2021-02-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
JK omfattar inte Facebook, så det blir åklagaren som åtala.

Skyddsregeln för riksdagsledamöter som hänvisas till i tråden gäller enbart under utövandet av uppdraget. Utanför riksdagen är inte riksdagsledamöter fredade utan de kan åtalas som vem som helst.. Ebba stod varken i talarstolen eller var i något utskott utan hon skrev på sin Facebooksida om en helt privat sak. Ebba gör inte heller någon koppling till uppdraget som riksdagsledamot i sin text.
Att riksdagen skyddar Ebba är önsketänkande.

Ja, detta är ett unikt fall så till vida att Sverige åtminstone i modern tid haft en partiledare som betett sig så illa som Ebba. Hon sitter mycket löst på sin post.
Vi gör nog olika bedömningar. Enligt media har Ebba Busch hållit övriga partiet informerade om tvisten. Jag tvivlar starkt på att Ebba skulle bli avsatt även om hon mot all förmodan skulle få betala Johann Binninge 150:- i skadestånd för att offentligt ha sagt att han är dömd för våldtäkt och misshandel av sin styvdotter. Det är snarare något väldigt många tycker är bra gjort av henne i det här läget.

Men jag tror som sagt inte att hon fälls för att hon replikerar på den smutskastningskampanj som Esbjörns ombud drog upp riktlinjerna för på Pernroth Lüllmaas Facebook.
2021-02-28, 18:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad vet du om Esbjörn och Binninges avtal? Antagligen ingenting.

Vad vet du om Esbjörns och Binninges avtal?
2021-02-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Så Ebba bör köra upp gubben på huset så han inte blir uppkörd på huset

Det går alltså inte att släppa att det var en schyst affär gjord efter värderingar samt
ett flertal möten?
2021-02-28, 18:06
Medlem
JoseyWaless avatar
Att man har olika uppfattningar om affären och dom inblandade förstår jag, men inte hur vissa orkar hata Ebba så mycket som dom gör. Det verkar nästan personligt.
2021-02-28, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, enligt Majkgård, så har Esbjörn fått in flera anbud/förfrågningar de senaste åren.

Men Ebbas bud måste väl varit det allra sämsta? Hon fick höja det många 100 000 för att det ens skulle vara aktuellt för att en äldre man med måttstock husvärde 1956 ens skulle fundera på saken. Ändå hamnar hon långt under marknadspris.
2021-02-28, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Hur många år hade en vanlig knegare fått om dom hade försökt blåsa en dement åldring på ett par miljoner? Det hade inte stannat på ensiffrigt.

Esbjörn är inte dement. Snarare strax under medel när det gäller affärer.
2021-02-28, 18:16
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, inget rör Ebba i ryggen, det har du rätt i. Men din mamma borde tvätta din mun med tvål så att du lär dig att inte ta fitt-ordet i din mun, för det fall att du vill framstå som seriös.

Jag lägger mer tid på att fundera över hur många gruskorn jag har på garageuppfarten än på vilka ord jag ska använda för att du ska tycka att jag är seriös.

Men tack för din helt värdelösa input.
2021-02-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det har jag inte heller påstått. Jag har skrivit att om har tagit ut ett fett arvode är det synd om Esbjörn. Har han arbetat volontärt dvs gratis eller till ett arvode som motsvarar Binninges formella kompetens i frågan så är det ok.
Då är i varje fall resultatet självförvållat från Esbjörns sida. För det blir inte gratis i slutändan. Att ta in billiga polska elektriker och outbildade jurister kan bli det dyraste valet man kan göra.
2021-02-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
"Fastighetsaffären" är lika ful vem det än månde ha varit som gått till verket med den. Det som sticker ut är att det är en hycklerska i ledarposition i det Kristliga Demokratiska partiet i Sverige som begått det fula. Sen det där som framförts om att det är hennes "bedårande utseende" som ligger henne till last i detta gränsar ju till ironisk lyteskomik. Inte ens fulsnygg kommer hon upp i....

Det som är intressant med hennes utseende som fulsnygg med både bra och dåliga dagar, är de bilder media använder när de lismande skriver om henne. Det är många bilder hon nu ser ful och elak på. Det borde vara ärekränkande den där bilden med fula mössan när hon grimaserar elakt.

