2021-02-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nodangerontheroof
Har lyssnat på förhören med HOL och med Karin som ligger på youtube. Jag orkar fan inte höra på kärringen. Det som hon utsatt sina barn för och HOL ska hon fan ha livstid för. Jävla sugga.
Samma här! Hon är en fullblodspsykopat som inte skyr några som helst medel för att röja undan sina barns pappa HOL. Hon anklagar honom för misshandel på helt falska grunder, och enligt ett vittne i rättegången hade hon frågat honom(vittnet) om han kunde misshandla henne, så att hon fick blåmärken att visa upp som "bevis" för HOL:s "misshandel" av henne.

Samtidigt är hon så otroligt DUM I HUVUDET när hon inte fattar att ALLT pekar mot henne. På slutet av rättegången hörde man verkligen hur hennes advokat Ola Salomonsson började tappa tålamodet med henne och hennes lögner och utsvävningar.

Hoppas verkligen att hovrätten skärper hennes och Mikael Rönnqvists fängelsestraff!
Citera
2021-02-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natomember20
Samma här! Hon är en fullblodspsykopat som inte skyr några som helst medel för att röja undan sina barns pappa HOL. Hon anklagar honom för misshandel på helt falska grunder, och enligt ett vittne i rättegången hade hon frågat honom(vittnet) om han kunde misshandla henne, så att hon fick blåmärken att visa upp som "bevis" för HOL:s "misshandel" av henne.

Samtidigt är hon så otroligt DUM I HUVUDET när hon inte fattar att ALLT pekar mot henne. På slutet av rättegången hörde man verkligen hur hennes advokat Ola Salomonsson började tappa tålamodet med henne och hennes lögner och utsvävningar.

Hoppas verkligen att hovrätten skärper hennes och Mikael Rönnqvists fängelsestraff!

Ja i sista inspelningen när Ola frågar Karin, kan du ha sagt detta, och hon svarar absolut och dessutom...Frågan rörde att hon sagt till Hugo att hon varnat för att den här Dan skulle komma. Det säger precis allt.
Citera
2021-02-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Ja i sista inspelningen när Ola frågar Karin, kan du ha sagt detta, och hon svarar absolut och dessutom...Frågan rörde att hon sagt till Hugo att hon varnat för att den här Dan skulle komma. Det säger precis allt.

Ja det är helt sanslöst som hon uppför sig i rätten. Minst sagt en mardröm för hennes advokat.
När han mot slutet av rättegången försöker hjälpa henne/ ge henne en chans att ge ett bättre intryck frågar han henne även om hon har motiv att döda HOL. Även på detta svarar KL "Absolut".
Citera
2021-02-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det hade man ju kunnat räkna ut med lilltån typ...
Karin har väl aldrig någonsin erkänt att hon har gjort något. Alltid andra som har fel.

Men åklagaren och HOL har överklagat också och hoppas dom går på HOL:s linje.

Olsson Lilja överklagar domen mot ”toppjuristen” – vill se längre straff
Publicerad: 2021-02-15
Henrik Olsson Lilja vill att den kvinnliga ”toppjuristen”, som dömdes till 14 års fängelse för att ha anstiftat ett mordförsök på honom ska få ett strängare fängelsestraff.
I en överklagan till Stockholms tingsrätt pekar han på att toppjuristens agerande inte bör ses som ”en sammanhållen gärning” – och att hon därför bör dömas för båda brotten hon åtalades för.

I överklagandet pekar Henrik Olsson Lilja på att det visserligen är han som är ”angreppsobjektet” vid båda gärningarna, men att ”det rör sig om två olika brottsplaner som involverar två olika grupperingar som samverkat med (toppjuristen) i försök att genomföra hennes plan att döda målsäganden”. Dessutom var de tilltänkta mordvapnen olika vid de två tillfällena och det gick en ”icke obetydlig tid” mellan förberedelsegärningen och anstiftansgärningen.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/olsson-lilja-overklagar-domen-mot-toppjuristen-vill-se-langre-straff/

Rönnkvist, Ömer och Samuel har också överklagat.
Rönnkvist kan jag förstå men varför Ömer och Samuel som bara fick skyddstillsyn?

