Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Min bedömning är att om vi inte hade infört några restriktioner och levt på som vanligt, så skulle vi ha haft en överdödlighet på 50 000 personer under 2020.
Ta en titt på grafen nedanför som visar historisk dödlighet i Sverige. Den blå kolumnen till höger visar hur det skulle sett ut i scenariot med 50 000 extra döda i covid.
https://imgur.com/a/qcwMyWj
Det hade varit totalt oacceptabelt, och vi hade absolut inget annat val än att agera. I Sverige har vi gjort för lite, men våra åtgärder har ändå räddat många liv.
Det finns ändå galningar i tråden som motsätter sig restriktioner.
Har jag någonsin skrivit att jag är mot restriktioner?
Jag tillhör den lilla skaran som tycker att sveriges "lagomhantering" av pandemin är helt ok. 7000 i överdölighet är ingen katastrof men såklart tragiskt. Vi måste samtidigt väga in den totala folkhälsan och ekonomin.
Även dom äldre som vi skyddar har lidigt oerhört av restriktionerna som finns där för att skydda dom. Så det är inte helt lätt som vissa tror, om dom gamla själva fått välja så hade många hellre tagit sina chanser och fått träffa sina nära och kära än att tillbringa sitt kanske sista år i ensamhet.
Offren för restriktionerna är tabu att diskutera här inne. Alarmisternas skräck för viruset förmår dom inte att tänka objektivt tror jag.
Det är klart att det kommer dö miljoner människor pga dom och kraftigt sänkt levnadsstandard kommer drabba extremt många. Försämrad utbildning, psykisk ohälsa, arbetslöshet, fysisk ohälsa, listan kan göras lång för våra ungdommar men som sagt detta slås bort av alarmisterna för dom är endast intresserade av EN sak. Att själva inte bli smittade av corona och dom skiter i om andra lider.
Ja just det snart kommer -VADÅ KLARAT SIG BRA KOLLA PÅ NORGE!! Så jag kan tillägga att vi i dagen sverige enligt min mening inte är jämnförbara med Norge och Finland utan ska jämnföras med andra liknande länder med samma etniska och socioekonomiska grunder.