2021-02-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vi kunde kanske börja med att stänga våra gruvor som ligger nedströms vid vattendrag innan vi börjar bekymra oss om u-länder. Finns tusenfalt bättre saker att göra än fasa ut bly i ammo. Jag tror ingen jägare kommer skrota sin stack och köpa "grönt". Lagen blir ett slag i luften som ingen kommer efterleva.

Ja det håller jag med om.

Sen behöver de inte förbjuda att använda redan inköpt ammunition. Utan istället förbjuda nyförsäljning.
Citera
2021-02-28, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag ser inget problem med att använda blykulor. Metallen är stabil och bryts inte ner i normal atmosfär. Som påpekats tidigare används stålhagel redan i våtmarker och bly i räntan kan man tillvarata. Hade bly varit ett problem i naturen hade Tyskland varit ett öde landskap. Finns långt farligare kemikalier vilket även din filmlänk visade. Det här är ett icke-problem som blåsts upp av andra orsaker än omtanke för miljön. Man vill helt enkelt göra det dyrt och svårt att ägna sig åt jakt eller skytte.

Bly är på intet sätt "stabilt". Speciellt inte när man applicerar plötslig rörelsemängd i form av expanderande krutgaser i en pipa.

Ja, vi har använt bly i ett par sekel. Detta, i sig, betyder inte att det inte är "ett problem i naturen". Det finns inga blygruvor i Sverige. Det är i sig en ledtråd att det inte finns växter och djur som, över tusentals år, har haft chans att anpassa sig till denna tungmetall.

Varför måste du använda tungmetallen bly när det finns alternativ?
Citera
2021-02-28, 17:57
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Den här tråden alltså! Jägare som befinner sig i sin egen lilla inrutade verklighet och inte kan tänka en mm utanför...

Är trådens clowner representativa för Sveriges jägare? Det vore jävligt sorgligt, trodde inte det var så illa. I vilket fall, lämna för fan in bössan! Ni begriper inte vad ni håller på med.

Är du rätt man att bedöma detta, månne du själv inte ens har jägarexamen samt vapen hemma?

Min magkänsla när jag läser ditt inlägg är att du inte har en susning, och du är en urban miljömupp med förkärlek för naturen som du sett ifrån ett vykort.
Citera
2021-02-28, 18:21
Medlem
blamages avatar
Citat:
Bly är på intet sätt "stabilt". Speciellt inte när man applicerar plötslig rörelsemängd i form av expanderande krutgaser i en pipa.

Ja, vi har använt bly i ett par sekel. Detta, i sig, betyder inte att det inte är "ett problem i naturen". Det finns inga blygruvor i Sverige. Det är i sig en ledtråd att det inte finns växter och djur som, över tusentals år, har haft chans att anpassa sig till denna tungmetall.

Blykärnan i en kula är mantlad med koppar. På jaktammo är det bara spetsen som är omantlad så några krutgaser är knappast ett problem. Bly utvinns i silvergruvor och jag har för mig att det låg en sådan i Sala. Växter och djur anpassar sig inte till tungmetaller och det gäller inte bara bly.

Att bly använts som ammo i flera sekel visar hur effektiv den är. Man uppfinner inte hjulet två gånger.
Citera
2021-02-28, 18:33
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Ja det går ju alltid diskutera. Absolut att bly i jakt inte är topp 1 på min lista över åtgärder som skulle behöva göras.

Samtidigt ser jag det som "många bäckar små". Det finns trots allt alternativ.

Som det ser ut nu har vi minskande trend när det kommer till halten bly i blod och är ju positivt. Det är eftersom vi fasat ur användningen i industri och bensin. Vi borde inte "nöja" oss bara för det, kan vi fortsätta trenden så är det ju positivt.

Men visst hade det varit bättre om vi på något sätt kunde påverka u-världens utsläpp.

https://ki.se/imm/bly-i-blod-hos-barn-1978-2013

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bly-sarskilt-farligt-for-barn

Citat:

Idiot!

Citat:
Ursprungligen postat av Akvariumfiskarn
Är du rätt man att bedöma detta, månne du själv inte ens har jägarexamen samt vapen hemma?

Min magkänsla när jag läser ditt inlägg är att du inte har en susning, och du är en urban miljömupp med förkärlek för naturen som du sett ifrån ett vykort.

