2021-03-01, 10:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Njae, ungdomarna har hela livet framför sig (men de tror att lider mest skada), förlorarna är de äldre som kanske har förlorat halva det återstående livet.
Jag, ser det på mina föräldrar. De är ännu relativt friska trots att de närmar sig 80 men de blir ju inte direkt friskare och piggare. Det är ju nu de ska vara ute och resa och se sig om innan de inte orkar de längre. Men istället ska de sitta isolerade i sin sommarstuga ett år. Visst, det finns dom som har det värre, som inte har möjligheten att isolera sig i en sommarstuga. Men, de har inte många år kvar.

Ungdomarna och även vi 50-årsåldern har ju en jädrans massa år på oss plus att vi inte behöver isolera oss nämnvärt. Så visst är det dom äldre som drabbas hårdast. Yngre kanske lider men det mest ilandsproblem.

Jag svarade på en undersökning på facebook igår. En av frågorna är om jag är orolig för mat eller pengar kommande 30 dagarna. Nä, det är jag ju inte eftersom jag jobbar på som vanligt. Men så ser det ju inte ut i hela världen.

Stefan och anders sköter pandemin alldeles utmärkt. De ser till att samhället kan rulla på så gott som vanligt.
Citera
2021-03-01, 10:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
DET stämmer, och det beror främst på att man måste vara så väldigt sjuk, skör, dement eller funktionshindrad för att överhuvudtaget få en plats på ett vårdboende idag. Det blir billigare att ha folk hemma i sina egna lägenheter, med hjälp av hemtjänst, så kommunen kämpar för detta in i det längsta... mot de anhörigas och de äldres vilja, många gånger.
Ja, och de som avled i covid-19 innan vaccinationerna kom igång till stor del var dessa svagaste äldre-äldre boende på SÄBO.
Citera
2021-03-01, 10:46
Medlem
madchances avatar
Citat:
Hårda restriktioner skyddar ju mot många andra dödsorsaker också. (I alla fall i västvärlden, där folk inte behöver svälta, och där akutsjukvård, barnsjukvård, förebyggande barnhälsovård, mödrahälsovård och förlossningsvård fortfarande fungerar hyfsat. I U-länder kan det bli tvärtom.)

Folk får inte andra smittsamma sjukdomar heller, som de kunde ha dött av, de får mer sällan hjärtinfarkt eller stroke då de slipper vakna till väckarklocka och stressa iväg till jobbet, de dör inte i trafikolyckor p.g.a. att de arbetar hemma, och på fritiden finns ingenstans att åka, cykla eller promenera då allt är stängt (föreningsverksamhet, gym, simhallar, restauranger, butiker) och det är förbjudet att hälsa på vänner, de blir inte nedslagna utanför krogen klockan 3 då alkoholservering är förbjudet, kvinnor följer inte med främmande män från nämnda krog klockan 3 och blir sexmördade, eller gör upp om sexmöten över nätet, folk blir inte rånade vid bankomaten mitt i natten, för de är inte ute på stan då, slagsmål på privata fester under alkoholens inflytande äger heller inte rum...

Runt 1936 liv räddade antar jag!
Citera
2021-03-01, 10:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har man minsta chans att klara sig hemma med boendestöd och/eller hemtjänst blir man kvar hemma, i dagens Sverige.

Ja, det var precis det jag skrev! Jag har varit igenom detta med en anhörig, för inte så länge sedan. Det krävdes att h*n satte eld på lägenheten (hon hade glömt en platta på, och sedan satt en pappförpackning med kakor på den plattan och glömt bort alltihopa), för att vi skulle få en plats på ett demensboende.
Citera
2021-03-01, 10:47
Medlem
De senaste två dagarna har antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård (iva) på grund av covid-19 ökat kraftigt. Totalt vårdas nu 240 patienter på dessa avdelningar runtom i landet, att jämföra med "bara" 197 för tio dagar sedan. Även antalet patienter som vårdas på vanliga vårdavdelningar har gått upp.
Citera
2021-03-01, 10:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Har man minsta chans att klara sig hemma med boendestöd och/eller hemtjänst blir man kvar hemma, i dagens Sverige.
Och det är bra för man mår oftast bättre hemma. Sen finns det alltid felbedömningar och gränsfall.
Citera
2021-03-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fel!

81 år gammal.
Du kommer sannolikt att bli 90 år gammal.

Med 25 procents sannolikhet dör du innan 86, med 50 procents sannolikhet innan 90 och med 25 procents sannolikhet blir du minst 94 år gammal.

Sannolikheten att du får uppleva din hundraårsdag är 2 procent
http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html

Googla: "Återstående medellivslängd".

Om du är 81 år och är på SÄBO så förväntas du inte bli 90 år. Då skulle du inte vara på SÄBO....

Majoriteten av de 81 åringar som dött med covid skulle med all sannolikhet inte levt till 90...
Citera
2021-03-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ja, det var precis det jag skrev! Jag har varit igenom detta med en anhörig, för inte så länge sedan. Det krävdes att h*n satte eld på lägenheten (hon hade glömt en platta på, och sedan satt en pappförpackning med kakor på den plattan och glömt bort alltihopa), för att vi skulle få en plats på ett demensboende.
Ja och jag ville emfasera detta.
Citera
2021-03-01, 10:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Och det är bra för man mår oftast bättre hemma. Sen finns det alltid felbedömningar och gränsfall.

Ja, men för att det ska funka, krävs det att det finns anhöriga som både kan, vill och orkar täcka upp. Jag tycker ofta man ser nuförtiden, att de anhöriga är så uttröttade och tycker att de har missat så mycket annat, på att ta hand om "sin" gamling i flera år, att de ofta "överger" personen på äldreboendet sedan... inte hälsar på alls. De har bara fått nog. De tycker att de har gjort sitt. Det är inte bra heller. Anhöriga ska inte köras i botten på det sättet; de ska få fortsätta VILJA hälsa på sin gamla mamma, pappa eller mormor utan massor av arbete, krav och ständigt nya problem.
Citera
2021-03-01, 10:52
Medlem
Citat:

Det är ännu "värre" i Finland. Men de har ju iof bättre hemsjukvård (verkar det som, iaf när det gäller covid)
Citera
2021-03-01, 10:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det beror på att SÄBO i huvudsak är demensboenden idag. Demens är en åkomma med väldigt dålig prognos.
Demens och Alzheimers är den vanligaste komorbiditeten för avlidna i COVID-19 här i UK. Överlägset vanligaste, skall sägas.
Citera
2021-03-01, 10:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Någon region rapporterat in siffror än?
Örebro och Gävleborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto