2021-02-28, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Ja det finns flera spekulanter till mitt hus också för det är det inte till salu.

Esbjörn trodde att han gjorde en bra affär. Han var så pass säker att han valde att inte lägga ut objektet på öppna marknaden eller låta en mäklare värdera det.

Om det nu skulle visa sig att priset var för lågt så kan man säga att snålheten bedrog visheten. Han ville inte betala mäklararvodet.

Detta är dock inte en giltig grund för att häva avtalet.
2021-02-28, 15:28
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det hjälper knappast att deras partiledare väsnas och skämmer ut sig.

Det är en enorm skillnad mellan att ha lagligt rätt och att ha etiskt rätt, hon är partiordförande för ett politiskt parti som har den äldre generationens välmående och frihet som ett av sina pelare och att öppet bråka så som hon gör nu går rakt emot vad de förespråkar.

Hon skulle ha försökt lösa detta diplomatiskt så långt det gick och när det väl inte går längre så borde hon ha gett upp, för hon är inte bara en offentlig person hon är den största representanten för sitt parti, hon ska föregå med bästa möjliga exempel och framstå så perfekt som möjligt för att locka till sig väljare som med största sannolikhet nu skräms iväg.

Jag sa det tidigare och jag säger det igen hon är den bästa reklampelaren för Socialdemokraterna just nu och om hon fälls så lär inte SD ens vara så värst glada över idén av att samarbeta med KD inför nästa valår

Är det mer etiskt rätt att låta en sol och vårare och en pedofildömd rättshaverist få köra över både EBT och Esbjörn alltså?

Tycker du att gamla människor är en belastning som helst inte ska få göra affärer själva utan ska förmyndas av andra människor?
2021-02-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Smart av Ebba att inte låta mäklare ta affären, om de kollar om säljare har släktingar som fått löften. Affären hade gått friktionsfritt då, ingen uppmärksamhet i media eller flashbacktråd.

Dömer domstol till Ebbas fördel blir allmänhet och parti säkert nöjda med henne. Intrycket från Ebbas offentliga tirader om hemlöshet, stackars barn, brottsdömd motpart mm kommer garanterat ge valframgångar!

Låta mäklaren ta affären?

Det var ju för fan Esbjörn som inte ville ha en mäklare.
2021-02-28, 15:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Är det mer etiskt rätt att låta en sol och vårare och en pedofildömd rättshaverist få köra över både EBT och Esbjörn alltså?

Tycker du att gamla människor är en belastning som helst inte ska få göra affärer själva utan ska förmyndas av andra människor?

Jag anser att Bush gör alla fel man kan göra, hon skulle ha backat innan det hela blåstes upp och ännu mer släppt det helt när det väl började blåsas upp.

Vad ska bli din ursäkt om hon faktiskt fälls?
2021-02-28, 15:32
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag anser att Bush gör alla fel man kan göra, hon skulle ha backat innan det hela blåstes upp och ännu mer släppt det helt när det väl började blåsas upp.

Vad ska bli din ursäkt om hon faktiskt fälls?

Vadå ursäkt? Vad ska jag be om ursäkt för?

Svara på frågorna istället:

2021-02-28, 15:32
Medlem
trngws avatar
Det vi kan konstatera är att sanningen nu blivit så uppenbar, att Ebba har helt rätt såväl juridiskt som moraliskt, att inte ens de värsta trollen har något annat än rent trams att komma med.

Ebba har redan börjat vinna hela svenska folkets sympatier och snart har hon vunnit målet i domstolen också.

Slutet gott allting gott. Ännu en gång kommer de goda att ha besegrat det onda.
Senast redigerad av trngw 2021-02-28 kl. 15:35.
2021-02-28, 15:33
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hur vet du att så är fallet? Kan du redovisa? Jag är övertygad om att det är rent hittepå. Det var endast och allena Ebba som smög sig på gubben likt en tjuvskytt med ljuddämpare på sitt jaktgevär

Så här? https://youtu.be/QGzk78DDcxE
2021-02-28, 15:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Smart av Ebba att inte låta mäklare ta affären, om de kollar om säljare har släktingar som fått löften. Affären hade gått friktionsfritt då, ingen uppmärksamhet i media eller flashbacktråd.

Dömer domstol till Ebbas fördel blir allmänhet och parti säkert nöjda med henne. Intrycket från Ebbas offentliga tirader om hemlöshet, stackars barn, brottsdömd motpart mm kommer garanterat ge valframgångar!

I Sverige är det säljaren som anlitar och betalar en mäklare. Inte köparen.

Ebba kunde inte tvinga Esbjörn att anlita en mäklare, om denne var för snål för det.
2021-02-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det är ingen ide. Vresrosen har bestämt sig för att juridiken inte spelar någon roll, utan det är fantasier och påhitt som är det viktiga här.

Dvs att om man bara vill bryta ett avtal tillräckligt mycket, samt att man måste ha nått över en viss ålder, så kan man göra lite som man vill.