Det är bara jakthatare och miljöidioter som driver på den här tråden.
Citera
2021-02-28, 18:34
Medlem
Det är för mig som kemist sorgligt att se hur usla kemikunskaperna är hos populasen. Metalliskt bly är i princip bara farligt om det kommer flygande mot dig i hög hastighet. För djur och natur är det ofarligt, med undantag för blyhagel på grunt vatten, men det är förbjudet sedan länge. Bly reagerar med syre och vatten och det bildas en hinna av oxider och hydroxider. Därefter händer ingenting, det kapslas in. Bly är nämligen inte grått, det är silverglänsande. Det gråa du ser är just det inkapslande skiktet, blyet ser du bara om du gör ett snitt i metallen. Metalliskt bly i naturen är ett icke-problem. Förslaget om blyförbud kommer för övrigt ursprungligen från svenska Kemikalieinspektionen, som tyvärr är ännu en i raden av politiserade myndigheter styrd av tjänstemannaaktivism. När Svenska Pistolskytteförbundet uppmärksammade den saken på sin Facebooksida stoppades länkning med hänvisning till att det var spam. Jojo, Facebook lyder alla vänsterregimer. I Kina liksom i Sverige.
Citera
2021-02-28, 18:38
Medlem
Ännu viktigare att förbjuda filter cigg!
Citera
2021-02-28, 19:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är för mig som kemist sorgligt att se hur usla kemikunskaperna är hos populasen. Metalliskt bly är i princip bara farligt om det kommer flygande mot dig i hög hastighet. För djur och natur är det ofarligt, med undantag för blyhagel på grunt vatten, men det är förbjudet sedan länge. Bly reagerar med syre och vatten och det bildas en hinna av oxider och hydroxider. Därefter händer ingenting, det kapslas in. Bly är nämligen inte grått, det är silverglänsande. Det gråa du ser är just det inkapslande skiktet, blyet ser du bara om du gör ett snitt i metallen. Metalliskt bly i naturen är ett icke-problem. Förslaget om blyförbud kommer för övrigt ursprungligen från svenska Kemikalieinspektionen, som tyvärr är ännu en i raden av politiserade myndigheter styrd av tjänstemannaaktivism. När Svenska Pistolskytteförbundet uppmärksammade den saken på sin Facebooksida stoppades länkning med hänvisning till att det var spam. Jojo, Facebook lyder alla vänsterregimer. I Kina liksom i Sverige.
Blyförbud i ammunition handlar till stor del om att minska blyförgiftning i djuren som äter de skjutna djuren. Och för den delen jägarna som äter köttet de skjuter, får också i sig en del bly. Blyförbud i ammunition är alltså bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Ännu viktigare att förbjuda filter cigg!
Ja det borde också förbjudas. Går att förbjuda både bly i ammunition och filtercigg, måste inte välja mellan dem.
Citera
2021-02-28, 20:16
Medlem
hogerspokets avatar
Well. TTSX i .30" dödar allt tillgängligt klass 1 i Sverige alldeles ypperligt. Sen kan man ju diskutera om det är så mycket bättre med koppar. Vi förbjöd ju VC17 av en anledning...

Det som oroat mig mer är att substituthagel dödar för dåligt. Skulle aldrig drömma om att använda det på levande djur. Lyckligtvis har jag gott om 'Waidmansheil' kaliber 16 Us3 liggandes.
Citera
2021-02-28, 20:29
Medlem
Fizzbacks avatar
Blyvikter inom fiske har väl varit förbjudet i väldigt många år?
Citera
2021-02-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns många fler jägare än militärer i det här landet. Jag och ett par jaktpolare kan skjuta av en jävla massa skott på skjutbanan en helg.

Bra att bly fasas ut. Alternativen är dyrare för jägare men alla måste bidra om vi vill ha en renare natur.

Hehe, hur många tusen patroner förbrukar du och dina polare på en helg?
Citera
2021-02-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Blyförbud i ammunition handlar till stor del om att minska blyförgiftning i djuren som äter de skjutna djuren. Och för den delen jägarna som äter köttet de skjuter, får också i sig en del bly. Blyförbud i ammunition är alltså bra.

Ja det borde också förbjudas. Går att förbjuda både bly i ammunition och filtercigg, måste inte välja mellan dem.
Och vad får dig att tro att de blir blyförgiftade? Bly reagerar så oerhört långsamt med magsyran att det hinner försvinna den naturliga vägen, innan du tagit upp några farliga mängder. Uttala dig inte om kemi när du så uppenbart saknar kunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in