2021-02-28, 12:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Eftersom både Israel och Storbrittanien vaccinerat alla typ 60+ borde väl dom ha knappt några inskrivna på sjukhus alls?
Antalet patienter som skrivs in på sjukhus har minskat ganska ordentligt, i synnerhet i de åldersgrupper som vaccinerats. Notera att det tar 3 veckor innan immunresponsen ger ett tillräckligt skydd.

Som jag påpekade igår finns det dock ett par mindre orter där antalet smittade och sjuka ökat i åldersgruppen 90+. Det är lite oroväckande då den gruppen vaccinerades senast i mitten på Januari och således borde ha ett bra skydd. Tittar man på t.ex. South East så har antalet patienter på sjukhus ökat i ungefär en vecka.

Det är INTE alla 60+ som vaccinerats. 15 Februari hade alla som var 70+, arbetare på vårdhem, sjukhuspersonal och riskgrupper vaccinerats. 60+ är inte färdigvaccinerade förrän 15 April.
Citera
2021-02-28, 12:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du som turistar på Åland ibland kan läsa på här.
https://www.visitaland.com/bra-veta/corona/

Sluta tramsa, jag spenderar halva ledigheten här på ön. Det enda som har varit strikt är gränskontrollen. I övrigt är allt öppet men restaurangerna blev strypta till kl 22.00 vilket väl får räknas som den hårdaste restriktionen. Tyvärr stänger nog det mesta imorgon dock och 800 sitter i karantän nu så mera lugnt på byn kan man säga.
Citera
2021-02-28, 12:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej restriktionerna har varit milda fram tills imorgon, sluta uttala dig nu när du bevisligen har noll koll.
Om du slutar uttala dig felaktigt om Åland så ska jag låta bli att uttala mig om ön.
Citera
2021-02-28, 12:30
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eh? Nu får du nog förklara lite. Man jämför ovaccinerade med vaccinerade under samma tidsperiod. Vad har det du säger med nåt att göra?

"There were 977 new infections during 710,587 person days of follow-up in the unvaccinated
301 group, an incidence density of 14 infections per 10,000 person days of follow-up (table 2). In
302 the vaccinated group, 21 days after the first dose, there were 71 new infections (incidence
303 density 8 per 10,000 person-days of follow-up) and nine new infections seven days after the
304 second dose (incidence density of 4 per 10,000 person days of follow-up)."

De ger inte ens enskilda indevider, utan i dagar.....

14 per 10,000 person days unvaccinated

12 per 10,000 person days vaccinated

Säger inte skit.

Dessutom så har en oproportionerligt stort antal redan varit infekterade innan vaccinering.

Prior COVID-19 infection*
unvaccinated ............. vaccinated
Negative 1405 (9.3) ....... 13716 (90.7)
Positive 1278 (15.6) ....... 6925 (84.4)

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3790399
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-28 kl. 12:42.
Citera
2021-02-28, 12:32
Avslutad
Även Frode på Norska Folkhälsomyndigheten får hot via E-post, telefon och Facebook. Av Svenskar som inte tål kritik...

Är det en tävling? Nä, inte vad jag vet. Jag undrar det samma om de som utgick i förtid från att Sverige skulle lyckas bäst och att Norge skulle komma ikapp i höstas, eller de som är så stora förlorare att de hotar alla som kritiserar vår "fantastiska" strategi.

För övrigt beskrivs det i Coronakommisionens utredning att en del av vår strategi att skydda äldre och att delen av strategin misslyckades. Och jag ser inga som helst problem att konstatera att man har misslyckats med det, motsatsen att låtsas om att det inte är ett misslyckande i vår strategi är däremot ett problem som ingen lär sig någonting av.

Kommisionen säger även samma sak som Frode om att inte minst myndigheterna agerade sent när det gäller vad som hände inom äldreomsorgen och på särskilda boenden. Det handlar inte mycket i den utredningen om just lockdown eller inte utan om att många andra saker gick långsamt, så ni behöver inte slänga ur er "man kan inte stänga ned ett land" som svar på precis allt.

Citat:
"Varför gick det så snett i Sverige?

Ett år efter att viruset kom, tror mannen som är glad att han inte blev "Norges Tegnell" att det är dags att tala öppet om vad som hände.

Frode Forland är chef för Norsk institut för folkhälsa (FHI). Han känner den svenska statsepidemiologen Anders Tegnell och hans föregångare Johan Giesecke väl. Under pandemin ansvarade Forland för mycket av samordningen mellan FHI och Folkhälsomyndigheten.