Detta är en affär med flera dimensioner. Jag vet inte om Oisin Casntwell medvetet gillrade en fälla när han skrev om rucklet, tanten om samlar på lagfarter och övrigt folk och rövare i Kamomilla stad. Det var en pardi på var Ebba Busch vill bo med de bostadslösa ungarna.

Det mest beklämmande är att Ebba själv och hennes följare går på att Aftonbladet är på deras sida.
2021-02-28, 18:21
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Självklart är de flesta mäklare opartiska, de flesta är faktiskt hederliga och duktiga och jobbar hårt, undantag finns givetvis överallt i alla branscher. MEN Det finns faktiskt en sak som en mäklare INTE behöver vara opartisk på när säljaren är uppdragsgivare, och det är just priset! Eftersom det givetvis är mäklarens uppdrag att se till att säljaren får det bästa priset hen kan få för sin bostad.

Och hur långt är en mäklare beredd att gå för att få upp priset? Finns många gråzoner där.
2021-02-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men Ebbas bud måste väl varit det allra sämsta? Hon fick höja det många 100 000 för att det ens skulle vara aktuellt för att en äldre man med måttstock husvärde 1956 ens skulle fundera på saken. Ändå hamnar hon långt under marknadspris.
Imponerande, du var läkare och advokat i eftermiddag och mäklare redan nu! Med bättre koll på marknadspriser än två etablerade företag. Sjukt imponerande som sagt!
2021-02-28, 18:22
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja från ett virus - inte för att äldre är korkade och dementa.
Men du förstår alltså inte skillnaden?
Under först världskriget delade man ut gasmasker för att skydda folk från senapsgas - inte för att de var dementa.
Så var går gränsen för institutionalisering - vid vilken ålder ska man låsa in och staten beslagta ens egendomen?

Men ditt generaliserade visar åter på att du är för ung för att känna någon äldre än 55.
Äldre är - som du kommer erfara om 30-35 år -INDIVDER. De kan bli dementa vid 35 eller vid 105.
Medellivslängd är ett mått på hur LÄNGE man lever - inte på om man är dum i huvudet, dement eller har kognitiva problem. Bevisligen - titta på dig - kan ma var just dum i huvudet vid mycket unga år. Andra blir det aldrig. Esbjörn har dessutom ett flertal papper på att han inte är just dum i huvudet eller dement. Du tycker inte det pekar på att han inte var det - eller du menar att någon förfalskat testresultaten för att han ska framstå som frisk trots att han inte är det. Har du några teorier om vem som ligger bakom det?
Jag förstår att du inte förstår så därför tar jag det på lätt svenska:

Att vara part i ett civilrättsligt mål är oerhört pressande och stressande för de flesta personer. Tror inte många i tråden har varit med om det.Speciellt stressande då det ofta är stora ekonomiska värden som står på spel. Här får man ju betala både sina egna och motpartens kostnader om man förlorar.

Ebba har tagit sig fram i livet genom att vara slängd i käften. Hon saknar utbildning men klarat sig bra i alla fall. Hon har gått in för att lansera sig som de gamla och sköras vän och drömmer nog om att bli socialminister i framtiden. För henne kommer rättssalen inte vara så prövande eftersom hon i sitt dagliga arbete debatterar.

Esbjörn däremot har inte denna vana, det är ju rätt tydligt när man ser tv-inslag. Själv har han låtit sig undersökas för sitt minne under 10 års tid, säger ju en del för den som är lyhörd. Han glömmer att betala sina räkningar fast det inte fattas kapital och hamnar hos kronofogdemyndigheten gång på gång. Han har också förorsakat en trafikolycka i närtid. En normalt funtad människa förstår att allt inte står rätt till. Ebba har ju själv uppfattat honom som "egen" vad nu hon menar med det.

Esbjörn är 82 år. Medellivslängden för en man i Sverige är 81 år. Givetvis är alla olika i kropp och själ vi denna ålder, men gemensamt är att kroppen är rätt sliten. På en del även knoppen. Man kan inte utgå från att alla människor är som Dagny 108 år och tro att alla 80 åringar är nya 40

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in