2021-03-01, 11:08
Medlem
SolidSteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vet ingen repeater som är tillåten för mobiltelefon i privat bruk.

Har själv installerat en sådan lösning till kund för flera år sedan så det finns tillåtna lösningar.
Edit: Det var en privatperson i en privatbostad.

Företag i stora plåtbyggnader har ofta den lösningen.
Citera
2021-03-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Antagligen bättre isolering och därmed mer energisnål uppvärmning. Det är en ren gissning men jag antar att alla "förbättringar" idag har med "miljö" att göra.

Det är sjukt hur man vänder ut och in på sig själv med de minsta detaljer istället för att bara utveckla kärnkraften och kunna stänga ner smutsiga energikällor för gott.

Bättre isolering ger tunnare väggar som ger mer boyta per tomtyta vilket ger billigare bostäder.
Energibesparingar ger lägre löpande kostnad.
All in all billigare boende så folk har råd att köpa elektronik.
Citera
2021-03-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är inte bara en fråga om energikällan, energin ska kunna transporteras till brukaren också. Vårt största problem ligger i elnäten.

Så talar en tölp omgiven av gödsel och kalhyggen.
Hederligt folk har fjärrvärme.
Citera
2021-03-01, 11:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Så talar en tölp omgiven av gödsel och kalhyggen.
Hederligt folk har fjärrvärme.

Om alla som värmer sina bostäder med el flyttade in i ditt kvarter så hade du haft kapacitetsbrist på fjärrvärmenätet också.
Citera
2021-03-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om alla som värmer sina bostäder med el flyttade in i ditt kvarter så hade du haft kapacitetsbrist på fjärrvärmenätet också.

Överkapacitet, med så många kroppar i varje liten lägenhet skulle vi nog behöva fjärrkyla.
Citera
2021-03-01, 12:35
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Överkapacitet, med så många kroppar i varje liten lägenhet skulle vi nog behöva fjärrkyla.

Folk med fjärrvärme verkar vara dummare än man kunde tro.
Citera
2021-03-01, 16:42
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Bättre isolering ger tunnare väggar som ger mer boyta per tomtyta vilket ger billigare bostäder.
Energibesparingar ger lägre löpande kostnad.
All in all billigare boende så folk har råd att köpa elektronik.
Även om allt du skriver är sant så kvarstår min poäng att man silar mygg och sväljer kameler.
Citera
2021-03-01, 18:17
Medlem
Citat:
Även om allt du skriver är sant så kvarstår min poäng att man silar mygg och sväljer kameler.

Tre fyra centimeter väggtjocklek blir många kvadratmeter i ett sexvåningshus med fyra lägenheter per våning.
Byggbolaget betalar kommunen per kvadratmeter tomt och våning. Hyresgästen betalar per kvadratmeter boyta innanför väggarna. Därför är det en jakt på tunna väggar som lever upp till energikraven.
En kvadrat kanske kostar tretti lax. Får du loss 10 kvadrat per våning blir det 1.8 mille rakt i bakfickan.
Citera
2021-03-01, 18:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Tre fyra centimeter väggtjocklek blir många kvadratmeter i ett sexvåningshus med fyra lägenheter per våning.
Byggbolaget betalar kommunen per kvadratmeter tomt och våning. Hyresgästen betalar per kvadratmeter boyta innanför väggarna. Därför är det en jakt på tunna väggar som lever upp till energikraven.
En kvadrat kanske kostar tretti lax. Får du loss 10 kvadrat per våning blir det 1.8 mille rakt i bakfickan.
Hur lång tid är det enligt din kalkyl innan du byggt om alla bostäder i Sverige med de här nya väggarna? Jag menar att man ska sluta lägga ned kärnkraft. Kanske till och med bygga ny. Du har nog en tre gånger så lång tidshorisont, minst, på dina förslag. Som dessutom är obetydliga i sammanhanget kärnkraft.
Citera
2021-03-01, 18:38
Medlem
Citat:
Hur lång tid är det enligt din kalkyl innan du byggt om alla bostäder i Sverige med de här nya väggarna? Jag menar att man ska sluta lägga ned kärnkraft. Kanske till och med bygga ny. Du har nog en tre gånger så lång tidshorisont, minst, på dina förslag. Som dessutom är obetydliga i sammanhanget kärnkraft.

Du missförstår mig helt. Hur snålt huset är styrs av byggstandarder. Om en acceptabel nivå uppnås med 20cm väggar med glasull och vanliga fönster är det värt för byggbolag och hyresföretag att uppnå samma värde med 10cm väggar med speciella fönster. Då blir det tätare väggar med metallfolie.
Nersidan är kexig mobiltäckning men något lägre kostnad per kvadratmeter boyta.
När du blir vuxen och börjar betala egna räkningar inser du snabbt att det är ganska sura pengar att betala för el och värme.
Citera
2021-03-01, 19:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Du missförstår mig helt. Hur snålt huset är styrs av byggstandarder. Om en acceptabel nivå uppnås med 20cm väggar med glasull och vanliga fönster är det värt för byggbolag och hyresföretag att uppnå samma värde med 10cm väggar med speciella fönster. Då blir det tätare väggar med metallfolie.
Nersidan är kexig mobiltäckning men något lägre kostnad per kvadratmeter boyta.
När du blir vuxen och börjar betala egna räkningar inser du snabbt att det är ganska sura pengar att betala för el och värme.
Jag antar att du redan är vuxen och hoppet att du skall förbättras därför redan är ute. Om kärnkraften hade byggts ut istället för byggts ned hade det påverkat dina räkningar, i positiv bemärkelse, i betydligt högre utsträckning än ditt fantasiprojekt att byta ut väggarna i Sveriges alla bostäder. Man har ju hört talas om MP-troll som vill lägga 300 miljarder på Japanska snabbtåg men du tar ändå priset även i den ligan.
Citera
2021-03-01, 21:22
Medlem
Citat:
Jag antar att du redan är vuxen och hoppet att du skall förbättras därför redan är ute. Om kärnkraften hade byggts ut istället för byggts ned hade det påverkat dina räkningar, i positiv bemärkelse, i betydligt högre utsträckning än ditt fantasiprojekt att byta ut väggarna i Sveriges alla bostäder. Man har ju hört talas om MP-troll som vill lägga 300 miljarder på Japanska snabbtåg men du tar ändå priset även i den ligan.

Det här har ingenting med kärnkraft att göra utan beror på hur tomter prissätts och förbättringar i byggnadskonstruktion.
Jag talar inte om att bygga om existerande hus, även om det förekommer, utan om nybyggen som är trådens ämne.
Ta dina konspirationsteorier nån annan stans och läs vad som skrivs i trådstarten.
Dåre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in