2021-03-01, 07:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vill fråga dig något helt annat, kanske du har svar eller en teori. När jag ser på överdödlighet i Europa är det bara 0-14 år som inte är påverkade av covid. Ålder 15-44 har en tydlig överdödlighet, redan i våras men nu också i vinter. När man ser på olika länder så är det just England som till stor del skapar denna överdödlighet för unga människor. Det finns inget annat land som finns med i euromomo som har en så stor överdödlighet av unga personer som England. Vad kommer det sig? Finns det någon teori om detta?

Hoppas att det är ok att jag frågar, har undrat över detta länge, men inte funnit något svar.
Ingen aning. Jag kände inte ens till detta.
Citera
2021-03-01, 07:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ok, tack för att du svarade ändå.

Jag tittar ofta på euromomo, och där kan man se detta fenomen.

Då får det väl vara ett mysterium ett tag till då.
Citera
2021-03-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är du en tjockis får du räkna med att vaccinet inte biter lika bra. Här om Pfizer's men vad jag förstår så gäller det nog alla vacciner:

Pfizer vaccine may be less effective in people with obesity, says study

Healthcare workers with obesity found to produce only about half the antibodies healthy people do
The Pfizer/BioNTech vaccine may be less effective in people with obesity, data suggests.

Italian researchers have discovered that healthcare workers with obesity produced only about half the amount of antibodies in response to a second dose of the jab compared with healthy people. Although it is too soon to know what this means for the efficacy of the vaccine, it might imply that people with obesity need an additional booster dose to ensure they are adequately protected against coronavirus.
https://www.theguardian.com/world/2021/feb/28/pfizer-vaccine-less-effective-obesity-study

Pre-print:

OBESITY MAY HAMPER SARS-CoV-2 VACCINE IMMUNOGENICITY

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.24.21251664v1.full.pdf

Får fetton ett rosa vaccinpass tro? Så extra ansvarstagande arrangörer enkelt kan förbjuda dem att delta på sina evenemang.
Citera
2021-03-01, 07:42
Medlem
kpreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, tack för att du svarade ändå.

Jag tittar ofta på euromomo, och där kan man se detta fenomen.

Då får det väl vara ett mysterium ett tag till då.

Enkelt. Den Engelska mutationen!
Citera
2021-03-01, 07:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu kanske jag är lite tjatig. Men överdödligheten bland unga i England (15-44år) är större nu i vinter en den var i våras. Detta till trots att överdödligheten för alla åldrar var större i våras en i vintras. Så det borde ju betyda att andelen unga som dör av covid i England har ökat från första vågen till andra. Detta borde ju vara intressant för landet att försöka finna ett svar på detta, för det är ju absolut inte trevligt. Eller har jag fel? Om Englands unga är de värst drabbade i Europa och även ett ökande antal, borde detta ha en någorlunda hög prioritet.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-03-01, 07:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kprea
Enkelt. Den Engelska mutationen!

Ja, det skulle kunna vara en förklaring.

Men detta fenomen fanns redan i våras. Mutationen är väl inte så gammal. Av någon anledning dör det många unga personer i England, nu i vinter och i våras. Sedan så har andelen unga ökat nu i vinter, överdödlighets toppen är högre en i våras fast överdödligheten för alla åldrar var värre i våras en nu i vinter. Detta skulle ju kunna bero på mutationen. I så fall är det synd om resten av världen.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-03-01, 07:56
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
IVA inläggningarna tycks öka från en väldigt hög platå.

Som jag hela tiden hävdat kommer den tredje vågen att sätta djupa psykiska men i den svenska befolkningen för lång tid framöver.
Vi har redan sett att den satt djupa psykiska men i vissa delar av befolkningen redan. PTSD från Covidångest över framtida utfall räknas nog snart som en form av "långtidscovid", och då kan ni få medicin
Citera
2021-03-01, 07:58
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Får fetton ett rosa vaccinpass tro? Så extra ansvarstagande arrangörer enkelt kan förbjuda dem att delta på sina evenemang.

Så Pfizers hjälper inte på överviktiga och Astras hjälper inte på gamla...

Det är ju främst gamla och överviktiga som behöver skyddet!
Citera
2021-03-01, 07:58
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man kan inte heller referera enbart till "sub-MR" som egentligen inte visar något alls innan pandemin är över.

Frågan är om inte ett äkta MR är mest intressant, dvs. antal döda / populationen per vecka.
Sub-MR, dvs antal döda / populationen är i vilket fall som helst ointressant innan pandemin är slut.

Vad är Sub-MR? Skicka gärna länk till källa för beskrivning.

Gällande Mortality Rate så mäts den över tid.. vilket både står i definitionen och i min beräkning... det är därför jag hänvisar till att MR för 2020 var 0,1%
Citera
2021-03-01, 08:01
Medlem
"Elimineringsstrategin fungerar: Att ha "noll-covid" som mål kan vara bättre än att "försöka leva med viruset"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/28/elimineringsstrategin-fungerar-att-ha-noll-covid-som-mal-kan-vara-battre-an-att
Citera
2021-03-01, 08:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Daily new confirmed COVID-19 deaths
Israel på väg uppåt.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..lates t&country=~ISR&region=World&deathsMetric=true&inte rval=smoothed&aligned=true&hideControls=true&smoot hing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Nej det är det inte.
Citera
2021-03-01, 08:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så Pfizers hjälper inte på överviktiga och Astras hjälper inte på gamla...

Det är ju främst gamla och överviktiga som behöver skyddet!
Det finns mig veterligen inga studier eller annat vetenskapligt belägg för att påstå att Oxfordvaccinet inte hjälper på gamla. Det data som publicerades från Skottland visar snarare att Oxfordvaccinet gav HÖGRE effektivitet på gamla än vad Pfizers vaccin gjorde.

Det kommer mer data den här veckan från UK (tyvärr försenat) som kommer bringa ytterligare klarhet i frågan.. 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in