2021-03-01, 17:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag noterar att det finns en utbredd missuppfattning om hur nattbussarna fungerade på 80-talet. Synpunkten att SE hade möjligheten att välja vänster till tunnelbanan eller höger till nattbussarna är mestadels fel. SE var ute i så god tid att han med god marginal skulle hinna med tunnelbanan.

Då går han vänster. Vill han åka nattbuss så går han till höger. Problemet med nattbussarna var att de började gå först ca en timme efter att sista tunnelbanetåget hade gått. SE hade alltså kunnat promenera i lugn takt till Odenplan och väl där varit tvungen att vänta en timme på bussen utomhus i kylan och i sällskap med berusade löningshelgsfyllon. Det var knappast ett lockande alternativ så jag anser inte att det är rimligt att han gick höger på Sveavägen före mordet.

SEkten brukar spekulera i varför SE återvände till Skandia efter att ha varit vid mordplatsen 15-20 min. Den enklaste och mest triviala lösningen är att han vet att han får stå utomhus i kylan vid Odenplan och vänta på bussen om han gick direkt och helt enkelt gick tillbaka till receptionen för att värma sig med en kopp kaffe innan han gick till bussen. SE valde kaffet med väktarna för att minimera väntan utomhus i kylan vid Odenplan.

Läser man TPs slarvigt researchade bok så får man lätt intrycket att det redan gick bussar från Odenplan till Täby, men det är inte sant. Man måste alltid vara försiktig när man läser SEktbibeln då den är full av sådana här agendadrivande glidningar.

Det kan på goda grunder uteslutas att SE gick till höger när han kom ut på Sveavägen. Vilket helt utesluter att NF har sett SE följa efter LOP.

Aha, se där då känns ju Odenplan alternativet mindre aktuellt. Kan östra Station möjligen ha varit ett alternativ? Skulle man I så fall valt att gå höger? Känns däremot inte som om vädret o övriga förhållanden gjorde det speciellt lockande att ge sig iväg på den relativt långa promenaden.
Citera
2021-03-01, 17:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är många som beklagar sig över att man inte kan se att SE skulle ha haft någon särskild anledning att skjuta Palme, och samma med det här att ingen vet säkert hur han skall ha fått tag i ett vapen. Det kanske var för stort fokus de första trettio åren på just vapen och motiv, och det kan ha varit just det här som gjorde att det blev så svårt att klara upp brottet. Utgår man ifrån motiv så hamnar man ju på GW, en av de få jag känner till som skulle kunna ha ett starkt personligt motiv att lägga Palme "i framstupa läge" (efter Palmes agerande i Geijeraffären). Att GW tydligen har en .357 som inte verkar ha provskjutits gör inte saken sämre. Men problemet här är ju samma som med CP, CA, Sydafrika, VG och alla de andra. Det går helt enkelt inte att få honom till brottsplatsen.

Du kan väl åtminstone hålla med om att det inte fanns stängsel runt mordplatsen och att polisen inte har namn på alla som befann sig innanför mordområdet?

Så länge en oidentifierad person kan ha kommit till brottsplatsen och skjutit OP utan att skriva upp sig hos polisen är fallet öppet för just GM som inte tidigare knutits till själva mordplatsen.

Mannen som går bakom LOP när de möter NF är just en sådan person och han är inte SE. Ska vi tro att denne person också är Grandmannen så blir det naturligt att han även undviker att höra av sig till PU.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-01 kl. 18:07.
Citera
2021-03-01, 18:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Aha, se där då känns ju Odenplan alternativet mindre aktuellt. Kan östra Station möjligen ha varit ett alternativ? Skulle man I så fall valt att gå höger? Känns däremot inte som om vädret o övriga förhållanden gjorde det speciellt lockande att ge sig iväg på den relativt långa promenaden.

SE har gott om tid att gå till Hötorgets tunnelbanestation med ingång korsningen Kungsgatan/Sveavägen eftersom ingången vid mordplatsen stängde tidigare under kvällen.

Att han skulle riskera att missa bytet på T-centralen till röd linje är också uteslutet då de sista tågen väntade in varandra på T-centralen på den tiden så att alla skulle hinna byta innan de avgick från T-centralen.