När Giesecke sa att han trodde att flockimmunitet mot det nya viruset redan i maj förra året kunde uppnås i delar av Sverige, tog direktören för FHI tidningen från munnen i en intervju med Svenska Dagbladet och kallade denna strategi "farlig" . Han påpekade att det var mycket vi inte visste om coronavirus.

"Vi väntar ett år på att diskutera antalet dödsfall i olika länder. Jag tror att de kommer att vara desamma då, "svarade Giesecke efter att en något het debatt hade lugnat sig.

I slutet av februari 2021 har vi en slags slutsats:

I Sverige har mer än 12 500 människor dött av koronaviruset.
I Norge har vi precis passerat 600 döda.

I en intervju med Dagbladet i oktober säger Forland att han tycker att det är intressant hur länder vill ha starka ledare i krisetider.

I Sverige var Anders Tegnell den starka ledaren.

Forland säger att han är glad att han inte fick samma roll i Norge, även om svenska medier ofta kallade honom "norska Tegnell".
I Norge delade istället fler och mer kända ansikten - hälsoexperter och hälsopolitiker - ansvaret för att styra landet genom krisen.

Illojalt att inte hålla med Tegnell

Ämnesdirektören för norska FHI fick både hatmeddelanden och hot från svenskar efter tvisten med Giesecke och Tegnell. [/b]

”Jag har intervjuats av flera svenska medier och alla ställer frågor som stöder Sveriges strategi. Det verkar som om man bör stödja sin egen regering och strategi. Men Sverige går mot hela världen, sade Forland till Aftenposten i maj.

När forskning.no nu pratar med Forland bekräftar han de hot han fått från Sverige. De har kommit via e-post, telefon och via Facebook.

Han tror och har alltid trott att anledningen till att Sverige drabbades så hårt av koronaviruset är att det tog för lång tid innan de vidtagit hårda åtgärder.

- Jag upplevde också att det i början inte fanns någon debatt i Sverige om strategin, säger han till forskning.no.

- Det upplevdes som illojalt att inte vara lojal. Även i media. Jag upplevde att media i Sverige letade efter argument som stödde den svenska strategin. De ställde mig frågor som skulle bekräfta att svenskarna hade rätt och vi i Norge hade fel.

Nu är det dags för eftertanke
Det är värt att nämna att Frode Forland fick en ursäkt från Johan Giesecke.

Han har också fått mejl från svenskar som stöder honom, eftersom han vågar tala mot Anders Tegnell.

Forland har fortfarande bra möten med de svenska kollegorna var 14: e dag. Han betonar att han aldrig har anmält sig till någon internationell tävling om vem som har varit bäst.

Samtidigt tror Forland att det nu är dags att prata öppet om vad som hände i Sverige och Norge. Det är dags för eftertanke.

- Nu har vi kommit så långt att vi har möjlighet att se ett slut på detta på grund av vaccinet. Då är det tydligt att antalet dödsfall talar för sig själv."

https://forskning.no/covid19/hvorfor-gikk-det-sa-galt-i-sverige/1819977?fbclid=IwAR1wIYJH-N24ZeESGKYmulTDh9iXpGt1fdPESw4uDenr6c1KQNxi8AE1bys
Senast redigerad av sjelvefan 2021-02-28 kl. 12:39.
Citera
2021-02-28, 12:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ni måste inse att loppet är kört.. Folk har utbildat sig och ert skitsnack fungerar inte längre.

Du kan få CFR hur högt som helst.. säger inte ett skit om hur farligt viruset är om du inte tar med alla de som har fått milda symptom eller tom är Asymptoma... och därmed inte testat sig (Jag är en av dem)

Ni vaccinvurmare har skrikit är hesa att alla är farliga smittbärare speciellt de som inte ens vet om att de bär på viruset

1. Förnekar du att IFR (precis som Mortality Rate och CFR) är en vetenskaplig och valid mätmetod? .. om du gör det får du väl skriva till ex WHO och lyfta fram ditt missnöje.

2. Om du är det minsta påläst (vilket jag tror att du är men styrs av en agenda) så vet du mycket väl att IFR tar hänsyn till de som INTE är testade.. man gör ett kvalificerat estimat.

Rätt tillvägagångssätt är att titta på samtliga siffror (Mortality rate, IFR och CFR) för att få en mer korrekt bild.... till skillnad som som förespråkar endast en metod just för att gynna sin egna övertygelse.