Det förekommer varje dag att folk vill ändra avtal av olika anledningar utan att de besvärar domstolarna. Allt som sker mellan människor kan definieras som avtal, där man tar reda på vad som var överenskommet, innan man har en åsikt. Juridiken är inte svår om man kan avtalsrätt och känner till de situationer man måste beakta formkrav enligt tvingande lag.

Detta är ett typfall som aldrig borde belasta rättsväsendet. En skicklig advokat, med en annan klient än Ebba Busch hade talat om för henne att inte kriga mot en gamling i offentligheten, i den situation Ebba har som partiledare för KD.

Men Ebba Busch struntade i att hon både varnades och avråddes av andra smartare personer än henne. Att hon sen fortsatte bråka med Esbjörn när media började skriva är ofattbart korkat. Att ens tänka på saker som detta i termer av seger är bland det värsta jag hört från en rättshaverist.

Från början förstod alla att detta kommer bli infekterat. När Esbjörn anlitade Binninge, och inte en advokat, då förstod jag vart det brakade. Det skulle inte bli kollegiala lunchmöten.

Ebba har fått en värdig motståndare i Binninge för de är båda street smarta. Det är Ebbas advokat och Esbjörn som kommer i kläm. Också en helt unik situation i svensk rättshistoria.
2021-02-28, 15:40
Medlem
DeValeras avatar
En fråga till alla som förfasas över att Ebba har köpt en fastighet av en pensionär och som inte vill låta köpet gå tillbaka eftersom Esbjörn misstycker att hon tar bort sly.

Ni måste verkligen högakta och respektera de gamlas värde å de allra djupaste. Ja, det är fin egenskap, det tycker jag med.

Men de skulle också vara intressant och se om ni som beklagar er över Ebba och tycker att hon behandlar gamla illa, om ni är aktiva i trådarna som rör Covid-19 och hur de påverkat de gamlas situationen i Sverige. Vad skriver ni i dessa trådar i så fall?

Jag menar att de är ju en viss skillnad på att vilja köpa en fastighet av en äldre person till marknadspris och sedan när avtalet är klart och påskrivet inte vilja backa från det, eller som regeringen med Löfven i spetsen vara ansvariga för att runt 10 000 pensionärer som har dött av Covid-19, där mycket av ansvaret faktiskt kan belastas på regeringen skuldkonto.

Jämför vid antalet döda åldringar mellan Sverige och de fyra övriga Nordiska länderna är det ju en hissnande skillnad på antalet döda åldringar. Är ni lika ivriga att fördöma Löfvens och regeringens totalt misslyckade hantering av den svenska äldrevården under Covid-19 som ni fördömer Ebbas köp av Esbjörns fastighet? Det är väl lite skillnad på att ha ansvaret för 10 000 människoliv än en fastighetsaffär, eller? Ni som kritiserar Ebba angående hennes "bristande hänsyn till gamla" hur ser era debattinlägg ut i dessa forumdelar?
2021-02-28, 15:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det förekommer varje dag att folk vill ändra avtal av olika anledningar utan att de besvärar domstolarna. Allt som sker mellan människor kan definieras som avtal, där man tar reda på vad som var överenskommet, innan man har en åsikt. Juridiken är inte svår om man kan avtalsrätt och känner till de situationer man måste beakta formkrav enligt tvingande lag.

Detta är ett typfall som aldrig borde belasta rättsväsendet. En skicklig advokat, med en annan klient än Ebba Busch hade talat om för henne att inte kriga mot en gamling i offentligheten, i den situation Ebba har som partiledare för KD.

Men Ebba Busch struntade i att hon både varnades och avråddes av andra smartare personer än henne. Att hon sen fortsatte bråka med Esbjörn när media började skriva är ofattbart korkat. Att ens tänka på saker som detta i termer av seger är bland det värsta jag hört från en rättshaverist.

Från början förstod alla att detta kommer bli infekterat. När Esbjörn anlitade Binninge, och inte en advokat, då förstod jag vart det brakade. Det skulle inte bli kollegiala lunchmöten.

Ebba har fått en värdig motståndare i Binninge för de är båda street smarta. Det är Ebbas advokat och Esbjörn som kommer i kläm. Också en helt unik situation i svensk rättshistoria.

Jag tror att den här historien kommer blir en ögonöppnare för många äldre väljare. Förtroendet för mainstreammedia kommer att rasa. Samtidigt kommer förtroendet för Ebba Busch att öka.
2021-02-28, 15:44
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Låta mäklaren ta affären?

Det var ju för fan Esbjörn som inte ville ha en mäklare.

Ebba hade kunnat/borde inte erbjudit sig ta kostnaden. Oavsett varför hon inte gjorde det vet vi nu hur hon beter sig och använder partiledarskap som plattform för offentliga utlåtanden om motparts företrädares brott och annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in