2021-03-01, 15:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finland stänger ner, Norge stänger ner, Sverige stänger inte ner. Tror Tegnellianerna att resultatet kommer att bli annorlunda den här gången jämfört med i våras och höstas? Är ni medvetna om vad definitionen på vansinne är?
Tyvärr verkar man ha glömt hur viruset tog fart under marsmånad ifjol när fallen fördubblades på 5-7dagars tid. Visst, immuniteten är högre nu och vaccineringarna på gång så det blir nog inte lika extremt den här gången men det finns inget som säger att just mars är tidpunkten på året när detta virus är som mest framgångsrikt.

Alla verkar jämföra det med influensan trots att spridningsmönstret inte liknar.
Citera
2021-03-01, 15:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Socialstyrelsen just nu: Vi har en mycket bekymmersam situation vad gäller IVA-platser

Antalet nya fall exploderar. IVA-fallen tickar stadigt uppåt. Och det är främst de mindre regionerna som får stora problem pga lågt antal IVA-platser/capita

Jag väntade ett tag för jag tänkte att du kanske sitter på andra nyhetskanaler än vi andra. Men jag kan inte hitta att Socialstyrelsen själva gått ut med att det just nu är mycket bekymmersamt och ingen av de större nyhetskanalerna skriver om det.

Kan du ge en länk? För inte hittar du på (igen)?
Citera
2021-03-01, 15:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja, stänger vi ner imorgon så sparar vi en hel del lidande. När vaccinen rullar in kan vi börja öppna upp.
Vilket lidande är det som vi slipper?
Vaccinationen av de äldre rullar på så fort som tillgången på vaccin tillåter.
Och mängden tillgängligt vaccin ökar vecka för vecka.

Och denna fascinationen för nedstängning, var kommer den ifrån?
Förespråkarna av lockdown medger närmast aldrig att dessa restriktioner har långt gående konsekvenser.

Är det lusten till att sitta hemma som känns lockade?
Senast redigerad av kazangas 2021-03-01 kl. 15:41.
Citera
2021-03-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag väntade ett tag för jag tänkte att du kanske sitter på andra nyhetskanaler än vi andra. Men jag kan inte hitta att Socialstyrelsen själva gått ut med att det just nu är mycket bekymmersamt och ingen av de större nyhetskanalerna skriver om det.

https://norran.se/artikel/covidfallen-okar---socialstyrelsen-staller-om/rk2m26er

Covidfallen ökar - Socialstyrelsen ställer om
Det är en väldigt bekymmersam situation vi har just nu, säger Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen.
Börjar bli less på att leta källor åt dig. Är du efterbliven?
Citera
2021-03-01, 15:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Norran verkar skriva något som kan liknas vid detta.

Google Nyhetssökning:
https://www.google.se/search?biw=1781&bih=927&tbm=nws&sxsrf=ALeKk030VsU5 h-km6BVUm0oIUIQEYfwKFg%3A1614609583288&ei=r_w8YPP4EJ CdrgTChJeACg&q=socialstyrelsen&oq=socialstyrelsen
Citera
2021-03-01, 15:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du har fel. T.ex. Spanien har också dödsdag i sina officiella rapporter.
https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_321_COVID-19.pdf
Se sidan 5. Trots det kan worldometer räkna om till rapportdag. Det är inte svårt att göra, senaste totalen - föregående total = dagens rapport (se t.ex. covidstatistik.se). Varför inte Worldometer orkar göra det för Sveriges del ligger på Worldometer, inte på FHM och Tegnell.
Det gjorde worldometer. Använde rapportdatum, men Tegnell blev ju flyförbannad när utländska medier rapporterade utgående från dessa siffror.

Det gick inte för sig, han påpekade detta under en presskonferens. Strax därefter slutade worldometer använda rapportdatum. Det var i juni under tidpunkten när Sverige hade den högsta dödligheten i världen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr verkar man ha glömt hur viruset tog fart under marsmånad ifjol när fallen fördubblades på 5-7dagars tid. Visst, immuniteten är högre nu och vaccineringarna på gång så det blir nog inte lika extremt den här gången men det finns inget som säger att just mars är tidpunkten på året när detta virus är som mest framgångsrikt.

Alla verkar jämföra det med influensan trots att spridningsmönstret inte liknar.

Ja vi får se hur det utvecklar sig, man trodde ju i Manaus att flockimmuniteten skulle kicka in, det gick ju sådär. Den brittiska varianten verkar otrevlig.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
https://norran.se/artikel/covidfallen-okar---socialstyrelsen-staller-om/rk2m26er

Det är en väldigt bekymmersam situation vi har just nu, säger Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen.
Vi kan inte läsa texter som är bakom en betalvägg.

Skriv gärna var du hittar dina texter, så slipper vi andra leta.
Citera
2021-03-01, 15:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Ok, tack. Låst artikel så jag kan inte läsa.
Citera
2021-03-01, 15:45
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/covidfallen-%C3%B6kar-socialstyrelsen-st%C3%A4ller-om-1.42229113
Citera
2021-03-01, 15:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vilket lidande är det som vi slipper?
Vaccinationen av de äldre rullar på så fort som tillgången på vaccin tillåter.
Och mängden tillgängligt vaccin ökar vecka för vecka.

Och denna fascinationen för nedstängning, var kommer den ifrån?
Förespråkarna av lockdown medger närmast aldrig att dessa restriktioner har långt gående konsekvenser.

Är det lusten till att sitta hemma som känns lockade?

Lidandet från dem som går igenom sjukdomen, dem som hamnar på IVA/sjukhus, dem som får långtidsproblem, sjukvårdspersonalen mfl.

Fascinationen för lockdown ser du om du jämför våra dödssiffror med Finland och Norge. Att det har konsekvenser är jag medveten om, närmare 13000 döda har också gett konsekvenser för deras anhöriga. Sen är jag medveten om att många länder misslyckats med sina lockdowns.
Citera
2021-03-01, 15:47
Avstängd
Vid det här laget borde man ju veta exakt hur stor risken är att återinsjukna om man har haft ”vanlig” covid tidigare och smittats på nytt av brittisk, sydafrikansk eller brasiliansk mutation. Är det för att undvika panik man inte släpper siffrorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in