2021-02-27, 23:19
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, men du undvek att svara seriöst på mina frågor:

Hur tänker du när du påstår att mördaren "inte nödvändigtvis" behövde känna eller vara bekant med Laban, hur lyckades han i sånt fall döda hunden?

Du skrev även: "Ja, varför behöver man dra in hunden i historien?"
Frågan är väl snarare varför man ska utelämna en dödad hund?
Varför ältar du? Ingen som inte var där vet svaret ändå!
Fråga: Hur dödas en obekant hund lättast?
Svar: Med överraskning!
Klart.

Hunden var inte det primära målet med överfallet.

Hunden var inte ens det sekundära målet med överfallet.

Hunden var ingenting; Eva var allting.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-27 kl. 23:41.
Citera
2021-02-27, 23:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Varför ältar du? Ingen som inte var där vet svaret ändå.
Fråga: Hur dödas en obekant hund lättast?
Svar: Med överraskning!
Klart.

Hunden var inte det primära målet med överfallet.

Hunden var inte ens det sekundära målet med överfallet.

Hunden var ingenting; Eva var allting.

Det går inte att "överraska" en hund du inte kan komma nära.
Klart.

Att även Laban dödades säger något om GM, förstår du inte det?

Primär hit och sekundär dit...
Det hade med största sannolikhet krävts ett skjutvapen för att en främling skulle få tyst på Laban.
Citera
2021-02-28, 00:06
Medlem
Citat:
Det går inte att "överraska" en hund du inte kan komma nära.
Klart.

Att även Laban dödades säger något om GM, förstår du inte det?

Primär hit och sekundär dit...
Det hade med största sannolikhet krävts ett skjutvapen för att en främling skulle få tyst på Laban.
Då var det väl hunden som kom nära GärningsMannen istället, och ÖVERRASKADES!

Att även hunden dödades visar väl att GärningsMannen inte var i psykisk balans.
Citera
2021-02-28, 08:27
Medlem
”För Gud finns ingen slump.”

Redan 2019-04-05 spekulerade Badkarsrunkaren om det är GN som är EVAS mördare.

2019-04-05, 11:54 länk
Badkarsrunkaren
När vi ändå spekulerar, är det GN som är EVAS mördare?
Dagen efter, 2019-04-06, postade GN sitt sista offentliga inlägg på Facebook; Låt pensionärer slippa betala skatt.

Vad är anledningen till detta?

Enligt DOM B2194-18 (2019-06-12) framgår det att GN för närvarande vårdas på ett sätt som närmast skulle kunna beskrivas som frivillig tvångsvård.

Trots den nu fungerande vården anser tingsrätten vid en samlad bedömning att lämpligast påföljd för GN är rättspsykiatrisk vård. Mot bakgrund av att det till följd av den psykiska störningen finns risk för återfall i brott av allvarligt slag bör särskild utskrivningsprövning äga rum vid vården av GN.

”I sorg och glädje är det Guds vilja som uppfylls, ingenting avgörs av tillfälligheterna.”
Citera
2021-02-28, 12:14
Avslutad
Jag är nu helt övertygad om att GN "kan" vara GMnen, han är pusselbiten som har saknats i den här historien. Det vore fullständigt logiskt om GN skulle ha tex varit ute och rastat sin hund där samma kväll som Eva kommer hem.
Enligt mig känns mordet nästan uppklarat nu, sedan att bevisa det kommer bli svårare.
GN är tredje okända länken mellan Mr P och Eva, han var outsidern i dramat.
Stor, stark man med psykisk ohälsa, kanske även droger eller anabola inblandat och som av någon anledning flippade ur, kanske mådde han psykiskt dåligt denna mörka höstdag. Sedan fick han reda på att Eva skulle flytta och kunde inte hantera det.
Det är också mycket troligt att tex GN kanske hade hand om Evas hund Laban stundtals, då dom var bekanta med varandra och båda hundvänner.
Senast redigerad av BerraSWE 2021-02-28 kl. 12:16.
Citera
2021-02-28, 13:48
Medlem
2021-02-28, 12:14 länk
BerraSWE
Det vore fullständigt logiskt om GN skulle ha tex varit ute och rastat sin hund där samma kväll som Eva kommer hem.
Det låter mer troligt än att bara sitta alena på övervåningen och glo ut genom ett fönster.
Citera
2021-02-28, 14:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Då var det väl hunden som kom nära GärningsMannen istället, och ÖVERRASKADES!

