2021-03-01, 11:52
Medlem
kungenslillapigas avatar
Var det idag trafikmålet skulle upp i rätten?
Om jag har missuppfattat datum är jag tacksam om jag slipper elaka kommentarer
2021-03-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Precis tvärtom, KD har gått upp i förtroende hos väljarna sista månaderna och ligger som vanligt med Ebba stadigt högre i opinionen än innan hon tillträdde. De har enligt väljarna så sent som denna månad den bästa politiken inom äldreomsorgen såväl som vårdsektorn. Och Ebba har ett riktigt högt förtroende hos väljarna, Dubbelt mot Dadgostar, trippelt mot Sabuni och fyrdubbelt så högt som Stenevi.

Och nu när sanningen kommer fram kommer det bara bli ännu bättre. De kommer nå över 15% innan valet med en liknande resa som 2019 då de nådde 12% men denna gång med en bevisat stark och orädd kvinna i ryggen som visat att hon inte går av för hackor, smutskastning, lögner och hot.

Både Dadgostar och Stenevi har ju nyligen tillträtt så det är svårt att ha förtroende då. Och vad beträffar Sabuni är väl den gängse uppfattningen att hon förlorar på grund av att hon representerar ett vagt parti som inte vet vilket ben de ska stå på. Men visst, fortsätt du att rabbla det här mantrat.

https://skogkar.se/i-jakten-pa-ebba-busch-ar-sanningen-bara-till-besvar/

Citat:
[H]järtlös, en paragrafryttare som inte ens kan träda tillbaka när en gammal man ändrar sig och vill behålla fastigheten som varit i familjens ägo under lång tid.
Lena Mellin i Aftonbladet.

Citat:
Husfejden med 81-årige Esbjörn lär förfölja henne ända till nästa val och den riskerar att få förödande följder för partiet.
Olle Lönneus, Sydsvenskan.

Citat:
Klart är dock att det är besvärande för KD att deras partiledares husbråk med en 81-åring blivit en följetong på tidningarnas löpsedlar. Att äldrefrågorna är en viktig profilfråga för KD och att Ebba Busch gärna framhåller dem som avgörande för sitt politiska engagemang, bidrar till sprängkraften.
Elisabeth Marmorstein, SVT Nyheter.

Citat:
KD har tappat rejält på den här händelsen, klart negativt, Ebba och KD har ju backat i en rad olika mätningar.
Marcus Oscarsson, TV4.

Självaste Marcus Oscarsson, som är så betrodd och populär ibland. Men nu halkade väl även hans gloria på sned ...
2021-03-01, 11:53
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror inte någon förnekar att det hade varit bra om Ebba aldrig köpt huset.

Samtidigt gäller det att "gilla läget" när situationen väl inträffat, dvs acceptera fakta och hantera problemen ändamålsenligt. I Ebbas fall handlar det i så fall om att "nollställa" affären, dvs att få kostnadstäckning för alla utgifter och återbetalning av handpenningen. Något annat är inte rimligt.

Om det i så fall är meningsfullt för Esbjörn (med entourage) att låta affären återgå är ju mer oklart. I vilken omfattning medel finns för denna "nollställning" är osäkert, och i Ebbas fall tror jag inte hon accepterar att Esbjörn skall få tillbaka huset och i fortsättningen vara skyldig henne pengar för utgifter och handpenning.

I de flesta fall där KÖPARE vill ångra sig (det är betydligt vanligare) brukar alla yrkesmässiga råd landa i att det är vettigare att genomföra affären och sedan sälja igen. Hur rådgivningen bör läggas upp då SÄLJAREN ångrar sig och nekar genomföra försäljningen (som i Esbjörns fall) har jag mindre koll på.

Det fattar till och med jag att hon vill och ska ha pengarna tillbaka. Självklart. Men hur kunde hon sätta sig i skiten från början? Skriva avtal med en gammal gubbe och dessutom utan mäklaransvar om jag förstått det rätt?

Obegripligt. Har hon ingen PR ansvarig?
2021-03-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I morgon står parterna inför tre alternativ:
1. Att genomföra affären och sätta punkt.
2. Att fortsätta tvisten till det bittra slutet.
3. Att häva avtalet och fördela skadorna.

Då blir resultatet:
1. Ebba köper ett hus och Esbjörn blir miljonär.
2. En rättegång i avlägsen framtid avgör vem som har bättre rätt till fastigheten.
3. Esbjörn får utgifter och står kvar med en fastighet som ingen normal människa kommer att våga köpa.

För Esbjörn och Ebba verkar det ekonomiskt fördelaktigaste vara alternativ 1.

För Binninge verkar det ekonomiskt fördelaktigaste vara alternativ 2.

För Majkgård verkar det mest ekonomiska vara alternativ 3 om det finns ett testamente, annars 1 eftersom Pernroth Lüllmaa har en generalfullmakt och förvaltar Esbjörns pengar.

För Pernroth Lüllmaa verkar det som är bäst för Binninge och Majkgård vara prioriterat.

För Matz verkar det vara helt kört oavsett vad som händer.

Det finns definitivt ett antal personer som har egna intressen som inte överensstämmer med Esbjörns.

Du får ett tips av mig. Ebbas infantila tilltro till rättsväsendet och hennes envishet att segra, kommer göra hennes Golgatavandring extra lång, då hon saknar insikten om att det kommer sluta illa för henne.

