2021-03-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, nedstängning är vansinne. Stäng ned riskgrupperna och låt alla andra få hjulen att fortsätta snurra. Annars kommer depressionen som följer skörda betydligt fler liv än detta ganska milda förkylningsvirus.

Ifall detta skulle fungerat skulle var och varannat land i världen gjort det.
Citera
2021-03-01, 18:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När skulle man börja massvaccinering?

Pågår planen är att vaccinera nästa alla och det är att massvaccinera. Men flödet är långsamt det har ljugit överdrivit hur lång tid det kommer att ta bara för att hålla uppe humöret på de som ständigt ventilera sina självmordstankar:

- jag får inta träffa barnbarnen, jag dör!
- jag får inte träffa mina vänner, jag dör!
- jag får inte träna med hockeylaget jag dör!
- jag får inte gå på gymmet jag dör!
- jag får inte gå till skolan och träffa kamraterna jag dör!
- jag får inte sälja sprit i baren på min krog, jag dör!

Snacka om ett psyksvagt folk de trillar av pin mitt i välfärden. Under blitzen satt britterna i sina skyddsrum och tyskarna i sin källare när bomberna föll och många av dem dog. Svalt gjorde dom också hela tiden.

Annars hittar man vaccinprognoserna på folkhemsmyndighetens hemsida efter lite letande. Men det är inte mycket att lita på. Ser ut som en puckel i juni då kommer massor. Samtidigt lovar de ännu mer senare, i höst. Kan det vara ett försök att lugna folket ?

Som man säger till de trötta barnen på fjällturen, snart ser vi stugan, vi är nästan framme, bara vi kommer upp för backen ser vi stugan. Väl upp i backen, nu är det bara 1 kilometer kvar.
Citera
2021-03-01, 18:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ja varför inte? "Strategin" har ju verkligen gått så bra hittils

Problemet med lockdowns är ju att man öppnar upp igen.
Man skulle möjligtvis kunna ha en lockdown fram tills dess att vaccinet är distribuerat till alla och då få en annat resultat.

Att ha lockdown och sen öppna upp igen under pågående pandemin är nog ganska meningslöst..

Håll det stängt till skiten är över och vi får immunitet genom vaccin istället för sjukdom och död

Det kan ta tid, såvida vaccineringen fortsätter i nuvarande takt.

Hade Sveriges makthavare kunnat agera annorlunda för att öka tillgången på vaccin? Hade Sverige kunnat ha inhemsk licenstillverkning av dom befintliga vaccinerna? I så fall hade Sverige inte behövt slåss med andra länder om den begränsade mängden vaccindoser.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Astra tillverkade vaccin i Södertälje förut så det hade räkt åt gela Swerige men, det var då det idag är det assistans & bidragsfiffel som gäller i Tälje. .

Det svenska samhället har monterats ner på alla möjliga sätt. Alla resurser har satsats på ett meningslöst projekt att svälja andra länders växande överbefolkning. Bättre resultat hade kunnat åstadkommas genom att skicka preventivmedel till problemländerna.

Nu får vi betala priset för att samhället har monterats ner. Epidemin har visat hur viktigt det är att sitta på inhemsk produktion av viktiga varor. Utan inhemsk tillverkning är samhället mycket sårbart.
Citera
2021-03-01, 18:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja, de som haft infektion har en bredare repertoar av antikroppar än de som vaccinerats, oavsett variant. Airofficer vrider och förvränger som vanligt.

Du å andra sidan måste ut och leta efter att de olika mutationerna så du kan smitta ner dig överleva och bli ännu starkare efter varje gång.
Citera
2021-03-01, 18:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Astra Zenicas vaccin mer effektiv än hyllade Pfizers vaccin enligt brittiska NHS.

In med skiten och kör nu

Astra Zenecas vaccin minskar risken för sjukhusvård med 94%

Pfizers vaccin minskar risken för sjukhusvård med 85%

England kommer ut med mycket intressant statistik för tillfället.

