Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Finns mängder av regler, det handlar mer var pengarna ska tas. AFS tas av skattepengar, vanlig pension av fonderna. För krångligt för media att reda ut för den stora massan. Utöver detta finns fortfarande andra bidrag men ja, svenskarna betalar när gästerna sätter sig vid dukat bord.

Jaja..tur det inte drabbar nagon fattig....
Ni har ju tydligen rad.

Sjalv ar jag en snal egoist sa jag flyttade for snart 20ar sedan. Sa inga skattepengar fran mig som finansierar smorgasbordet.
Citera
2021-03-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Själv kör jag på 25 000 kr/mån i aktiva fonder. Vad tror du om det?
Aktiva fonder är skräp, såvida du inte sitter på en spåkula. Majoriteten av fonderna läggs ned inom 10 år och det är enbart 0,6% av aktivt förvaltade fonder som lyckas överprestera sitt index konsekvent under en längre tidsperiod.

Se: https://youtu.be/Xzkpkr7jA3o
Citera
2021-03-01, 09:29
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Min beräknade pension har höjts år efter år,
tills den låg på över 9000 kr/månad. Idag så
ringde jag pensionsmyndigheten för att kolla
hur mycket den aktuella siffran ligger på.

Nu så ligger den plötsligt på bara 7500. Detta
trots att mina premiepensionsakter har gått
bättre än någonsin förut, och jag har högre
inkomst än nånsin förut.

Vad är det som har hänt? Har de slutat att
redovisa vissa saker eller börjat att räkna på
nåt annat sätt? Det finns inte en möjlighet
att den har åkt ner till 7500 efter att stadigt
ha klättrat högre och högre år efter år.

Som du säkert vet så har främst sossarna plundrat pensionsfonderna för att få mer pengar till invandringen och dess efter effekter. Plundringen har pågått länge nu och AP fonderna speladess även bort på börsen av de folkvalda socialdemokratiska partierna. Kontentan är att hela systemet är underfinansierat då man blåst pengarna på att framställa sig som ett humanistiskt parti som hjälper världens flyktingar (genom att ge dem socialbidrag hela livet i sverige). Höja sina egna löner och favorisera sina egna bolag. Helt naturligt med ett parti som haft makt i många år.. Makt korrumperar som bekant.

Då SD påpekade slarvet med pensionerna så haglade Nazism och rasim klyschorna och media hakade på för att de helt enkelt är en del av regeringen och dess propagandakanal.

Nu glädjer sig politikerna över intåget av corona då många gamlingar dör av fortare än beräknat och via olika kanaler så ser man till att så många som möjligt dör av för att spara pensionspengar.
Det ser man enkelt genom regeringens "handfallenhet" och ovilja att ta tag i corona problemet..Maskning med vaccinationer och att man flyttar runt smittbärare mellan de olike ålderdomshemmen där man använder outbildad arbetskraft som får springa mellan 5-6 olika vårdinrättningar och dra smittan med sig till gamlingarna.

Fakta om plundringen av pensionssystemen kan man hitta på nätet och det gjordes faktiskt en undersökning av media för en sådär 10 år sedan där man visade upp hur våra folkvalda satsat på riskkapitalbolag och andra "farliga" investeringar med folkets pengar. Längre tillbaka så gavs en hel del även till "bank akuten" utan krav på återbetalning från de banker som fick gratis pengar för att överleva.

I Dagsläget så försöker man spara på ALLT utom invandring och dess kostnader. Skatter höjs på så gott som alla områden och neddragningar på vård och skola och framför allt äldrevård och pensioner
är det som gäller nu. Du kan räkna med ytterligare neddragning av din pension. Målet är att den statliga pensionen skall bort helt och hållet och att sverige skall bli ett nytt USA där enbart folk med pengar överlever.. andra får arbeta hela livet fram till dödsdagar bestulna på det de trodde skulle bli en trygg ålderdom.