Saken handlar inte om folk i Esbjörns släkt och umgänge. Det handlar om att Esbjörn ska få tillbaka sitt hus, och att han själv får bestämma om vem som ska gynnas av honom ekonomiskt.
2021-03-01, 11:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Maten och husrummet är ju ersättning för det arbete han utför, och därtill bör han få en rimlig lön. Slavarbete har vi inte i sverige

Att hon skall få ärva honom för att hon utnyttjat honom för slavarbete i decennier är helt orimligt.
Ty, även slavar får någonstans att sova och mat att äta.

Jag vet inte hur mycket sysslor som han utför åt sin värdinna. Är det av den storleksgraden som att det kan räknas som ett riktigt jobb - ja då har givetvis dina synpunkter full relevans. Då är Esbjörn i en trafficking liknande situation eller slavarbete med andra ord.

Är det enklare sysslor som tar lite tid i anspråk menar jag att det är fullt rimligt att det räknas in i hyran som delbetalning.

Oavsett hur detta upplägg har sett ut, så bestämmer Esbjörn över sina egna tillgångar och han valde helt frivilligt att sälja till Ebba, efter han under lång tid funderad på en försäljning och där han sagt nej till sin värdinnas bud på fastigheten.
2021-03-01, 11:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Var det idag trafikmålet skulle upp i rätten?
Om jag har missuppfattat datum är jag tacksam om jag slipper elaka kommentarer
Japp, det skall vara i dag.
----------------------------------------
Platshållare för elaka kommentarer.
2021-03-01, 11:58
Medlem
Jag tycker att alla här som okritiskt tror på allt vad skvallerpressen skriver och fördömer Ebba Busch borde läsa vad en riktig journalist skriver i detta ämne:

https://skogkar.se/i-jakten-pa-ebba-busch-ar-sanningen-bara-till-besvar/
2021-03-01, 12:01
Medlem
Citat:
https://docdro.id/O3ZAzzI

Väljarbarometer Februari 2021: KD +0,6% --> 6.5%

https://demoskop.se/valjarbarometern-februari-2021-2/

Enligt Demoskop ja.
Men det finns ju fler opinionsundersökningar som inte pekar lika glatt som Demoskop. Tar du alla opinionsundersökningar så blir ett mycket starkt nedåt för Kd.
https://val.digital/Party-KD/

Det är inte bara husaffär som ställer till det för Kd. Folk har sett att såväl M som Sd är ett bättre alternativ för dom som lutar sig åt det hållet. Det är tydligen inte bara på huset som fasaden tycks ha falnat
2021-03-01, 12:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Jag fattar inte varför du måste försvara hennes otroligt korkade beteende? Varför inte bara erkänna att hon har skitit i det blå skåpet?

Det är synd om henne, att hon inte vet och kan bättre.

Den stora frågan nu är vem som tar över efter henne. Blir det galningen Sara S? Hon är verkligen obehaglig på riktigt.

Menar du med andra ord att det ska vara förbjudet att köpa egendom av pensionärer, eller att pensionärer ska ha ovillkorligen rätt att frångå ingångna avtal med vilka skäl som helst?

Visst har denna affär skadat Ebba, det är ju helt uppenbart, men denna skada beror huvudsakligen på den snedvridning och partiskhet till Esbjörns fördel som huserats i medierna. Hade medierna intagit en sakligt perspektiv på affären så hade det inte varit till någon skada för Ebba. Jag själv var mycket kritiskt till Ebba i början, men nu när fakta har kommit fram så har jag ändrat mig och inser att Ebbas köp inte berodde på vare sig några olagligheter eller omoraliskt agerande.
2021-03-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så i slutändan har du investerat sju miljoner för att kanske tjäna 1 miljon? Då är det lika bra att köpa obligationer och slippa risken. Att belåna huset är något man gör för att få bra ränta när man köper båt eller husbil, det hör liksom inte ihop med ämnet investeringar. Det är liksom två helt olika saker.

Jag tror inte att hon köpt för att spekulera. Men trots det tror jag säkert att hon har förmodligen gjort en bra affär.
Vad är problemet att erkänna det?

Man gör om lånet för att få bättre ränta, eller binda om lånet avseendet ett byggkreditiv osv.
Att kunna belåna huset, vid behov, är ju en slags vinst man har efter en investering/renovering/utbyggnad. Så i det avseendet finns det en relation.
2021-03-01, 12:08
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Menar du med andra ord att det ska vara förbjudet att köpa egendom av pensionärer, eller att pensionärer ska ha ovillkorligen rätt att frångå ingångna avtal med vilka skäl som helst?

Visst har denna affär skadat Ebba, det är ju helt uppenbart, men denna skada beror huvudsakligen på den snedvridning och partiskhet till Esbjörns fördel som huserats i medierna. Hade medierna intagit en sakligt perspektiv på affären så hade det inte varit till någon skada för Ebba. Jag själv var mycket kritiskt till Ebba i början, men nu när fakta har kommit fram så har jag ändrat mig och inser att Ebbas köp inte berodde på vare sig några olagligheter eller omoraliskt agerande.

Menar du att hon hade "otur " helt enkelt? Ja så kan det såklart vara. Men skyll inte på media, det är deras jobb att granska makthavare och så otroligt dåligt det här är hanterat så gör dom helt rätt.
2021-03-01, 12:08
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Japp, det skall vara i dag.
Platshållare för elaka kommentarer.
Tack för vänligheten!
Jag vet inte så mycket om trafikmålet men av det lilla jag vet är väl risken stor att lappen ryker.
Tycker att olyckan även tyder på att Esbjörn inte riktigt "är med"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in