2021-03-02, 13:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ibland kan det vara svårt att se skogen för alla träd.

Hur många av dessa lades in på Sjukhus?
Hur många av dessa hamnade på IVA?
Hur många dog?

Med en bekräftat CFR på ca 2% så borde 1 ha avlidit om sjukdomen är lika farlig för alla åldersgrupper.
Ca 4 personer borde lagts in på sjukhus och en hamnat på IVA.

Om svaret är 0 på samtliga ovan är denna artikel inget annat än skräckpropaganda och visar att man gör en höna av en fjäder.

Grejen är den att de som blir inlagda på IVA pendlar mellan liv och död. Vet inte hur många som handlat på sjukhus. Tror det angavs till "ett antal". Om det innebär, 3, 5 eller 7 av dessa 50 vet jag inte.

Av någon anledning rapporteras det väldigt mycket om hur många som vårdas på IVA och hur många som dör. Hemska siffror förstås, men det är fan inte bra att kanske 100 tusen personer eller fler i Sverige drabbats av långtidscovid varav ett flertal sannolikt fått skador för livet. Intressant vore också att veta hur många som faktiskt är smittade simultant i Sverige. Men, det är väl svårt att rapportera om för det finns det ingen som vet. Det handlar bara om hur och på vilket sätt man testar och vilka volymer
Citera
2021-03-02, 13:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är så usel information i Sverige om förekomst av de nya varianterna. Den här infon är drygt två veckor gammal:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/

Varför rapporterar de inte oftare?

Hoppas någon vaken journalist ställer frågor om det idag.

Därför att ingen bryr sig om de "nya varianterna". Förutom ett gäng skräckslagna och lättmanipulerade tomtar på Flashback.

Har man inte syrebrist i hjärnan pga allt maskbärande inser man också att de "nya varianterna" är en bluff.
Citera
2021-03-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att det i princip förekommer fall på varenda skola. Det enda är att inte alla skolor uppmärksammas. Det är först när det helt börjar gå överstyr som man stänger ned skolor. Vet exempelvis att många skolor fått stänga för att det saknats personal. Personal har blivit sjuka, vikarier har satts in som också blivit sjuka. Barnen går hem med lite snuva och smittar sina föräldrar. Alla stannar hemma, tills det lugnat ned sig. Blir få rubriker. När fallen blir alltför många däremot brukar det stängas ned. Oftast väljer man då att stänga ned ett helt stadium, då oftast högstadiet. Man antar väl att de barnen har äldre föräldrar än de som går på låg/mellan och att dessa lite äldre barn klarar hemundervisning bättre. Ifråga om smittspridning däremot är det nog ingen jätteskillnad.

Varför stänga när det redan har hänt. Det man borde göra är att stänga i förväg. Stäng allt som inte är nödvändigt. Inklusive skolorna.
Citera
2021-03-02, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det var länge sedan.
Det här har vi skrivit om många gånger och det är klart som fan att dom förstår att det är en risk för smittspridning i skolan MEN dom bedömer att det är viktigare att ha skolan öppen.
Dom tycker helt enkelt att skolan är så viktig att man får ta en viss smittspridning.
Att du inte gillar det har vi förstått och att jag tycker det är rätt det har nog du förstått.
Om det blir klusterutbrott så får man stänga den berörda skolan en period INTE hela Sveriges grundskolor, helt rätt enligt mig.
Inget land får stopp på smittspridningen ja utom vad brukar alla säga...Taiwan!

Tror vi delar uppfattningen om anledningen. Dvs, att man tar smittspridning i skolan för att man bedömer det som viktigare att skolan håller öppen. Där är vi överens. Hur moraliskt riktigt det är kan man däremot diskutera. Speciellt när man väljer att diskutera utifrån att barn inte smittar, eller att lärare inte är värre drabbade än någon annan yrkeskategori, vilket absolut inte stämmer. Jag känner personligen till ett antal fall där lärare och annan skolpersonal dött, eller där närstående till sådan personal dött, eftersom de dragit med sig smittan hem.

Att stänga ned skolan efter ett klusterutbrott kan man nog diskutera effektiviteten i. Ungefär som att släpa fram brandslangarna till en eldsvåda efter att huset står helt övertänt i lågor. Syftet med nedstängningar av skolor i andra länder är ju att verka förebyggande. När skadan väl är skedd är det så dags att stänga ned.
Citera
2021-03-02, 13:27
Medlem
sannes avatar
Någon som har koll på när Emma Frans var bland de tidigaste att larma om allvaret med coronaviruset när det började i Wuhan?

Hon sa det i intervjun i Malou efter 10 idag, att hon var bland dem som tidigast larmade om viruset.

https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/del-17-s%C3%A4song-31/13295429
Citera
2021-03-02, 13:27
Avslutad
Senast idag läste jag en diskussion alà ”det funkar inte att införa en total lockdown i en evighet, som Norge och våra grannländer”

Sant, en total lockdown under en längre period låter faktiskt idiotiskt. Så man undrar ju hur stackarna i diktaturländer som Norge, Finland och Danmark har orkat sig igenom deras omänskliga totalisolering under ett helt år...

