2021-02-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan

Om nu 0,1 % av 2,3 miljoner invånare i länet skulle avlida så kommer man fortfarande bara upp i 2 300 dödsfall, och inte närmare 3900 dödsfall som har rapporterats.
Man sks väl inte räkna in alla de som dog av morfinöverdoser i Stockholm?
Inte heller de som dött av annat MED corona bör inte heller räknas in.
Citera
2021-02-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du vet att Brasilia inte är landet Brasilien, utan huvudstaden? Det är alltså huvudstaden som går i lockdown, inte landet. Sen har ju Brasilien inte haft någon "andra våg" än så det är väl den som kommer nu när de går mot höst.
Lite fakta om saken:
Brazil Coronavirus Map and Case Count

Updated February 28, 2021, 1:22 A.M. E.T.
https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/americas/brazil-coronavirus-cases.html

Edit: Graferna och tabellen innehåller aktuella siffror.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-02-28 kl. 16:51.
Citera
2021-02-28, 16:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vet, just nu protesterar Bolsonaro mot att andra guvernörer och borgmästare som vill införa lockdown i andra regioner.
Jaha? Först trodde du att Brasilia betyder Brasilien. Sen så trodde att det bara regnskog i resten av Brasilien. Nu byter du ämne helt och pratar helt plötsligt om andra regioner, var inte det bara regnskog? Du lär dig eftersom du googlar, bra jobbat men mer genomskinligt sätt att flytta målstolparna har jag sällan skådat.
Citera
2021-02-28, 16:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jaha? Först trodde du att Brasilia betyder Brasilien. Sen så trodde att det bara regnskog i resten av Brasilien. Nu byter du ämne helt och pratar helt plötsligt om andra regioner, var inte det bara regnskog? Du lär dig eftersom du googlar, bra jobbat men mer genomskinligt sätt att flytta målstolparna har jag sällan skådat.
Nej, jag förstår mitt misstag men fortfarande så är inte Brasilia den enda platsen som är drabbad i Brasilien vilken var en av poängerna i Beavers svar förstår jag.
Citera
2021-02-28, 16:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det gjorde det inte!
Eller rättare sagt vi borde inte ha följt WHOs galna sätt att räkna döda i av med och kanske döda av corona..
Tror du att de räknar annorlunda i Norge:
På tampen av februar 2021 sitter vi med en slags fasit:

I Sverige er over 12 500 mennesker døde av koronaviruset.
I Norge har vi akkurat passert 600 døde.
Citera
2021-02-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Att dödligheten (IFR) var runt den magnituden har vi vetat sedan ett tidigt skede. Redan för ett år sedan så diskuterades Diamond Princess och dödligheten ombord här i tråden
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031773v2

Vi har haft klart för oss sedan länge att IFR var ungefär 1% i ett tidigt skede av pandemin, och att den halverades till ungefär 0,5% när bättre behandligsprotokoll tagits fram.

Det som inte förstods väl var inte IFR, utan snarare spridningsmönster.

SARS-CoV-2 är ett farligt virus som sprids med ett mönster som vi fortfarande inte har en bra förståelse av.
Nya corona viruset sprids normalt sett uthögst sannolikt på samma sätt som de flesta andra liknande virus, men när restriktioner och lockdowns införs så bromsas spridningen och spridningsmönstret blir annorlunda. Bäst vore om det hade fptt bränna igenom befolk ingen snabbt, då hade vi haft ännu bättre flockimmunitet mot viruset snabbare.
Citera
2021-02-28, 16:55
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad sägs om att dom dör? Räcker det som källa?

Nej, det räcker inte.
Citera
2021-02-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tror du att de räknar annorlunda i Norge:
Ja det är klart, de räknar inte med de som kanske eller eventuellt dött med corona, de räknar bara de som verkligen dött av corona.
Sen har ju inte Norge illa KD styrda äldrebienden. I Norge har de flesta äldreboenden egen läkare och fler sjuksköterskor.
Citera
2021-02-28, 17:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja det är klart, de räknar inte med de som kanske eller eventuellt dött med corona, de räknar bara de som verkligen dött av corona.
Sen har ju inte Norge illa KD styrda äldrebienden. I Norge har de flesta äldreboenden egen läkare och fler sjuksköterskor.
Inte ens där har du med dig några i det:
De mange døde på svenske sykehjem

En annen suksessfaktor i Norge har vært det kommunale smittevernet.

