2021-02-28, 12:22
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Menar du detta?:

Vilka globala allianser menar du att Kina har?

Jag tror vi talar förbi varandra.

Naturligtvis kan USA införa sanktioner mot Ryssland i kraft av sin ekonomiska och militära styrka. Det är att faktum att så skett. Jag ifrågasätter inte att USA är ett globalt imperium med en rad kolonier och vasallstater, varav en är Sverige, och att USA har makt att pådyvla andra sin vilja.

Det jag ifrågasätter är

1. Om USA:s sanktioner är logiska och fyller sitt syfte. Det mest tyder på att svaret är nej. Ryssland står starkare idag än 2014, man har inget som helst plan på att uppfylla USA:s önskningar, och man har närmat sig Kina politiskt och militärt. Fler och fler i hela världen motsätter sig USA:s hegemoni, och allt färre ryssar och kineser sympatiserar med USA politiskt och kulturellt. Det kan knappast ha varit syftet med sanktionerna.

2. Om USA:s sanktioner är etiskt och moraliskt hållbara i ett läge då en annan del av världen (Kina-Ryssland) osv går om USA militärt och ekonomiskt. Där tror jag också att du också skulle svara nej. För det skulle t.ex. innebära att Kina skulle ha rätt att sluka provinsen Taiwan i en väldigt snar framtid.
Citera
2021-02-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Wow vilka lyckoostar som får vara med i de hedervärda organisationerna. Jag inser först nu varför du avgudar skitländer såsom Kina och Ryssland.
De är globala allianser, oavsett vad du tycker om dem. Jag har inte skrivit ett ord om vad jag tycker om Kina, eftersom den här tråden handlar om Ryssland. Ditt Kinahat får du vädra någon annanstans.
Citera
2021-02-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
1. Om USA:s sanktioner är logiska och fyller sitt syfte. Det mest tyder på att svaret är nej. Ryssland står starkare idag än 2014, man har inget som helst plan på att uppfylla USA:s önskningar, och man har närmat sig Kina politiskt och militärt. Fler och fler i hela världen motsätter sig USA:s hegemoni, och allt färre ryssar och kineser sympatiserar med USA politiskt och kulturellt. Det kan knappast ha varit syftet med sanktionerna.

Det finns inget som säger att sanktioner måste vara "logiska", eller "fylla ett visst syfte". Kinas sanktioner mot Australien, är vare sig logiska eller fyller något syfte.

Allt som behövs för att sanktioner ska införas, är att det lands regering som inför sanktionerna, finner sanktionerna motiverade.

Vad vanliga ryssar och kineser tycker, är nog det absolut sista USAs och västvärldens regeringar bryr sig om.

Kinas ledning bryr sig inte om vad kineserna tycker, den har inte ens givit kineserna rösträtt. Varför skulle då andra länders regeringar bry sig mer om vad kineserna tycker? Makes no sense.

Citat:
2. Om USA:s sanktioner är etiskt och moraliskt hållbara i ett läge då en annan del av världen (Kina-Ryssland) osv går om USA militärt och ekonomiskt. Där tror jag också att du också skulle svara nej. För det skulle t.ex. innebära att Kina skulle ha rätt att sluka provinsen Taiwan i en väldigt snar framtid.

Det är ingen risk att Kina+Ryssland ekonomiskt eller militärt, skulle gå om USA+EU+Japan+Sydkorea+Australien. Don't worry.

Jag förstår dock inte vad du menar rent generellt: Varför skulle västerländska sanktioner mot Ryssland bli mindre etiska, om Kinas ekonomi växer?

Vad gäller Taiwan, så har Kina redan sanktioner mot det landet.

Givet att du jämför med Kina, så vill jag fråga dig: Tycker du att Kinas sanktioner mot Australien är oetiska och omoraliska?

