2021-03-03, 09:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Nu har man ju iofs vänt om munskydden i Stockholm och de ska användas i kollektivtrafiken, i butiker, på jobbet och hos frisörer.

Tyvärr så nog skadan redan skedd. Det blir nog för mycket för folk att gå från att munskydd kan vara skadliga till att de ska användas i en massa olika situationer. Det behövs nog en bra förklaring så att folk kan få ihop detta.

https://www.1177.se/Stockholm/aktuellt/aktuellt-i-stockholms-lan/nya-rekommendationer-i-Stockholm/
Jo det är sant såklart.
Men det känns verkligen att de kände sig tvingade att till slut delvis ge med sig om detta.
Och samtidigt säger de att de hela tiden har haft samma inställning till munskydd... ;o
Som du säger - hur ska folk tolka detta?!
Citera
2021-03-03, 09:24
Medlem
Iom att vaccinerna rullas ut finns ju en tydlig poäng med en lockdown. Stäng ner och se till att så många som möjligt får åtminstonde en spruta. Se till att spridningen blir så liten som möjligt för att spara liv, sjukvården, men också för att minimera risken för fler mutationer. Det är 4 veckor till påsk och påsklov. Jag är säker på att det är görbart. Efter dessa fem veckor borde så många vara vaccinerade+ naturligt immuna att man kan öppna upp samhället utan stor risk för att sjukvården kollapsar (även om man öppnar upp till i stort sett normalitet)
Citera
2021-03-03, 09:25
Medlem
Hrass avatar
Är Stockholmarna helt kuvade med munblöja o hela köret nu, eller hur ser det ut?
Här i min stad märks ingen pandemi av.
Citera
2021-03-03, 09:29
Medlem
Drygt två månader har nu gått sedan jul och nyår och det "vansinniga svenska experimentet" att inte stänga ner landet trots utbredd smittspridning borde vid det här laget ha visat sig vara just ett farligt experiment.

Men vad säger siffrorna? Låt oss kika på

Ökning av antalet covid-19-döda sedan 1 januari:
245,6% Slovakien
164,2% Estland
158,0% Lettland
137,3% Portugal
123,8% Litauen
108,6% Tyskland
93,7% Irland
82,4% Danmark
75,9% Tjeckien
67,7% UK
59,3% Ungern
55,4% Albanien
54,1% Polen
52,4% Ryssland
49,3% USA
43,2% Slovenien
42,9% Norge
41,5% Kroatien
41,3% Kanada
41,3% Ukraina
41,0% Georgien
39,4% Serbien
38,3% Österrike
37,5% Turkiet
37,3% Spanien
37,2% Bulgarien
36,9% Nederländerna
35,5% Grekland
34,6% Finland
34,6% Frankrike
34,1% Moldavien
30,9% Schweiz
32,5% Italien
31,5% Sverige
30,1% Rumänien
27,0% Bosnien & Hercegovina
25,9% Nordmakedonien
13,7% Belgien
============
61,5% genomsnitt
Citera
2021-03-03, 09:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu tror jag inte man ska ge trump personligen så fantastiskt mycket beröm för vare sig warpspeed eller hanteringen av coronan. Det är ju dessutom många länder som pumpat in pengar, inte bara USA.

Hanteringen av coronan var väl inte hans paradgren, men operation warpspeed ska han ha credit för.
Citera
2021-03-03, 09:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag ifrågasätter inte att en lockdown trycker ner smittan, jag ifrågasätter hur mycket (huruvida kostnaden faktiskt är värd det).
Det är en bra fråga. Rent ekonomiskt är det naturligtvis något som UK kommer spendera minst 100 år för att betala av. Sedan har vi effekterna på folks mentala status, barns utbildning etc. Ingen enkel sak att räkna på.

Citat:
Jag menar att lockdowns kommer inte på egen hand eliminera någon pandemi, det krävs ett vaccin för det.
Håller med helt och hållet.

Citat:
Tycker du UK har lyckats mycket bättre än Sverige?
Givet de förutsättningar respektive land har tycker jag UK drabbats 100 ggr värre än Sverige. Samtidigt hade UK sannolikt drabbats 1,000 ggr värre om man agerat lika ansvarslöst som Sverige. Jag är också övertygad om att Sverige haft dödstal i samma socken som Norge om man agerat på samma sätt som t.ex UK.

Jag tror dock att man skall vara försiktig med att försöka kora någon form av vinnare i en pandemi just på grund av att de flesta länder har så olika förutsättningar och att så många olika parametrar spelar in som är specifika för respektive land.
Citera
2021-03-03, 09:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vi kommer ju få svaret. Har förnekarna rätt, el. har alarmisterna rätt.

Oavsett så känns det lite smuligt med en fadd eftersmak. Alarmister vs förnekare är ju mestadels bara käbbel.
Citera
2021-03-03, 09:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Enligt förnekarna är ju viruset inte farligare än en säsongsinfluensa och då den skördar 20-30,000 dödsoffer per år i USA så kan man väl redan nu säga att förnekarna fått storstryk (sagt mot bakgrund av att över en halv miljon människor fått sätta livet till i COVID-19).

Att få dem att erkänna förlusten är en annan sak, det ligger ju i deras natur att förneka saker och ting.
Citera
2021-03-03, 09:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell i februari: Vaccinet kommer att komma som planerat

SKR idag: Vi har bara fått 30% av vaccinet som FHM och Bergström lovade skulle komma

Tegnell hade fel. Bergström hade fel.
Leverantörerna säger att de håller på och uppgraderar sin produktion. Men varför var inte detta känt tidigare? Kom de plötsligt på att de behövde producera mer? Och varför måste man stänga ner för att bygga ny kapacitet?

Samtidigt så tycks vissa länder kunna få tag i stora mängder vaccin.
Citera
2021-03-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Drygt två månader har nu gått sedan jul och nyår och det "vansinniga svenska experimentet" att inte stänga ner landet trots utbredd smittspridning borde vid det här laget ha visat sig vara just ett farligt experiment.

Men vad säger siffrorna? Låt oss kika på

Inget alls när du medvetet väljer att relativisera fakta, det är totalen som räknas. Vaccineringen gör att de som vidtog tidiga åtgärder under 2020 sitter i ett betydligt bättre läge nu.
Citera
2021-03-03, 09:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Oavsett så känns det lite smuligt med en fadd eftersmak. Alarmister vs förnekare är ju mestadels bara käbbel.

Ironiskt menat. Vi har ju fortfarande ingen aning om viruset
kan slå lika hårt mot västerlänningar som skedde mot kineser i Wuhan.

Blir IFR 20% el. 2% till slut.
Citera
2021-03-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Är Stockholmarna helt kuvade med munblöja o hela köret nu, eller hur ser det ut?
Här i min stad märks ingen pandemi av.

Status från förort till Sthlm:
Ungefär 30% bär munskydd i affärer.
Barnen går i skolan och leker på eftermiddagen.
De som kan jobbar hemifrån.
Man ser en minskning av folk på bussar, köpcentrum, restauranger, gym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in