Jag utesluter personligen en promenad både till Odenplan, eller Östra station bara på det enkla faktum att SE hade lågskor med dåligt isolerade sulor. Brukade den rökande SE med dålig kondition och artros roa sig med långa nattliga promenader i minusgrader skulle han rimligen haft ett par vinterskor på jobbet att byta om till innan.

Jag ställer mig skeptisk till andra teorier än att han skulle gå till Hötorgets station. Han hade liksom varken formen eller rätt skor för det.

Edit: SE åker på skidsemester veckan efter och uppträder i SVD i träningsoverall dagen efter mordet, så hans form var kanske inte så dålig som jag gissar. Jag vidhåller att klädseln och vädret var fel och ensliga promenader i centrum en lönehelg kunde ju vara direkt vådliga. Därför tycker jag att varken Odenplan eller Östra känns troliga.

Edit 2: OM han var på väg till Östra så borde en högersväng vara det rimliga alternativet. För mig känns det inte troligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-01 kl. 18:16.
Citera
2021-03-01, 18:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nä, att LP skulle missa att ta upp det, speciellt om det avsnäsningen skedde sekunder lr högst nån minut innan skotten, det känns väldigt osannolikt. I något förhör kanske, men inte i samtliga. Jag tror att det också skulle kommit fram i samtal med sönerna, som i så fall skulle sett till att det kommit till PUs kännedom.
//
Ja det är väl bara SE som antytt något om avsnäsning "... och då kan några av oss bli förbannade" som han uttryckte det. Var fick han förresten det ifrån kan man undra.
Citera
2021-03-01, 19:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är väl bara SE som antytt något om avsnäsning "... och då kan några av oss bli förbannade" som han uttryckte det. Var fick han förresten det ifrån kan man undra.

Det var ju mycket tal om CPs skada i frontloben i media. Den gjorde att CP kunde bli väldigt aggressiv extremt fort.

Intervjun du hänvisar till görs 1992 efter rättegångarna mot CP och SE spekulerar om vad som kan ha hänt. Man får gissa att CPs frontlobsskada spökade när det gällde att ge mördaren kort stubin.

Eller så kan man hitta på ett annat kontext till intervjun som passar bättre in på något annat, men då måste man släppa verkligheten och bara spekulera.

Edit: SE har inte fått uppgiften om avsnäsningen från LP i alla fall och hon var i högsta grad närvarande på mordplatsen.
Citera
2021-03-01, 19:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det var ju mycket tal om CPs skada i frontloben i media. Den gjorde att CP kunde bli väldigt aggressiv extremt fort.

Intervjun du hänvisar till görs 1992 efter rättegångarna mot CP och SE spekulerar om vad som kan ha hänt. Man får gissa att CPs frontlobsskada spökade när det gällde att ge mördaren kort stubin.

Eller så kan man hitta på ett annat kontext till intervjun som passar bättre in på något annat, men då måste man släppa verkligheten och bara spekulera.

Edit: SE har inte fått uppgiften om avsnäsningen från LP i alla fall och hon var i högsta grad närvarande på mordplatsen.
Ja jag tror inte heller att han syftade på sig själv, vapnet stämde inte:"Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen - om jag varit mördaren", som han uttryckte det, den gode SE.

Han verkade ha bättre koll på revolvrar än CP, en kniv i magen hade varit mera åt CP-hållet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-01 kl. 20:02.
Citera
2021-03-01, 19:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja YN:s vittnesmål är starkt. Även de andra vittnesmålen är relativt samstämmiga med tanke på det snabba händelseförloppet, med bland annat en kompakt och ganska kraftig kropp och ett långt/halvlångt plagg (rock eller jacka). Om man tittar på bilderna som togs vid Expressens rekonstruktion, till exempel den som pryder omslaget på TP:s bok, så är det absolut inget som pekar bort från SE. Omslagsbilden skulle kunnat vara tagen av en övervakningskamera (om sådan funnits) strax före korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan klockan 23.21.50.

Jag kommer ihåg att jag tänkte när den där väskan kom upp på tapeten då det begav sig, får man tag på mannen med väskan så borde fallet vara löst. Det mesta tyder nu på att den tanken var rätt. Mannen var iofs med från allra första början men "slarvades" bort, för att uttrycka det snällt.