Kinas sanktioner mot Australien visar att västvärldens sanktioner mot Ryssland är helt OK. 👍

Om Kina har sanktioner mot Australien, varför skulle inte västvärlden få ha sanktioner mot Ryssland? Allt annat hade varit orättvist.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-02-28 kl. 13:36.
Citera
2021-02-28, 13:54
Medlem
Citat:
Om Kina har sanktioner mot Australien, varför skulle inte västvärlden få ha sanktioner mot Ryssland? Allt annat hade varit orättvist.
Om Pelle slår Olle, varför skulle inte Nisse få slå Kalle?

Citera
2021-02-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Om Pelle slår Olle, varför skulle inte Nisse få slå Kalle?

Västvärlden införde sanktioner mot Ryssland, före det att Kina införde sanktioner mot Australien.
Citera
2021-02-28, 14:15
Medlem
Citat:
Västvärlden införde sanktioner mot Ryssland, före det att Kina införde sanktioner mot Australien.
Vi är inte intresserade av något bråk mellan Kina och Australien. Du får vädra ditt Kinahat i någon annan avdelning, t.ex. Politik/Utrikes eller om besvären är långvariga och omfattande kanske Vetenskap/Medicin och hälsa/Psykiatri och psykofarmaka kan vara dig till hjälp.
Citera
2021-02-28, 14:17
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Det finns inget som säger att sanktioner måste vara "logiska", eller "fylla ett visst syfte". Kinas sanktioner mot Australien, är vare sig logiska eller fyller något syfte.

Allt som behövs för att sanktioner ska införas, är att det lands regering som inför sanktionerna, finner sanktionerna motiverade.

Om sanktionerna ska fungera på sikt så krävs att andra finner de motiverade. USA har ingen handel med Ryssland, och därför kan USA unna sig att agera helt ologiskt eftersom man inte har någon ekonomisk förlust att bära. Andra länder har nära handelsrelationer med Ryssland och måste därför använda skallen. Det är därför som Tyskland skiter i USA:s sanktioner mot Nord Stream och genomför projektet ändå.

Citat:
Det är ingen risk att Kina+Ryssland ekonomiskt eller militärt, skulle gå om USA+EU+Japan+Sydkorea+Australien. Don't worry.

Det du missar är att om USA styrs utan logik och dess ekonomi minskar i förhållande till Kinas, så kommer EU, Japan, Sydkorea och Australien att lämna den amerikanska sfären. Och de kommer att skita i USA:s olika beslut. Som sagt, den dagen bara USA har sanktioner mot Ryssland så kommer de att vara ett totalt slag i luften, de har bara effekt så länge Europa och USA:s vasaller i Östasien lyder order.

Citat:
Jag förstår dock inte vad du menar rent generellt: Varför skulle västerländska sanktioner mot Ryssland bli mindre etiska, om Kinas ekonomi växer?

Vad gäller Taiwan, så har Kina redan sanktioner mot det landet.

Nu är du trögfattad. Du har argumenterat att "störst går först", d.v.s. att sanktioner är rätta och riktiga så länge USA inför dem och USA är störst. Då säger jag att det ögonblick Kina blir störst och inför liknande sanktioner som USA:s, så kommer du att överge ditt eget argument eftersom det skulle drabba den kinesiska provinsen Taiwan. Då kommer du också att kräva att sanktioner ska vara demokratiskt förankrade, ha ett logiskt syfte osv.

Nu bör väl relationerna Beijing-Taipei vara totalt OT i denna tråd, men vad jag kan läsa mig till är PRC Taiwans största handelspartner med bred marginal, så eventuella sanktioner idag torde vara helt oväsentliga jämfört med vad PRC skulle kunna införa imorgon mot Taiwan.

Citat:
Givet att du jämför med Kina, så vill jag fråga dig: Tycker du att Kinas sanktioner mot Australien är oetiska och omoraliska?

Kinas sanktioner mot Australien visar att västvärldens sanktioner mot Ryssland är helt OK. 👍

Jag vet inte vad Kina och Australien har hittat på mot varandra, men jag är en principiell motståndare till alla typer av sanktioner. Jag tror att handel mellan länder är en väg till fred och win-wins.
Citera
2021-02-28, 14:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Vi är inte intresserade av något bråk mellan Kina och Australien. Du får vädra ditt Kinahat i någon annan avdelning, t.ex. Politik/Utrikes eller om besvären är långvariga och omfattande kanske Vetenskap/Medicin och hälsa/Psykiatri och psykofarmaka kan vara dig till hjälp.

