2021-03-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är en bra fråga. Rent ekonomiskt är det naturligtvis något som UK kommer spendera minst 100 år för att betala av. Sedan har vi effekterna på folks mentala status, barns utbildning etc. Ingen enkel sak att räkna på.

Håller med helt och hållet.

Givet de förutsättningar respektive land har tycker jag UK drabbats 100 ggr värre än Sverige. Samtidigt hade UK sannolikt drabbats 1,000 ggr värre om man agerat lika ansvarslöst som Sverige. Jag är också övertygad om att Sverige haft dödstal i samma socken som Norge om man agerat på samma sätt som t.ex UK.

Jag tror dock att man skall vara försiktig med att försöka kora någon form av vinnare i en pandemi just på grund av att de flesta länder har så olika förutsättningar och att så många olika parametrar spelar in som är specifika för respektive land.
Då är vi ändå överens i de mesta. Kan tycka att det är ett riktigt högt pris för många ungdomar att offra 1+ år av perioden många äldre skulle beskriva som den bästa i sitt liv för att, egentligen, inte rädda sin egen hälsa utan den äldre delen av befolkningen.

Skulle nog vilja påstå att Sverige haft andra förutsättningar än våra grannländer i form av trångbodda invandrare i slumområden som i stor utsträckning har otrygga anställningar inom sjukvård/äldrevård, dessa har ju också visat sig vara extra utsatta av viruset.

Sverige hade säkerligen haft lägre dödstal med liknande restriktioner, men troligtvis hade vi alltid haft ett högre tal än våra grannländer pga ovanstående anledningar...
Citera
2021-03-03, 09:51
Medlem
Citat:
Tänk egentligen, hur olika man uppfattar och tolkar information och befintlig statistik.

Tre gånger nu har UK demonstrerat hur man kan minska smittspridning och sjukvårdsbehov DRAMATISKT genom att införa lockdowns. Nu senast infördes lockdown January 6. Två dagar senare konstaterades 68,053 personer smittade på en och samma dag. Sedan dess har antalet smittade fallit som en sten, antal personer som vårdas på sjukhus likaså och antalet döda har minskat från som mest 1,359 personer på en dag (Jan 19) till ett rullande 7-dagars medelvärde på just nu 272 döda/dag.

Igår hade UK färre antal smittade (6,391) än Sverige (6,689) I VERKLIGA TAL, och antalet smittade fortsätter sjunka som en sten.

https://coronavirus.data.gov.uk/

Men du menar att lockdowns inte fungerar? Ok. Good for you.

Jag tror att UK blir det första landet i Europa som kommer deklarera att man besegrat viruset - mycket beroende på att man faktiskt agerat och inte suttit med den berömda tummen i röven.

Jag kan dessutom garantera att Sverige ALDRIG kommer erkänna att man gjorde fel. Precis som du.

Alltså att England är på väg att besegra viruset handlar ju mycket om att man vaccinerat alla över 50 år. Eller okej inte alla men innan mars är över kommer alla över 50 fått första dosen.

Naturligtvis innebär det färre smittade, färre inlagda, färre sjuka...Färre döda.
Citera
2021-03-03, 09:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Här har du en ganska bra illustration på effekterna av en lockdown. Det här var i våras och jämförelsen mellan Sverige och UK är ett flagrant exempel på hur restriktioner i form av lockdowns trycker tillbaka smittan.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..2020-06-17&country=GBR~SWE&region=World&casesMetric=true&i nterval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&picker Metric=location&pickerSort=asc

Jag får väl påpeka att under våren 2020 fanns inga vacciner så du är ute i fel cykelbana om du vill få för dig att skylla effekterna på dem.

Jag antar att du har tagit i beaktande att det hände något särskilt i Sverige i slutet av maj, nämligen att det var först då som allmänheten fick tillgång till testning i stor skala. Statistik över sjukhusvårdade (och avlidna) visar på att smittan vände nedåt i Sverige i början av april och fortsatte sedan nedåt ända fram till hösten.
Citera
2021-03-03, 09:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell i februari: Vaccinet kommer att komma som planerat

SKR idag: Vi har bara fått 30% av vaccinet som FHM och Bergström lovade skulle komma

Tegnell hade fel. Bergström hade fel.

Källa på att Tegnell sagt så?

