Citat:
Ursprungligen postat av
desinom
Flera obelevade och inskränkta människor som skriver här inne. Kan upplysa om hur det kan vara att vara fast i ett destruktivt förhållande; alternativet kan vara så mkt värre, hot om att mördas, mord på gemensamma barn eller andra närståenden. Hot om vårdnadstvist med fördel för förövaren pga lögner eller andra hållhakar. Hot om våld och annat hemskt som jag knappt kan föreställa mig. En snubbe med tillräckligt mkt våldskapital som ovan nämnda får som de vill. Och även om man själv helst vill dö för att slippa leva i det så kan man inte lämna barnen med en psykopat.
Lägg sen till psykisk o fysisk misshandel och vilken långsiktig hjälp man eg kan få från samhället?! Jag säger inte att det alltid är så, självklart finns det kvinnor som är idioter, men ingen vill väl va ihop med en våldtäktsman iaf!
Däremot vinner man inget på att heller långsamt brytas ned/mördas i framtiden pga upptrappat våld. Det är nog den slutsatsen som de flesta drar och påtalar att det ej finns någon logik i att stanna i ett destruktivt förhållande. Självklart är det inte så enkelt, särskilt inte när det är andra än en själv som kan råka illa ut men det är mycket logiskt, det lönar sig väldigt sällan att passivt vänta ut en sådan psykopat om man inte har en exit-plan runt hörnet.
Det skiljer sig såklart ifrån fall till fall också, en sak att ge sig in i ett förhållande med en yrkeskriminell, då får man ligga lite som man bäddar. En helt annan sak när våld m.m växer fram övertid, det kan man aldrig lasta ett brottsoffer för.