Citat:
Ursprungligen postat av
RepublikenTaiwan
Det finns inget som säger att sanktioner måste vara "logiska", eller "fylla ett visst syfte". Kinas sanktioner mot Australien, är vare sig logiska eller fyller något syfte.
Allt som behövs för att sanktioner ska införas, är att det lands regering som inför sanktionerna, finner sanktionerna motiverade.
Om sanktionerna ska fungera på sikt så krävs att andra finner de motiverade. USA har ingen handel med Ryssland, och därför kan USA unna sig att agera helt ologiskt eftersom man inte har någon ekonomisk förlust att bära. Andra länder har nära handelsrelationer med Ryssland och måste därför använda skallen. Det är därför som Tyskland skiter i USA:s sanktioner mot Nord Stream och genomför projektet ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
RepublikenTaiwan
Det är ingen risk att Kina+Ryssland ekonomiskt eller militärt, skulle gå om USA+EU+Japan+Sydkorea+Australien. Don't worry.
Det du missar är att om USA styrs utan logik och dess ekonomi minskar i förhållande till Kinas, så kommer EU, Japan, Sydkorea och Australien att lämna den amerikanska sfären. Och de kommer att skita i USA:s olika beslut. Som sagt, den dagen bara USA har sanktioner mot Ryssland så kommer de att vara ett totalt slag i luften, de har bara effekt så länge Europa och USA:s vasaller i Östasien lyder order.
Citat:
Ursprungligen postat av
RepublikenTaiwan
Jag förstår dock inte vad du menar rent generellt: Varför skulle västerländska sanktioner mot Ryssland bli mindre etiska, om Kinas ekonomi växer?
Vad gäller Taiwan, så har Kina redan sanktioner mot det landet.
Nu är du trögfattad. Du har argumenterat att "störst går först", d.v.s. att sanktioner är rätta och riktiga så länge USA inför dem och USA är störst. Då säger jag att det ögonblick Kina blir störst och inför liknande sanktioner som USA:s, så kommer du att överge ditt eget argument eftersom det skulle drabba den kinesiska provinsen Taiwan. Då kommer du också att kräva att sanktioner ska vara demokratiskt förankrade, ha ett logiskt syfte osv.
Nu bör väl relationerna Beijing-Taipei vara totalt OT i denna tråd, men vad jag kan läsa mig till är PRC Taiwans största handelspartner med bred marginal, så eventuella sanktioner idag torde vara helt oväsentliga jämfört med vad PRC skulle kunna införa imorgon mot Taiwan.
Citat:
Ursprungligen postat av
RepublikenTaiwan
Givet att du jämför med Kina, så vill jag fråga dig: Tycker du att Kinas sanktioner mot Australien är oetiska och omoraliska?
Kinas sanktioner mot Australien visar att västvärldens sanktioner mot Ryssland är helt OK. 👍
Om Kina har sanktioner mot Australien, varför skulle inte västvärlden få ha sanktioner mot Ryssland? Allt annat hade varit orättvist.
Jag vet inte vad Kina och Australien har hittat på mot varandra, men jag är en principiell motståndare till alla typer av sanktioner. Jag tror att handel mellan länder är en väg till fred och win-wins.