2021-03-02, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Aha. Det har flera gånger nämnts ett utländskt namn i tråden så jag antog att elitsoldaten stred för främmande makt. Kan han ha varit dubbelagent?

Deniz Arda arbetade som officer hos Försvarsmakten. Det är inte troligt att han arbetat åt främmande makt samtidigt men han har varit medborgare i Turkiet. Som jag uppfattat det så beror det dubbla medborgarskapet på att man enligt turkisk lag inte kan återlämna sitt medborgarskap.

Försvarsmakten har inget förbud mot dubbla medborgarskap men de har rigorösa kontroller på plats för att förhindra att utrikisk makt får inflytande. Personligen litar jag helt och hållet på deras bedömning och tillit för Deniz och ser inga anledningar att ifrågasätta hans kopmetens.

Det är ännu inte klarlagt offentligt ifall det är Deniz som hittats i Tyresta nationalpark men omständigheterna talar tyvärr för att det är så. Han försvann under ett pass långdistanslöpning i November och de sista spåren ledde just till Tyresta nationalpark.
Citera
2021-03-02, 20:52
Medlem
dannerockers avatar
Tja det är väll ett rätt bra sätt att ha ihjäl någon på samtidigt som man röjer bort kroppen hyfsat, de säger ju själva att de kommer ta tid innan de kan utreda det hela då det är antanligen bitar av människan och man måste hitta tänder och sånt för att kunna utreda!.
Antagligen är det därför de skriver mänskliga kvarlevor för det är sprängbitar av människa.

Då han var soldat så kan han ha både inre som yttre hot mot sig,

Tejpade på han sprängmedel och detonera kanske🤔
Citera
2021-03-02, 20:52
Medlem
CrilleKexs avatar
Vad fan får er alla att tro att det är en klocka som gjort att bombteknikerna varit på plats? Det låter t.o.m troligare att dom blivit ditkallade pga. en elvisp i så fall.
Senast redigerad av CrilleKex 2021-03-02 kl. 20:54.
Citera
2021-03-02, 20:53
Medlem
Jag fortsätter i linjen av vilda spekulationer: Det skulle kunna var någon som kört på personen efter vägen och inte är pigg på att rapportera, därefter dumpat kroppen i närområdet.

För övrigt har varg siktats flera gånger i parken tidigare så det är inte bara småvilt där.
Citera
2021-03-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Om jag förstått det rätt, ska Ardas kända telefon(er) ha varit lämnade hemma. Någon säger att man ändå kunde följa klockan mot Tyresö, men jag vet inte hur bekräftad den uppgiften är.

Den är obekräftad. Det som vart känt är att han skulle ut och långspringa ca 5mil, det finns en ev observation i huddinge längs sörmlandsleden.
Därav var spåret att han skulle springa sörmlandsleden det som ledde sökinsatsen till tyresta.

Det mesta som spånas om i denna tråd finns bekräftat i gruppen kring hans sök på facebook, däribland vilken utrustning mm som man vet fanns med.
Citera
Medlem
kolla på expressens bilder, en polis kommer typ ut ifrån den lilla grottan med påsar.. nr 3
det är där jag tror han fallit rakt ner o landat eller tagit sig in i den lilla skrevan till vänster under berget så att säga..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannerocker
Tja det är väll ett rätt bra sätt att ha ihjäl någon på samtidigt som man röjer bort kroppen hyfsat, de säger ju själva att de kommer ta tid innan de kan utreda det hela då det är antanligen bitar av människan och man måste hitta tänder och sånt för att kunna utreda!.
Antagligen är det därför de skriver mänskliga kvarlevor för det är sprängbitar av människa.

Då han var soldat så kan han ha både inre som yttre hot mot sig,

Tejpade på han sprängmedel och detonera kanske🤔

Tänder? Du har inte hört talas om DNA? Tror du polisen fortfarande jobbar med fingeravtryck också?
Citera
2021-03-02, 20:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Tror du polisen fortfarande jobbar med fingeravtryck också?
Ifall du inte trodde det så ja, det gör dom.

Man ger aldrig upp nåt som fungerar, även om det bitvis finns bättre alternativ.
Citera
2021-03-02, 21:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Men skärp dig. Urskog betyder bara att man låter fallna träd ligga. Åk dit och kolla om du vågar 😉

Det försvinner inga I dom skogarna. Det kryllar av folk som strövar omkring. Den här personen måste ha hamnat väldigt undanskymd helt enkelt. Skulle lika gärna kunnat vara i Hagaparken.

Den skogjäveln höll på att kosta mig livet så jag vet vad jag talar om.
Den 1:e januari vid midnatt ett år byggde jag en granrishydda och övernattade där.
Tack och lov var det en mild vinter, ingen snö, så mörkt som i en kolsäck.

Kvarlevor hittade i naturområde i Stockholm 2021-03-02
https://www.facebook.com/Tyresta/posts/440983555948096/
https://www.utsidan.se/forum/threads/tva-vilsna-fast-i-kaerr-i-tyresta.58805/
http://www.fredagmedfoto.se/2019/08/21/vilse-i-tyresta/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-03-02 kl. 21:19.
Citera
2021-03-02, 21:06
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Tänder? Du har inte hört talas om DNA? Tror du polisen fortfarande jobbar med fingeravtryck också?
Fingeravtryck var en del av bevisningen i fallet med Wilma så ja...
Citera
2021-03-02, 21:07
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Nån som vet exakt vart?
Enligt bilderna ser det ut som Brandområdet.
De södra delarna av Brandområdet har alltid varit de lite mer farligare med branta klippor och en massa lössten.
Är det brandområdet mot Åva?
Citera
2021-03-02, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Turkiskt medborgarskap.

Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Deniz Arda arbetade som officer hos Försvarsmakten. Det är inte troligt att han arbetat åt främmande makt samtidigt men han har varit medborgare i Turkiet. Som jag uppfattat det så beror det dubbla medborgarskapet på att man enligt turkisk lag inte kan återlämna sitt medborgarskap.

Försvarsmakten har inget förbud mot dubbla medborgarskap men de har rigorösa kontroller på plats för att förhindra att utrikisk makt får inflytande. Personligen litar jag helt och hållet på deras bedömning och tillit för Deniz och ser inga anledningar att ifrågasätta hans kopmetens.

Det är ännu inte klarlagt offentligt ifall det är Deniz som hittats i Tyresta nationalpark men omständigheterna talar tyvärr för att det är så. Han försvann under ett pass långdistanslöpning i November och de sista spåren ledde just till Tyresta nationalpark.

Som jag har förstått det kan en person bli, som i detta fall, av med sitt turkiska medborgarskap om man är villig att betala för detta.

Har sett någonstans vad en person kan få betala men minns inte hur stor summan var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in