Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Åklagaren kan ju ha överklagat deras dom rörande skyddstillsyn och då riskerar de ju inget att försöka ändå. Vet inte om åklagaren gjort det men en reflektion på din fråga.
Just så. Man överklagar därför att man inte har något att förlora på det. Om åklagaren har överklagat kan du lika gärna försöka gå för ett lindrigare straff eller en frikännande dom.
Jag har inte läst överklagan men jag skulle gissa på att åklagaren försöker få Samuel dömd för ett ytterligare brott. Tingsrätten dömde honom för stämpling men frikände honom från förberedelse till mord.
Jag måste tillägga att i teorin så har man sällan något att förlora på att överklaga. Om du överklagar samtidigt som åklagaren struntar i det får hovrätten inte döma till en svårare påföljd än vad tingsrätten gjorde (51:25 RB). Om du överklagar ensam kan du alltså få ett mildare straff men inte ett svårare.
I praktiken kan du dock ha en hel del att förlora. Om du sitter häktad kommer den nya rättegången leda till att du får sitta kvar i häktet ett bra tag till. Jag har varken suttit i häkte eller i fängelse men allt jag hört talar för att fängelset är att föredra. Om det är ytterst osannolikt att hovrätten kommer ändra domen kan det därför vara bättre att strunta i att överklaga. Dessutom är det inte ovanligt att en överklagan från den tilltalade leder till att även åklagaren överklagar och då riskerar du ju en strängare påföljd trots allt.