2021-02-28, 22:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och vad får dig att tro att de blir blyförgiftade? Bly reagerar så oerhört långsamt med magsyran att det hinner försvinna den naturliga vägen, innan du tagit upp några farliga mängder. Uttala dig inte om kemi när du så uppenbart saknar kunskaper.
Så blyförgiftning finns inte i verkligheten?
Citera
2021-02-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Så blyförgiftning finns inte i verkligheten?
Inte genom att äta metalliskt bly. Organiska blyföreningar och blysalter är ordentligt giftiga. Metalliskt bly är näst intill inert.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2021-02-28 kl. 22:08.
Citera
2021-02-28, 22:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StriderEB
Hehe, hur många tusen patroner förbrukar du och dina polare på en helg?

Det är klart att enskilda jägare oftast inte skjuter av sjukt mycket ammunition i skogen under en säsong. Men när flera hundra tusen jägare skjuter några skott var så blir det ganska mycket ganska snabbt.

Det finns för mycket bly ute i naturen och jägare har varit med och bidragit till detta. Det är odiskutabel fakta. Sen kan man alltid skylla på någon annan.
Citera
2021-02-28, 22:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Inte genom att äta metalliskt bly.
Typ första träffen på Google:
Blyförgiftning orsakas av ett ökat upptag av bly, antingen genom yrkesexponering (inhalation av blyrök/blydamm) eller genom ett onormalt högt oralt intag via kost eller dricksvatten.
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/arbets-och-miljomedicin/blyforgiftning/
Håll käften framöver är du snäll.
Citera
2021-02-28, 22:15
Medlem
blamages avatar
Citat:
Blyförgiftning orsakas av ett ökat upptag av bly, antingen genom yrkesexponering (inhalation av blyrök/blydamm) eller genom ett onormalt högt oralt intag via kost eller dricksvatten.
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/arbets-och-miljomedicin/blyforgiftning/
Har du något exempel på en jägare som blivit blyförgiftad genom ett onormalt högt intag via kosten?
Citera
2021-02-28, 22:23
Medlem
Citat:
Citera inte källor som du inte förstår innebörden av är du snäll. Jag är fullt medveten om risken med blydamm och blyrök. Därför har jag alltid keps på mig när jag skjuter, eftersom blydamm kan tas upp av ytliga blodkärl i skalpen. Därför sitter jag alltid utomhus när jag smälter bly och gjuter kulor. Det är därför som blyhagel är farligt för fåglar, eftersom det finfördelas i muskelmagen. Jag uttalar mig om metalliskt bly i lite större volym än dammkorn! Jag är kemist, medan du är en glad amatör som inte ens förstår vad som står i de artiklar du googlar fram. Tror du att "ett onormalt högt oralt intag via kost eller dricksvatten" handlar om att äta metalliskt bly?
Citera
2021-02-28, 22:24
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är klart att enskilda jägare oftast inte skjuter av sjukt mycket ammunition i skogen under en säsong. Men när flera hundra tusen jägare skjuter några skott var så blir det ganska mycket ganska snabbt.

Det finns för mycket bly ute i naturen och jägare har varit med och bidragit till detta. Det är odiskutabel fakta. Sen kan man alltid skylla på någon annan.
Måste bara fråga, skjuter du några skott varje gång du är ute och jagar?

Och vad menar du att bly i naturen gör för skada?
Citera
2021-02-28, 22:32
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Har du något exempel på en jägare som blivit blyförgiftad genom ett onormalt högt intag via kosten?
Här har du en studie i ämnet:

Lead Exposure Through Eating Wild Game:
https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(16)30021-3/pdf

^^ Precis som studien ifråga påpekar, så sänker blyförgiftat kött, IQ nivåerna bland jägare. Jag är inte det minsta förvånad; jägare är ju trots allt riktigt korkade typer.

Citat:
Citera inte källor som du inte förstår innebörden av är du snäll. Jag är fullt medveten om risken med blydamm och blyrök. Därför har jag alltid keps på mig när jag skjuter, eftersom blydamm kan tas upp av ytliga blodkärl i skalpen. Därför sitter jag alltid utomhus när jag smälter bly och gjuter kulor. Det är därför som blyhagel är farligt för fåglar, eftersom det finfördelas i muskelmagen. Jag uttalar mig om metalliskt bly i lite större volym än dammkorn! Jag är kemist, medan du är en glad amatör som inte ens förstår vad som står i de artiklar du googlar fram. Tror du att "ett onormalt högt oralt intag via kost eller dricksvatten" handlar om att äta metalliskt bly?
Varför går blykulor inte att ersätta med icke-toxiska metaller då, enligt dig alltså? Typ koppar? Går det inte att skjuta utan bly?
Citera
2021-02-28, 22:44
Medlem
blamages avatar
Citat:

^^ Precis som studien ifråga påpekar, så sänker blyförgiftat kött, IQ nivåerna bland jägare. Jag är inte det minsta förvånad; jägare är ju trots allt riktigt korkade typer.

Varför går blykulor inte att ersätta med icke-toxiska metaller då, enligt dig alltså? Typ koppar? Går det inte att skjuta utan bly?
Saxat från din pdf:

"Regularly eating game
birds harvested with lead shot may exceed World Health
Organization lead intake limits,10 and regular consumption
of large game shot with lead bullets using a rifle is likely to
exceed World Health Organization lead intake limits.1"

Keyword är may och regular.

De jägare jag känner skär bort köttet runt kulhålet. Sen står inte viltkött på menyn mer än någon gång i månaden. Fast du verkar ju känna några korkade jägare som dagligen äter vilt så det är säkert möjligt att de är blyförgiftade.
Senast redigerad av blamage 2021-02-28 kl. 22:47.
Citera
2021-02-28, 22:49
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att koppar är icke-toxiskt? Alla alternativ till bly är sämre av olika anledningar. Själv behöver jag inte googla fram sådana pinsamt dåliga källor som du är beroende av. Jag har full tillgång till riktiga vetenskapliga artiklar via universitetet. Den du länkade tilll här var ju direkt pinsamt att läsa. Om du tror att det är vetenskap, så förstår jag att du saknar högre utbildning.
Citera
2021-02-28, 23:01
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage

De jägare jag känner skär bort köttet runt kulhålet. Sen står inte viltkött på menyn mer än någon gång i månaden. Fast du verkar ju känna några korkade jägare som dagligen äter vilt så det är säkert möjligt att de är blyförgiftade.

Självklart oätligt, men på rätt sätt skottrensat så är viltköttet ett obeskrivlig gott livsmedel.
Citera
2021-02-28, 23:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Om alla hundratusen jagade i samma jaktlag möjligen, nu sprids det över hela Sverige och merparten av skotten avfyrade tas ut ur skogen via kulor kvar i kroppen på det skjutna viltet.
Inget som har någon effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in