Men folket har röstat för detta så du får nog gilla läget och fortsätta att lägga din röst på S,MP,L,C och M som alla är lika goda kålsupare då de gick samman och beslutade plundringen av AP fonderna och det "Nya" pensionssystemet. Kanske var du även en av dem som röstade FÖR det nya pensionssystemet då det begav sig.. Jag gjorde det inte utan protesterade då jag var fackligt aktiv och ganska så insatt i hur illa det skulle bli. Men Sosseriet är så ingrott i den svenska själen och media så styrt av makten så kritik når aldrig ut i sin rätta form elller med rätt vinklad fakta. Så det är bara att gilla läget. Den så kallade garantipensionen lär bli på nivån socialbidrag och folk lär få sälja allt de äger och har för att först försörja sig sälva innan de får några pengar via sina pensioner.
Citera
2021-03-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Aktiva fonder är skräp, såvida du inte sitter på en spåkula. Majoriteten av fonderna läggs ned inom 10 år och det är enbart 0,6% av aktivt förvaltade fonder som lyckas överprestera sitt index konsekvent under en längre tidsperiod.

Se: https://youtu.be/Xzkpkr7jA3o

Det är därför jag bara köper fonder som konsekvent överpresterar index över tid.
Citera
2021-03-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Det är därför jag bara köper fonder som konsekvent överpresterar index över tid.

Vilka är det?
Citera
2021-03-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Du kommer ändå inte övertyga mig oavsett vad din lilla kristall kula säger. Historiens gång visar tydligt att när systemet inte håller längre blir det anarki.

Det kommer bli en stegvis nedmontering av systemet, vilket också sker mitt framför våra ögon, och svenskar är väldigt tysta än så länge. De har tillochmed infunnit sig snällt i att behandlas som en andra klassens medborgare i sitt egna land. Pensionen har redan dramatiskt blivit sämre, pensionsåldern har gått upp och äldrevården är väldigt dyr numera, medens den var gratis tidigare. Vilket gör att svenska gamlingar som egentligen behöver vård avstår den p.g.a ekonomiska skäl.

Svenskar kommer inte göra revolt. Om de skulle göra det så skulle de ha gjort det redan.

Väst och kanske i synnerhet sverige gräver sin egen grav.
Citera
2021-03-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Som du säkert vet så har främst sossarna plundrat pensionsfonderna för att få mer pengar till invandringen och dess efter effekter. Plundringen har pågått länge nu och AP fonderna speladess även bort på börsen av de folkvalda socialdemokratiska partierna. Kontentan är att hela systemet är underfinansierat då man blåst pengarna på att framställa sig som ett humanistiskt parti som hjälper världens flyktingar (genom att ge dem socialbidrag hela livet i sverige). Höja sina egna löner och favorisera sina egna bolag. Helt naturligt med ett parti som haft makt i många år.. Makt korrumperar som bekant.

Då SD påpekade slarvet med pensionerna så haglade Nazism och rasim klyschorna och media hakade på för att de helt enkelt är en del av regeringen och dess propagandakanal.

Nu glädjer sig politikerna över intåget av corona då många gamlingar dör av fortare än beräknat och via olika kanaler så ser man till att så många som möjligt dör av för att spara pensionspengar.
Det ser man enkelt genom regeringens "handfallenhet" och ovilja att ta tag i corona problemet..Maskning med vaccinationer och att man flyttar runt smittbärare mellan de olike ålderdomshemmen där man använder outbildad arbetskraft som får springa mellan 5-6 olika vårdinrättningar och dra smittan med sig till gamlingarna.

Fakta om plundringen av pensionssystemen kan man hitta på nätet och det gjordes faktiskt en undersökning av media för en sådär 10 år sedan där man visade upp hur våra folkvalda satsat på riskkapitalbolag och andra "farliga" investeringar med folkets pengar. Längre tillbaka så gavs en hel del även till "bank akuten" utan krav på återbetalning från de banker som fick gratis pengar för att överleva.

I Dagsläget så försöker man spara på ALLT utom invandring och dess kostnader. Skatter höjs på så gott som alla områden och neddragningar på vård och skola och framför allt äldrevård och pensioner
är det som gäller nu. Du kan räkna med ytterligare neddragning av din pension. Målet är att den statliga pensionen skall bort helt och hållet och att sverige skall bli ett nytt USA där enbart folk med pengar överlever.. andra får arbeta hela livet fram till dödsdagar bestulna på det de trodde skulle bli en trygg ålderdom.

Men folket har röstat för detta så du får nog gilla läget och fortsätta att lägga din röst på S,MP,L,C och M som alla är lika goda kålsupare då de gick samman och beslutade plundringen av AP fonderna och det "Nya" pensionssystemet. Kanske var du även en av dem som röstade FÖR det nya pensionssystemet då det begav sig.. Jag gjorde det inte utan protesterade då jag var fackligt aktiv och ganska så insatt i hur illa det skulle bli. Men Sosseriet är så ingrott i den svenska själen och media så styrt av makten så kritik når aldrig ut i sin rätta form elller med rätt vinklad fakta. Så det är bara att gilla läget. Den så kallade garantipensionen lär bli på nivån socialbidrag och folk lär få sälja allt de äger och har för att först försörja sig sälva innan de får några pengar via sina pensioner.

Du har rätt om nästan allt, förutom du har fått det bakvänt om media och politikerna. Det är inte politikerna som styr media utan media som styr politikerna. Politikerna har ingen egen vilja. Massinvandringen är ju ett bra exempel på det. I princip ingen av våra politiker ville ha massinvandringen förens sd kom och msm började propagera för det, så då måste de agera tvärtemot allt som sd säger för inte vara rasister.

Men ja, det är sorgligt att se sveriges utveckling, och värre kommer det att bli.
Citera
2021-03-01, 13:14
Medlem
Citat:
Vilka är det?

Teknik-fonder kanske han syftar på? Långsiktigt prestera teknik bättre än de breddare indexen.
Citera
2021-03-01, 13:20
Medlem
Citat:
Vilka är det?

Gå in på Avanzas fondlista, sortera efter avkastning 5 år.
Citera
2021-03-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hmm... Har invandringen från det forna Jugoslavien varit en förlustaffär för Sverige på lång sikt. Jag vet inte, bara nyfiken.
Ja de flesta var typ pensionklara redan vid annkomst eller efter flera år på olika AMS kurser Svenska 1 Svenska 2 graris kost och logi m.m. .Zlatans Farsa t.ex även om sonen var ett undantag efter det att han blev proffs innan det var det rena rama bidragskarusellen även där.

Många alltför många förtidspensionerades pga av bristande kunskaper och efter det att dem erhållit livstids försörjning flyttade dem hem igen med en pension från Swedskii som motsvarade en högutbildad Läkare eller Professor i Bosnien och levde sina glada dagar medans Du betalade kalaset!

Sedan Bosnien invasionen 80.000 bidragsinvandrare kan Die Dume Schwäden lägga till några miljoner Araber, Najgrer & Hybridkineser klart som dagen at det går åt helvette!
Senast redigerad av Tomatji 2021-03-01 kl. 15:50.
Citera
2021-03-01, 15:45
Medlem
Göran Persson såssen som sänkte pensionerna lever fortfarande i Sus & Dus Chashen rullar in utöver riksdagspensionen https://www.dagensps.se/bors-finans/...goran-persson/
Citera
2021-03-01, 16:03
Avstängd
något har hänt med pensionsprognoserna. efter läst detta loggade jag in på min pension och där står det nu att jag får 55% av slutlönen i pension, jag är helt 100% på att jag i somras hade ca 72%. Jag har hela tiden jobbat heltid samt mina fonder har gått helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in