Citat:
Jag tror det är bra. Det borgar ju för att det blir en bra och läsvärd roman så att säga. Problemet är väl kanske att en författare som kan sin sak kommer inte att vilja välja bort de mest dramatiska momenten så jag har svårt att tro att maffian, livvakten, hotlappen, panic room, elak familj och den gifte billionären rensas bort. Det vill säga det mesta som kritiserats för förtal, påhitt eller lögn tidigare. Det måste vara svårt för en författare att inte dras som en liten mal till det allra mest dramatiska. Även om alla namn ändras så kommer ju folk känna igen sig själva och alla andra från kvällpressens artiklar och man kan ju undra hur populärt det blir. Exempelvis kan man vänta sig att Erik Selin är med i boken och smickras till max, men hur reagerar han om hans fru och barn också beskrivs? Även under falska namn, hur skulle han reagera på det? Isabella Löwengrips mamma, pappa och syskon är heller inte anonyma personer, vilka alias de än får, och hennes ex som anklagades för maffiasamröre utan bevis har förmodligen redan väldigt svårt att få jobb. När boken publiceras dras allt upp igen och samma historier etableras som "sanning". Jag tycker man ska ha på fötterna om man anklagar folk för att samarbeta med maffian eller annan organiserad brottslighet. Det är en så allvarlig anklagelse att det kan förstöra någons liv totalt.