377/
Citera
2021-03-03, 12:59
Medlem
Tyrestas urskog är ett separat bevarat område. Det ligger närmare Tyresta By. Han hittades inte där.

Vad gäller terrängen är det naturligtvis varierande på ett så stort område.
Där finns berg o dalar, kalhyggen, träsk, snårig, stenig, gles och tätbevuxen terräng.

Det går att röra sig lätt på de befintliga stigarna (allt ifrån vandringsleder till typ djurstigar) men utanför dessa varierar det. Högre mark är ganska lätt, med plana platåer och hällar och gles skog, men i sänkorna vill jag nog påstå att det generellt är ganska besvärligt, tätbevuxet, snårigt och stökigt.
Höst, vinter o vår är det dessutom extremt blött o gjyttjigt överallt. Ingen direkt miljö att gå o släpa nån kropp i iallafall.

Det gamla brandområdet är en speciell miljö, nästan lite overklig. I jämförelse skulle jag tro att det är lättare att röra sig där. Min uppfattning är dock att brandområdet sträcker sig framförallt syd-sydöst om Stensjön. Enligt kartskiss skulle detta röra sig snarare om inne i själva skogen. Vidhåller fortfarande att det känns osannolikt att någon skulle ha kunnat transportera en kropp dit för att sedan "dumpa".
Citera
2021-03-03, 13:07
Medlem
Eftersom det redan är rätt vilda spekulationer i denna tråd så fortsätter jag med det.

Jag tror inte det är DA. Det känns rätt långsökt att han, även om han tagit sig till området, hamnade just där i brandområdet. Det är en bra bit från hans lägenhet och dessutom i andra änden av nationalparken sett från stan, och han hade som tidigare nämnts tränat innan. Sen springa så pass långt och dessutom i den terrängen som är i brandområdet, det håller inte. I så fall tror jag mer på att han hade hållit sig till en led. Elitsoldat eller inte, ska man öva långdistans ger man sig väl inte ut i terräng? Känns konstigt.

Om man spekulera i vem det i så fall kan vara så finns det fler personer på Missing peoples lista över försvunna personer i närområdet, bland annat Rai*onds (m), 29 år som senaste sågs utanför Nynäshamn. Han verkar komma från Lettland. Kanske har han och någon polare lattjat/övat med sprängämnen. De kom via nynäsvägen söderifrån till entrén vid stensjödal och parkerade på parkeringen där. Gick upp i brandområdet för att lattja lite och sen gick något fel och R dog. Kompisen blev skraj och drog, kanske är han inte ens kvar i landet.
Citera
2021-03-03, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har inte följt den här tråden hela tiden men fanns det inte en person som försvann 2019 någonstans i dessa trakter?
korrekt. Bassam-Rinkeby försvann 2019

Antonio fr Bredäng försvann 2017
Deniz 2020
Katharina 2021
Robel 2021
Citera
2021-03-03, 13:09
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jo mänskliga ben är spetsovala i genomskärning medans djurben är runda. Tex femur, lårben alltså. Falanger, fingrar, tår är också väldigt lätta att bestämma som mänskliga.
Nja. Både femur och fibula exempelvis är runda (tibia har en trekantsform). Hursomhelst bör det inte vara helt omöjligt att se skillnad på människa och djur, vilket man i detta fall tycks ha klarat av utan större svårigheter.
Citera
2021-03-03, 13:11
Medlem
Om man går in med Google Maps i 3D på det av SVT inringade området så ser man tydligt topografin och att det ser ut som en stor stenklippa kilometer i diameter med ravinliknande område etc. Det är ett av det ytterst få områden jag inte varit inne i i Tyresta och det ligger inte utmed Sörmlandsleden. Med reservation för att jag kan ha fel är där inte heller några naturliga större stigar där folk går normalt sett.

Jag är van utemänniska och hela pandemin har ställen som Tyresta och Nacka varit en räddning för mig, men att gå där, eller ännu värre springa över stenhällarna med löv och halkrisk är något ren självbevarelsedrift skulle hindra mig från. Särskilt utan min partner. På sätt och vis skulle det kanske vara bra om det var Deniz. Fylld av självförtroende och framtidshopp gör han en lite avstickare genom skogen i enlighet med dagsformen och faller och skadar sig så illa att han är bortom hjälp direkt? Ett avslut för familjen och ingen vansinnesspekulation och bortförd av CIA och dylikt. Jag vet ju inte vem det är men jag vet att det kunde hänt mig i det förflutna när jag tyckte jag var starkare och oövervinnelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in