Jag måste missat något. Har man verkligen hittat och pekat ut mannen med väskan? Jag har bara uppfattat något jag kallar för en "vittnesbudkavel". Den går till så att gärningsmannen plockar upp ett vagt särdrag ifrån vart och ett av starkt utvalda vittnen han passerar längs den förmodade men inte fastställda flyktvägen. En del hävdar att dessa sammantaget på ett hyfsat, men ändå inte övertygande sätt liknar SEs signalement.

Något utpekande av SE finns dock inte vad jag vet. Man måste vara försiktig så att man inte rör ihop "signalement" med "utpekande". SEktbibeln klarar inte av att skilja på dessa två olika begrepp utan rör ständigt ihop dem för att vilseleda läsaren.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-01 kl. 20:09.
Citera
2021-03-01, 20:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja jag tror inte heller att han syftade på sig själv, vapnet stämde inte:"Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen - om jag varit mördaren", som han uttryckte det, den gode SE.

Lägg märke till att han ställer det mot en påkostad utsirad revolver med elfenbenskolv. Det om något talar starkt för att SE syftar på den revolver som valsat runt i pressen på Oxen/hemma hos SC i samband med skriverierna om CP.

Men du glömde ta med den biten av citatet. Tänk på att citatet är från 1992 och tidsandan då var starkt mot CP. Vill man inte tro det kan man ju så klart tolka det på annat sätt, men då måste man först förneka kontexten runt intervjun.

Edit efter din edit: Ska alla bedömas på gamla meriter blir det väl ett ritstift i magen som är mer åt SE-hållet.

Edit 2: Förövrigt kan väl inget vapen stämma in på SE då inga kopplingar över huvud taget till vapen har hittats som knyter SE till ett vapen?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-01 kl. 20:08.
Citera
2021-03-01, 20:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Lägg märke till att han ställer det mot en påkostad utsirad revolver med elfenbenskolv. Det om något talar starkt för att SE syftar på den revolver som valsat runt i pressen på Oxen/hemma hos SC i samband med skriverierna om CP.

Men du glömde ta med den biten av citatet. Tänk på att citatet är från 1992 och tidsandan då var starkt mot CP. Vill man inte tro det kan man ju så klart tolka det på annat sätt, men då måste man först förneka kontexten runt intervjun.
SE var en mästare på att lägga ut dolda budskap, "... man ska ju inte ta bort en bit som hör till pusslet", som han uttryckte det. Det var det Hans Holmér och Håkan Ström gjorde i februari 1987. Häpnadsväckande som KP uttryckte det.
Citera
2021-03-01, 20:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE var en mästare på att lägga ut dolda budskap, "... man ska ju inte ta bort en bit som hör till pusslet", som han uttryckte det. Det var det Hans Holmér och Håkan Ström gjorde i februari 1987. Häpnadsväckande som KP uttryckte det.

KP verkar ha gått på skvallerluncher med TP om vi får tro mailkonversation som är offentlig. KP har ätit ur TPs hand. TP är bra på att tänja sanningar och vilseleda människor om vi tolkar hans bok rätt. Du la säkert inte märke till att KP inte ens visste om hur utstämplingen på Skandia gick till?

Vad KP tycker är häpnadsväckande får stå för honom. Här håller vi oss till fakta:

1. Inget utpekande av SE som GM
2. Ingen koppling till vapen för SE
3. Inget motiv, för de som vill ha ett sånt.

1+2+3 = 0
Citera
2021-03-01, 21:13
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Skrattade mycket åt denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU
Citera
2021-03-01, 21:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Skrattade mycket åt denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Det där passar exakt in i vad flera av hans bekanta och arbetskollegor har vittnat om. SE kände sig avvisad av polisen och förnärmad att ingen tog honom på allvar som ett viktigt vittne.

Sen kan man förneka kontextet och få citatet att betyda lite vad som helst. Jag tror KP presenterade detta som att SE "hånade" polisen. Det har han inget stöd för om han studerar vittnena runt SE.

Att vara kritisk och att håna är återigen två olika begrepp SEkten inte kan hålla isär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in