Effectiveness of BNT162b2 mRNA vaccine against infection and COVID-19 vaccine
2 coverage in healthcare workers in England, multicentre prospective cohort study (the
3 SIREN study)

"There were 977 new infections during 710,587 person days of follow-up in the unvaccinated
301 group, an incidence density of 14 infections per 10,000 person days of follow-up (table 2). In
302 the vaccinated group, 21 days after the first dose, there were 71 new infections (incidence
303 density 8 per 10,000 person-days of follow-up) and nine new infections seven days after the
304 second dose (incidence density of 4 per 10,000 person days of follow-up)."

14 per 10,000 person days unvaccinated

12 per 10,000 person days vaccinated

Prior COVID-19 infection*
unvaccinated ................. vaccinated
Negative 1405 (9.3) ....... 13716 (90.7)
Positive 1278 (15.6) ....... 6925 (84.4)

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3790399
Citera
2021-03-01, 18:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Henriksdal och Bromma är två men det finns säkert mer lokala verk för kluster analyser , Om t.ex Rinkeby- Tensta är fullskitet av Corona och man mäter slutvilnjeten i Bromma så får alla skulden fiffigt va?!
Samma sak med Lilla Somalia Fisksätra i Nacka som tömmer sin skit i Henriksdal.
sen har Vi ju invdrartäta Botkyrka.

- Såfort alla etniska svenska person nummer fått sin spruta kommer man att skita i resten självsanering alltså.
Det finns tre reningsverk, det du missat är Käppalaverket.

Det finns inga "lokala verk".
Citera
2021-03-01, 18:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Astra Zenicas vaccin mer effektiv än hyllade Pfizers vaccin enligt brittiska NHS.

In med skiten och kör nu

Astra Zenecas vaccin minskar risken för sjukhusvård med 94%

Pfizers vaccin minskar risken för sjukhusvård med 85%
Efter första dosen, ja. Har du siffror på hur det ser ut efter andra dosen? Har inte sett några studier på detta.
Citera
2021-03-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Någon som redan sett kvällens vetenskapens värld som sänds på SVT2 kl 20, handlar om coronakampens pris.
Skall bli kul att se hur dom tacklar invandringens del i spridningen av corona i Invandrartäta Swedskii kontra vära grannländer https://www.svd.se/de-glomdes-i-typiskt-svenska-debatten

Btw ; Tegnell var ju själv inne på det men, tvangs pudla i saken.
Senast redigerad av Tomatji 2021-03-01 kl. 19:02.
Citera
2021-03-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Efter första dosen, ja. Har du siffror på hur det ser ut efter andra dosen? Har inte sett några studier på detta.
Du är väl inte så korkad att du tror att oddsen verkningsgraden minskar efter två doser?
Citera
2021-03-01, 19:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Du är väl inte så korkad att du tror att oddsen minskar efter två doser?
Det var väl en korkad reflektion du kom med - läs inlägget jag svarade på och mitt svar en gång till.

Frågan är givetvis ställd för att utröna om AZ:s har bättre siffror än Pfizer även efter andra dosen.
Citera
2021-03-01, 19:04
Medlem
madchances avatar
Efter 2 månader så har 3.0% av befolkningen fått två doser vaccin.
Nästa 4 månader skall man alltså klara av 97%.

Det betyder att man måste öka från 1.5% per månad till 24% per månad - 16 gånger nuvarande takt - eller en halv miljon doser i månaden, eller 2 doser i sekunden dygnet runt.

Om en vaccinatör hinner med 30 personer i timmen och jobbar 8 timmar per dag 5 dagar i veckan behövs det 1000 personer får att ro detta i land, rätt utplacerade och med ständig tillgång till vaccin.

Kod:
>>> 1-.03
0.97
>>> .97/4
0.2425
>>> .97/4*10300000*2
4995500.0
>>> .97/4*10300000*2/30/24/60/60
1.9272762345679013
>>> 4995500.0/(30*8*5*4)
1040.7291666666667

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/
Citera
2021-03-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det var väl en korkad reflektion du kom med - läs inlägget jag svarade på och mitt svar en gång till.

Frågan är givetvis ställd för att utröna om AZ:s har bättre siffror än Pfizer även efter andra dosen.

Jösses är det 94% efter en dos så varför skulle det avta efter två doser - Jag överlämnar spörsmålet till dig vilket kan tarva en förklaring:
1 dos 94%
2 dos ??%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in