Sverige fikk store problemer med smitte og mange dødsfall på sykehjem. Noen mener at dette handler om svensk privatisering av eldreomsorgen, men Forland er uenig.

– De mange private sykehjemmene i Sverige gjorde neppe noen stor forskjell. Det døde bare mange flere eldre i Sverige totalt sett. Dette var en refleksjon av det generelle smittenivået i samfunnet.

I stedet peker Forland på at det i Sverige er fylkene som har ansvaret for smittevernet, ikke kommunene som i Norge. Dette har ikke svenskene klart å få til å fungere sammen med at det er de svenske kommunene som har ansvaret for eldreomsorgen.
Citera
2021-02-28, 17:08
Medlem
Vanstertrollets avatar
Edit: Har redan nämnts i tråden.
Senast redigerad av Vanstertrollet 2021-02-28 kl. 17:11.
Citera
2021-02-28, 17:24
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Min bedömning är att om vi inte hade infört några restriktioner och levt på som vanligt, så skulle vi ha haft en överdödlighet på 50 000 personer under 2020.

Ta en titt på grafen nedanför som visar historisk dödlighet i Sverige. Den blå kolumnen till höger visar hur det skulle sett ut i scenariot med 50 000 extra döda i covid.
https://imgur.com/a/qcwMyWj

Det hade varit totalt oacceptabelt, och vi hade absolut inget annat val än att agera. I Sverige har vi gjort för lite, men våra åtgärder har ändå räddat många liv.

Det finns ändå galningar i tråden som motsätter sig restriktioner.

Har jag någonsin skrivit att jag är mot restriktioner?
Jag tillhör den lilla skaran som tycker att sveriges "lagomhantering" av pandemin är helt ok. 7000 i överdölighet är ingen katastrof men såklart tragiskt. Vi måste samtidigt väga in den totala folkhälsan och ekonomin.
Även dom äldre som vi skyddar har lidigt oerhört av restriktionerna som finns där för att skydda dom. Så det är inte helt lätt som vissa tror, om dom gamla själva fått välja så hade många hellre tagit sina chanser och fått träffa sina nära och kära än att tillbringa sitt kanske sista år i ensamhet.

Offren för restriktionerna är tabu att diskutera här inne. Alarmisternas skräck för viruset förmår dom inte att tänka objektivt tror jag.
Det är klart att det kommer dö miljoner människor pga dom och kraftigt sänkt levnadsstandard kommer drabba extremt många. Försämrad utbildning, psykisk ohälsa, arbetslöshet, fysisk ohälsa, listan kan göras lång för våra ungdommar men som sagt detta slås bort av alarmisterna för dom är endast intresserade av EN sak. Att själva inte bli smittade av corona och dom skiter i om andra lider.

Ja just det snart kommer -VADÅ KLARAT SIG BRA KOLLA PÅ NORGE!! Så jag kan tillägga att vi i dagen sverige enligt min mening inte är jämnförbara med Norge och Finland utan ska jämnföras med andra liknande länder med samma etniska och socioekonomiska grunder.
Citera
2021-02-28, 17:30
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
IFR är inte intressant som beslutsunderlag i dagsläget helt enkelt för att det inte är relevant. Att den absoluta majoriteten av de som smittas med SARS-CoV-2 får milda eller till och med inga symptom vet vi redan. Det som är intressant för mina uppdragsgivare är i vilken omfattning smittan ökar eller minskar i förhållande till antalet testade samt hur många av dessa som behöver vård och slutligen tillfrisknar eller avlider - något vi kan mäta i nära realtid.

Hope that helps.

WHO säger följande gällande IFR ... "The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio... medan de för CFR säger... "is therefore a measure of severity among detected cases"... en djäkla skillnad får de som förstår.

.. men du kanske istället kan svara på frågan vem din uppdragsgivare är?

Vore mycket intressant att veta och det kanske kastar lite ljus över varför man inte är intresserad av IFR utan endast CFR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in