För jag har en där han tvärtom redan i januari säger att det ser ut som att det blir förseningar mot den ursprungliga planeringen.
Citat:
– Det här spelar en väldigt viktig roll, det var det här vaccinet som enligt de initiala rapporterna vi fick skulle öka vår vaccinationstakt väldigt mycket framåt februari–mars. Nu ser det inte ut som att det kommer att bli så utan vaccinet kommer att komma senare, säger Anders Tegnell
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WO7ypa/manga-kan-fa-vanta-langre-pa-vaccin

Tegnell har rätt, AirOfficer ljuger
Citera
2021-03-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Haha, nej jag tänker inte börja leka dessa lekar med dig Jag vet att jag ändå inte kan övertyga dig. Min teori är att världen öppnar först upp där korruptionen är som minst. Island har tydligen också börjat öppna upp nu.

Släpp sargen och kom in i matchen istället. Vi kan aldrig vinna kuvade och inlåsta i våra hem med en blöja i ansiktet.

https://www.msn.com/en-us/news/other/with-covid-in-check-iceland-cautiously-opens-up/vi-BB1dDIWi?return-to-referrer=true

Du har ingen källa till ditt påstående med andra ord

Att Island öppnar upp kanske har mer att göra med deras låga smittspridning än huruvida de har låg eller hög korruption (d.v.s. 6 055 fall och 29 dödsfall totalt under hela pandemin!).
Citera
2021-03-03, 09:59
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Är Stockholmarna helt kuvade med munblöja o hela köret nu, eller hur ser det ut?
Här i min stad märks ingen pandemi av.

Och vilken är din stad?
Citera
2021-03-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inget alls när du medvetet väljer att relativisera fakta, det är totalen som räknas. Vaccineringen gör att de som vidtog tidiga åtgärder under 2020 sitter i ett betydligt bättre läge nu.
Skrämselpropagandan sa som bekant att det väntade en katastrof runt hörnet om vi inte stängde ner helt under jul, nyår, black friday osv osv. Vi har under årets två första månader haft 3084 avlidna, vilket ger 296 per miljon invånare. Jämför den siffran med andra länder, som USA:s 533 döda per miljon, UK:s 748, Tysklands 447, Portugals 930, Tjeckiens 842, Slovakiens 967 osv osv.

I dessa länder kombineras dessutom höga dödstal med brant ökning av alkoholism (främst bland ungdomar), medan alkoholkonsumtionen bland svenska ungdomar tvärtom minskade ifjol.
Citera
2021-03-03, 10:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Alltså att England är på väg att besegra viruset handlar ju mycket om att man vaccinerat alla över 50 år. Eller okej inte alla men innan mars är över kommer alla över 50 fått första dosen.

Naturligtvis innebär det färre smittade, färre inlagda, färre sjuka...Färre döda.
Effekterna av vaccinationerna kickade dock in som tidigast i mitten på Februari och då i väldigt liten skala.

Riktigt så fort kommer det inte gå (du ligger lite före i tidsschemat), men naturligtvis är det vaccineringen som är den avgörande faktorn. Jag tror att vi får ned antalet personer som skrivs in på sjukhus till något hundratal om dagen och antalet döda till mindre än 10 om dagen redan innan utgången av Juni. Jag tror sedan INTE att det ökar nämnvärt under hösten trots att man tagit bort restriktionerna.

Sedan handlar det om att redan nu se till att få ut vaccin till de länder som helt enkelt inte haft råd att boka upp 100-tals miljoner doser. Det skulle vara den bästa ekonomiska injektionen för hela västvärlden.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-03 kl. 10:06.
Citera
Medlem
Ytterligare ett vaccinsystem som havererat. Denna gång Västernorrland igår kväll.

Går bra för u-landet Sverige.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Är Stockholmarna helt kuvade med munblöja o hela köret nu, eller hur ser det ut?
Här i min stad märks ingen pandemi av.

Det är ytterst få som fortfarande bryr sig om dessa restriktioner i Stockholm kan jag intyga.
Citera
2021-03-03, 10:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag antar att du har tagit i beaktande att det hände något särskilt i Sverige i slutet av maj, nämligen att det var först då som allmänheten fick tillgång till testning i stor skala. Statistik över sjukhusvårdade (och avlidna) visar på att smittan vände nedåt i Sverige i början av april och fortsatte sedan nedåt ända fram till hösten.
Det var samma i UK. De enda som testades var personer som lades in på sjukhus.
Citera
2021-03-03, 10:08
Medlem
100% ökning i Stockholm senaste 3 veckorna.

Det går "bra" för FHM och deras "effektiva" restriktioner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in