Säger den som är världsmästare på att vara ot...

Hurra.

Mer sanktioner mot Ryssland, det är ju uppenbart att de fungerar, ni är ju upprörda.
Citera
2021-02-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Säger den som är världsmästare på att vara ot...

Hurra.

Mer sanktioner mot Ryssland, det är ju uppenbart att de fungerar, ni är ju upprörda.
Jag är inte det minsta upprörd. Du borde uppskatta mitt tålamod. Jag ägnar en stund varje dag åt att rätta dina tankefel, men istället för att bättra dig gör du bara nya. Trots det blir jag inte ens arg på dig, utan fortsätter lugnt att rätta dig. I övrigt går livet på ungefär som vanligt. I morgon är det 1 mars, så nu börjar jag fundera på årets sommarsemester.

https://www.youtube.com/watch?v=jP38VMZS290

Så, ses vi på Krim, eller skall du vara en sur tråkmåns i år också?
Citera
2021-02-28, 15:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag är inte det minsta upprörd. Du borde uppskatta mitt tålamod. Jag ägnar en stund varje dag åt att rätta dina tankefel, men istället för att bättra dig gör du bara nya. Trots det blir jag inte ens arg på dig, utan fortsätter lugnt att rätta dig. I övrigt går livet på ungefär som vanligt. I morgon är det 1 mars, så nu börjar jag fundera på årets sommarsemester.

https://www.youtube.com/watch?v=jP38VMZS290

Så, ses vi på Krim, eller skall du vara en sur tråkmåns i år också?

Inte ens dina lögner klarar du av att dölja i skriven text, klart att sanktionerna stör er.

På Krim kan man tydligen bara få vatten mellan 9-12, så glöm inte ta med dig spannen om du ska gå och skita.
Citera
2021-02-28, 15:18
Medlem
Citat:
Om sanktionerna ska fungera på sikt så krävs att andra finner de motiverade. USA har ingen handel med Ryssland.

I sådana fall påverkar inte USAs sanktioner Ryssland. Så varför bryr du dig om USAs sanktioner?

Citat:
Det du missar är att om USA styrs utan logik och dess ekonomi minskar i förhållande till Kinas, så kommer EU, Japan, Sydkorea och Australien att lämna den amerikanska sfären.

Nej, anledningen till att världens demokratier stödjer USA, är att USA är en demokrati.

Hade USA inte funnits, så hade EU blivit tvunget att betala för sitt eget försvar mot Ryssland, det är enda skillnaden.

Hade USA inte skyddat länderna Japan, Sydkorea och Taiwan, så hade de offentliggjort sin kärnvapen, och använt dessa vid en kinesisk invasion.

Citat:
Nu är du trögfattad. Du har argumenterat att "störst går först", d.v.s. att sanktioner är rätta och riktiga så länge USA inför dem och USA är störst.

Nej, jag skrev att internationella relationer är anarki, där suveräna stater agerar som de själva vill, och då tenderar den starkaste alliansen av stater bestämma.

Jag har ALDRIG skrivit att ett sådant beteende är moraliskt eller etiskt föredömligt, rätt eller riktigt.

Citat:
Då säger jag att det ögonblick Kina blir störst och inför liknande sanktioner som USA:s, så kommer du att överge ditt eget argument eftersom det skulle drabba den kinesiska provinsen Taiwan.

Återigen, Kina har redan sanktioner mot Taiwan.
Citera
2021-02-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Inte ens dina lögner klarar du av att dölja i skriven text, klart att sanktionerna stör er.

På Krim kan man tydligen bara få vatten mellan 9-12, så glöm inte ta med dig spannen om du ska gå och skita.
Jag har varit på Krim många gånger och har aldrig någonsin varit med om att det inte kommit vatten ur kranen, oavsett ort och tid på dygnet. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in