Citat:
Då är vi ändå överens i de mesta. Kan tycka att det är ett riktigt högt pris för många ungdomar att offra 1+ år av perioden många äldre skulle beskriva som den bästa i sitt liv för att, egentligen, inte rädda sin egen hälsa utan den äldre delen av befolkningen.Det är en bra fråga. Rent ekonomiskt är det naturligtvis något som UK kommer spendera minst 100 år för att betala av. Sedan har vi effekterna på folks mentala status, barns utbildning etc. Ingen enkel sak att räkna på.
Håller med helt och hållet.
Givet de förutsättningar respektive land har tycker jag UK drabbats 100 ggr värre än Sverige. Samtidigt hade UK sannolikt drabbats 1,000 ggr värre om man agerat lika ansvarslöst som Sverige. Jag är också övertygad om att Sverige haft dödstal i samma socken som Norge om man agerat på samma sätt som t.ex UK.
Jag tror dock att man skall vara försiktig med att försöka kora någon form av vinnare i en pandemi just på grund av att de flesta länder har så olika förutsättningar och att så många olika parametrar spelar in som är specifika för respektive land.
Håller med helt och hållet.
Givet de förutsättningar respektive land har tycker jag UK drabbats 100 ggr värre än Sverige. Samtidigt hade UK sannolikt drabbats 1,000 ggr värre om man agerat lika ansvarslöst som Sverige. Jag är också övertygad om att Sverige haft dödstal i samma socken som Norge om man agerat på samma sätt som t.ex UK.
Jag tror dock att man skall vara försiktig med att försöka kora någon form av vinnare i en pandemi just på grund av att de flesta länder har så olika förutsättningar och att så många olika parametrar spelar in som är specifika för respektive land.
Skulle nog vilja påstå att Sverige haft andra förutsättningar än våra grannländer i form av trångbodda invandrare i slumområden som i stor utsträckning har otrygga anställningar inom sjukvård/äldrevård, dessa har ju också visat sig vara extra utsatta av viruset.
Sverige hade säkerligen haft lägre dödstal med liknande restriktioner, men troligtvis hade vi alltid haft ett högre tal än våra grannländer pga ovanstående anledningar...
Jag vet att jag ändå inte kan övertyga dig. Min teori är att världen öppnar först upp där korruptionen är som minst. Island har tydligen också börjat öppna upp nu.