Åklagaren kan ju ha överklagat deras dom rörande skyddstillsyn och då riskerar de ju inget att försöka ändå. Vet inte om åklagaren gjort det men en reflektion på din fråga.
Citera
2021-02-28, 22:49
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Åklagaren kan ju ha överklagat deras dom rörande skyddstillsyn och då riskerar de ju inget att försöka ändå. Vet inte om åklagaren gjort det men en reflektion på din fråga.
Just så. Man överklagar därför att man inte har något att förlora på det. Om åklagaren har överklagat kan du lika gärna försöka gå för ett lindrigare straff eller en frikännande dom.

Jag har inte läst överklagan men jag skulle gissa på att åklagaren försöker få Samuel dömd för ett ytterligare brott. Tingsrätten dömde honom för stämpling men frikände honom från förberedelse till mord.

Jag måste tillägga att i teorin så har man sällan något att förlora på att överklaga. Om du överklagar samtidigt som åklagaren struntar i det får hovrätten inte döma till en svårare påföljd än vad tingsrätten gjorde (51:25 RB). Om du överklagar ensam kan du alltså få ett mildare straff men inte ett svårare.

I praktiken kan du dock ha en hel del att förlora. Om du sitter häktad kommer den nya rättegången leda till att du får sitta kvar i häktet ett bra tag till. Jag har varken suttit i häkte eller i fängelse men allt jag hört talar för att fängelset är att föredra. Om det är ytterst osannolikt att hovrätten kommer ändra domen kan det därför vara bättre att strunta i att överklaga. Dessutom är det inte ovanligt att en överklagan från den tilltalade leder till att även åklagaren överklagar och då riskerar du ju en strängare påföljd trots allt.
Citera
2021-03-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8

Kan du tänka dig att CF inte har överklagat, inte heller har åklagaren velat se hennes pinsamma skämt till dom förändrad. Hoppas verkligen att hovrätten ändrar detta specielt i CF's fall.
Citera
2021-03-01, 11:18
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peonia
Ja det är helt sanslöst som hon uppför sig i rätten. Minst sagt en mardröm för hennes advokat.
När han mot slutet av rättegången försöker hjälpa henne/ ge henne en chans att ge ett bättre intryck frågar han henne även om hon har motiv att döda HOL. Även på detta svarar KL "Absolut".

En av de mest tillfredställande FU jag läst. I synnerhet när Karin konfronteras med uppgifterna från Encrochat.
Då börjar hon gapa om hur inkopetenta förhörsledarna är och drar alla möjliga hot om både det ena och det andra.

Det ögonblicket på film hade varit ljuvligt.
Citera
2021-03-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
En av de mest tillfredställande FU jag läst. I synnerhet när Karin konfronteras med uppgifterna från Encrochat.
Då börjar hon gapa om hur inkopetenta förhörsledarna är och drar alla möjliga hot om både det ena och det andra.

Det ögonblicket på film hade varit ljuvligt.
Kan du närmare beskriva var (vilken sida) detta sker? Vill gärna läsa det.
Citera
2021-03-01, 11:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Det kom som en separat nedladdningslänk från tråden om att Encrochat var knäckt här på Flashback. Verkar inte finnas med i vanliga FU om jag inte missat något? Laddade ned FU i nov -20 och denna från Encrochat-tråden härom veckan. Skall se om jag hittar inlägget i den tråden.
Citera
2021-03-01, 12:00
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Here you go

https://anonymousfiles.io/J0L847mP/
Citera
2021-03-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Here you go

https://anonymousfiles.io/J0L847mP/
Riktigt tjusigt. Stort tack!
Citera
2021-03-01, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Kan du tänka dig att CF inte har överklagat, inte heller har åklagaren velat se hennes pinsamma skämt till dom förändrad. Hoppas verkligen att hovrätten ändrar detta specielt i CF's fall.

Om CF inte överklagat och inte heller åklagaren överklagat hennes del så blir det ingen ny prövning för henne i HovR. Då har hon nöjdat sig på TR domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in