Urval hur en ”totala lockdown” såg ut våren/sommaren 2020 i Norge, Finland och Danmark:

Citat:
15 april: Finland upphäver nedstängningen av huvudstaden.
15 april: Danmark öppnar skolorna för de yngsta barnen.
7 maj: Norge öppnar för offentliga evenemang för upp till 50 personer.
11 maj: Norge öppnar ALLA skolor

14 maj: Finland öppnar för resor från Schengen, skolorna öppnar.
18 maj: Danmark öppnar restauranger och fik.

1 juni: Upp till 50 kan samlas i Finland, man öppnar restauranger och tillåter idrottsevenemang.
1 juni: Norge öppnar barer, caféer och simhallar.

15 juni: Norge öppnar för arrangemang upp till 200 personer. Man tillåter barn och ungdomsport med viss fysisk kontakt.

2 juli: Danmark öppnar för besök på sjukhem.

Med mera. En bit ned under ”tiltak”: https://www.vg.no/spesial/corona/norden/

Ironiskt nog har alltså Norge tillåtit evenemang för 200 personer i uppåt 6 av 9 månader under pandemin 2020. Flera grannländer öppnade barer, resturanger, fik, simhallar, idrott. Nedstängningen i Finland handlade om huvudstaden och gällde bara fram till 15 april. Osv.

Under samma period som ovanstående har lättats har Sverige infört begränsningar på 8 - 50 personer, alkoholförbud efter 22, övriga restriktioner på restauranger och barer Osv.

Några månader in på vintern har dock grannländernas restriktioner blivit hårdare igen, men det är högst sannolikt bara tillfälligt. För att man tyckte detta fungerade i våras.

I cirka 6-8 månader efter i våras tycker då inte jag att det låter mer begränsande än det har varit för oss. Fast det förvånar mig ju inte att folk skapar sig en sådan bild så som debatterna ser ut i Sverige... Onyanserad och ofta strider mellan två motsatta ytterligheter.

I "landet lagom". Fast den titeln skulle jag nog säga att Norge eller Finland har tagit över. Gäller nog dock inte "danskjävlarna", där går min gräns 😏

Medierna har även nästan bara rapporterat om restriktionerna i grannländerna som infördes i mars 2020, samt om nya restriktioner efter nyår. Men desto mindre artiklar om hur de successivt lättade på restriktionerna mellan april - juni och hur resten av 2020 såg ut...

Vår väg har i praktiken resulterat i både många dödsfall och mer långvariga begränsningar. Jag har då inte märkt av att det har lättats en enda månad sedan begränsningarna infördes gällande hur många som får samlas...? 🤔 Jag har inte märkt av att restriktionerna har lättats på krogar och restauranger. Osv.

Men det har det gjort i grannländerna, vad jag kan se. Sedan har det ju blivit tuffare igen sedan andra/tredje vågen, men det har likväl inte varit lika ihållande restriktioner under hela 2020. De fick lite av en paus i 6-8 månader.

Låter för mig som att Sverige snarare har hamnat i en lose-lose-situation än en ”win-win-situation".

Kanske, kanske det har blivit mer accepterat och ses som mer "fritt" i Sverige just för att folk föreställer sig att grannländerna har suttit totalt isolerade och har haft det jättetufft mer eller mindre hela pandemin? 🤔

Om man nu har skapat sig en bild alà "total nedstängning" i grannländerna under nästan hela pandemin så framstår det såklart som väldigt fritt i jämförelse med den uppfattningen.
Citera
2021-03-02, 13:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Varför stänga när det redan har hänt. Det man borde göra är att stänga i förväg. Stäng allt som inte är nödvändigt. Inklusive skolorna.

Vill man få stopp på smittspridningen har du helt rätt. Då är det så man borde agera.

Å andra sidan har väl vare sig FHM eller regeringen gjort sig kända för att agerat förebyggande i denna pandemi. Man agerar aldrig proaktivt, utan bara reaktivt.
Det är viktigare att visa på att man gör något lite varje dag, än att genomföra åtgärder som faktiskt gör någon nytt. Om det får sitta 10, 8 , 4 , 2 eller 1 person vid ett och samma borde i ett köpcentrum spelar nog mindre roll när miljoner och åter miljoner människor trängs varje dag i skola och i kollektivtrafik. Sedan när det går åt helvete vilket det förstås gör, heter det att folk tvättat händerna för dåligt, eller varit dåliga på att hålla avstånd. Ja, vad f_n tror man liksom....
Känns bara som dålig teater alltihopa.
Citera
2021-03-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Senast idag läste jag en diskussion alà ”det funkar inte att införa en total lockdown i en evighet, som Norge och våra grannländer”

Sant, en total lockdown under en längre period låter faktiskt idiotiskt. Så man undrar ju hur stackarna i diktaturländer som Norge, Finland och Danmark har orkat sig igenom deras omänskliga totalisolering under ett helt år...