Exempel:
Du kan ha CFR på 80%.. om du testar 10 personer och 8 avlider... men om du samtidigt tar med i beräkning att 90 andra inte haft några symptom eller mycket milda då blir synen på dödligheten lite annorlunda.. dvs 100 smittade, 10 testade, 8 döda = 8% istället för 80% enligt endast CFR
(Ja jag var tvungen att vara övertydlig i ovan exempel)

För det första, om du inte testat dig så kan du inte veta om du är infekterad med sars-cov2.

1 Nej jag förnekar ingenting, det är du som förnekar.

2 Menar du en lika kvalificerad gissning som Tegnells -"Vi har flockimmunitet i maj!"

Men visst ska man titta på alla siffrorna.

Det som förtäljer hur farligt viruset är är antalet som vårdats på sjukhus, både på iva och övriga avdelningar, samt antalet dödsfall plus långkörarna. Ditt exempel är helt galet då du förutsätter ett mörkertal på 90%, så är inte fallet för om det varit så ja då hade pandemin varit över nu.
Citera
2021-02-28, 12:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Nej, så är det tyvärr inte. Jag förstår att du hoppas och trodde att det skulle vara så, men nej. Det finns fler anledningar till varför ett vaccin i flera fall ger en betydligt starkare immunrespons, och lika många exempel på att så inte är fallet. I just fallet med SARS-CoV-2 får vi helt enkelt vänta och se.

PS.
Efter en naturlig infektion av SARS-CoV-2 minskar nivåerna av antikroppar för att efter tre-fyra månader försvinna helt. Det är inget konstigt för det är så kroppens immunförsvar fungerar. Jag förstår att för en kille som spenderar sin tid i en smörjgrop är det svårt att ha koll på allt detta, men rent krasst handlar det att lymfosyter av en speciell sort (minnes-B-celler) via en mekanism som är alldeles komplex för att du skall förstå triggar det sekundära immunförsvaret samt ordnar fram nya antikroppar. Minnes-B-cellerna lär däremot cirkulera i din blodbana i ganska många år, sannolikt årtionden.

Så, några antikroppar finns inte kvar efter 9 månader utan det var bara något du drog ur röven igen.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-28 kl. 12:42.
Citera
2021-02-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, globalt är CFR för närvarande 2.218%. 2.942% CFR avser UK som jag också påpekade i mitt inlägg.

CFR är inte samma sak som dödlighet även om jag är medveten om att du är den enda i världen som tror det.
Citera
2021-02-28, 12:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det vetenskapen är mer eller mindre överens om är att immunity by vaccination ger ett betydligt LÄNGRE skydd än immunity by infection. Det finns ganska många argument för att vaccin ger en starkare immunrespons än en naturlig infektion också men det korta svaret är att man inte vet. Men du menar att du vet att det ena eller andra är bättre?

Så, nu har vi konstaterat att du drog något ur röven igen utan att ha en aning om vad du pratar om.

Vad menar du med starkare immunrespons?

Kanske får man en starkare immunrespons i den meningen att risken för svåra symptom minskar?

Men får man en bredare eller smalare immunrespons av vaccin, hur ser det ut?
Citera
2021-02-28, 12:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
CFR är inte samma sak som dödlighet även om jag är medveten om att du är den enda i världen som tror det.
Jag redogjorde för exakt vad som utgör CFR respektive IFR så sent för några timmar sedan. Du får titta där så framgår det vad jag tror eller inte.

CFR är ett sätt att mäta dödligheten bland konstaterat smittade. Det är jag inte heller den enda i världen som tror.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-28 kl. 12:52.
Citera
2021-02-28, 12:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensomvet666
Jag är så trött på CV-19 som jag anser vara en stor bluff. Läste nedanstående intressanta länk som jag tycker att fler skall ta del av.

https://jonehrsson.se/hemlighetsfullhetens-virus/

Det där är pga av tex. att 1/35 som tar pfizer får allvarliga biverkningar.
De vill inte att folk börjar filma och sprida när det går fel, utan att vara under sekretess.

Sjukvårdspersonal är ju vana att se människor dö, lottakåren kanske inte så.

https://healthimpactnews.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/CDC-05-covid-clark.pdf
Citera
2021-02-28, 12:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

CFR är ju i stort sett bara ett mått på hur mycket ett land testar..

Självklart kan det skilja i dödlighet mellan nationaliteter, men inte speciellt mycket.
Då är nog ålderssammansättningen viktigare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in