Urval hur en ”totala lockdown” såg ut våren/sommaren 2020 i Norge, Finland och Danmark:

Ironiskt nog har alltså Norge tillåtit evenemang för 200 personer i uppåt 6 av 9 månader under pandemin 2020. Flera grannländer öppnade barer, resturanger, fik, simhallar, idrott. Nedstängningen i Finland handlade om huvudstaden och gällde bara fram till 15 april. Osv.

Under samma period som ovanstående har lättats har Sverige infört begränsningar på 8 - 50 personer, alkoholförbud efter 22, övriga restriktioner på restauranger och barer Osv.

Några månader in på vintern har dock grannländernas restriktioner blivit hårdare igen, men det är högst sannolikt bara tillfälligt. För att man tyckte detta fungerade i våras.

I cirka 6-8 månader efter i våras tycker då inte jag att det låter mer begränsande än det har varit för oss. Fast det förvånar mig ju inte att folk skapar sig en sådan bild så som debatterna ser ut i Sverige... Onyanserad och ofta strider mellan två motsatta ytterligheter.

I "landet lagom". Fast den titeln skulle jag nog säga att Norge eller Finland har tagit över. Gäller nog dock inte "danskjävlarna", där går min gräns 😏

Medierna har även nästan bara rapporterat om restriktionerna i grannländerna som infördes i mars 2020, samt om nya restriktioner efter nyår. Men desto mindre artiklar om hur de successivt lättade på restriktionerna mellan april - juni och hur resten av 2020 såg ut...

Vår väg har i praktiken resulterat i både många dödsfall och mer långvariga begränsningar. Jag har då inte märkt av att det har lättats en enda månad sedan begränsningarna infördes gällande hur många som får samlas...? 🤔 Jag har inte märkt av att restriktionerna har lättats på krogar och restauranger. Osv.

Men det har det gjort i grannländerna, vad jag kan se. Sedan har det ju blivit tuffare igen sedan andra/tredje vågen, men det har likväl inte varit lika ihållande restriktioner under hela 2020. De fick lite av en paus i 6-8 månader.

Låter för mig som att Sverige snarare har hamnat i en lose-lose-situation än en ”win-win-situation".

Kanske, kanske det har blivit mer accepterat och ses som mer "fritt" i Sverige just för att folk föreställer sig att grannländerna har suttit totalt isolerade och har haft det jättetufft mer eller mindre hela pandemin? 🤔

Om man nu har skapat sig en bild alà "total nedstängning" i grannländerna under nästan hela pandemin så framstår det såklart som väldigt fritt i jämförelse med den uppfattningen.

Helt enligt plan, inför inga begränsningar som vi inte kan hålla långsiktigt och inte hårdare än att vården klarar uppdraget, utöka/minska sedan dessa allteftersom vårdbelsatningen ökar/minskar.

Nu betalar sig detta, för de länder runt oss som haft mer öppet kommer nu baklaget i form av utebliven immunitet i samhället så alternatvet är total nedstängning om/när spridningen ökar igen vilket vi nu ser.

Trodde faktiskt inte jag skulle anse att "vi gjorde rätt" men så är det ju....
Citera
2021-03-02, 13:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Norge nedstängt och tillslutet från omvärlden. Ändå stiger smittotalen.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/coronasmitten-stiger-i-norge/8489808

Dom stängde väl igår? Det tar ju tid att bryta trenden.
Citera
2021-03-02, 14:02
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 57
Nya fall: 11 821

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 59, 63, 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 10 948, 9 472, 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.
Citera
2021-03-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan

Tack! En efterlängtad nyanserad bild av hur det sett ut i våra grannländer Kan lägga till att Danmark även stundtals tillåtit konserter med sittande publik vilket inte skett i Sverige (om man bortser från konserter med mindre än 50 personer i publiken).
Citera
2021-03-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tack! En efterlängtad nyanserad bild av hur det sett ut i våra grannländer Kan lägga till att Danmark även stundtals tillåtit konserter med sittande publik vilket inte skett i Sverige (om man bortser från konserter med mindre än 50 personer i publiken).

Inte konstigt. Varför? För att de har vidtagit åtgärder månader tidigare än Sverige. När man agerar proaktivt slipper man reagera reaktivt. Att arbeta proaktivt som våra grannländer har gjort, det ger i slutändan mer frihet. Tex konserterna du tar som exempel.

Sverige har agerat precis tvärtom. Hela februari, mars och april satt Tegnell och FHM på händerna. Men så ser vi ju hur käpprätt åt helvete det gick.

Agerar man tidigt, kraftigt och proaktivt resulterar det i att man kan ha ökade friheter längre fram. Istället som Sverige sitta med kniven mot strupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in