Nej det var det inte.

Varför är det så viktigt för dig att GM inte kände el var bekant med Laban?

Laban var skygg till naturen och hade nyss bevittnat ett brutalt överfall av Eva. Han skulle i det läget aldrig komma nära en okänd och aggressiv GM, det finns inte på kartan.
Och definitivt inte tassa runt så nära honom att han kunde bli "överraskad" och tagen/ infångad.

GM måste ha känt el. varit bekant med Laban annars hade han aldrig kunnat locka den uppskärrade, löst springande och skällande hunden till sig så snabbt efter det våldsamma tumult som nyss hade utspelat sig. Laban kom frivilligt tillbaka och GM kunde då ta hunden av daga med ett hugg i nacken. Det skulle en total främling som nyss överfallit och mördat Eva aldrig lyckas med.

Hur skulle en aggressiv okänd GM kunna "överraska" en hund som är uppjagad och springer runt lös å skäller menar du?
Skulle GM ha gömt sig bakom en tall i dungen och lockat "komsi-komsi" (eftersom han inte visste hundens namn) för att sen hoppa fram och gå till attack?

Det finns väl inget som säger att GN inte kan ha känt eller varit bekant med Laban?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-02-28 kl. 14:19.
Citera
2021-02-28, 14:21
Medlem
2021-02-28, 14:15 länk
Pudelfrillan
Jag förstår inte?

Varför är det så viktigt för dig att GM kände el var bekant med Laban?

Det här ”bollandet” fram och tillbaka leder ingenstans.

Jag har min åsikt och du har din åsikt ang. Laban.

En dag kanske vi får veta sanningen?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-28 kl. 14:28.
Citera
2021-02-28, 14:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag är nu helt övertygad om att GN "kan" vara GMnen, han är pusselbiten som har saknats i den här historien. Det vore fullständigt logiskt om GN skulle ha tex varit ute och rastat sin hund där samma kväll som Eva kommer hem.
Enligt mig känns mordet nästan uppklarat nu, sedan att bevisa det kommer bli svårare.
GN är tredje okända länken mellan Mr P och Eva, han var outsidern i dramat.
Stor, stark man med psykisk ohälsa, kanske även droger eller anabola inblandat och som av någon anledning flippade ur, kanske mådde han psykiskt dåligt denna mörka höstdag. Sedan fick han reda på att Eva skulle flytta och kunde inte hantera det.
Det är också mycket troligt att tex GN kanske hade hand om Evas hund Laban stundtals, då dom var bekanta med varandra och båda hundvänner.

Ja jag är benägen att hålla med dig, GN passar bättre in som GM på alla punkter.
Men vet man med säkerhet att GN hade hund 1987?

Det känns inte särskillt troligt att även GN skulle ha varit ute och rastat hunden, mött Eva och flippat ur eftersom det då hade varit 2 uppjagade, lösspringande och skällande hundar på platsen, det blir lite för mycket. Dessutom spricker ju hundförarens vittesuppgift om cyklisten som kom i hög fart och svängde in mot Bruket strax innan tidpunkten för överfallet. Det bästa är nog om man kan få in GN i det händelseförlopp som finns beskrivet.
GM passar ju in i pusslet på alla punkter så varför krångla till det med att han var ute och rastade hunden?
Då är vi ju tillbaka på ruta1 som med PAJ att man inte får ihop händelsekedjan med hundföraren, cyklisten och damcykeln som låg slängd vid sidan av vägen, intill mordplatsen.

Finns det någon som har mer info om GN eller nån som vet om hans fru MN kände Eva (med tänke på att dom var födda samma år)?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-02-28 kl. 15:12.
Citera
2021-02-28, 14:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
2021-02-28, 14:15 länk
Pudelfrillan
Jag förstår inte?

Varför är det så viktigt för dig att GM kände el var bekant med Laban?

Det här ”bollandet” fram och tillbaka leder ingenstans.

Jag har min åsikt och du har din åsikt ang. Laban.

En dag kanske vi får veta sanningen?

Men det är väl klart att det är viktigt eftersom det säger något om GM. Laban dödades med ett knivstick i nacken, GM höll i honom.
Hunden varken sköts till döds, blev påkörd eller träffad av blixten. En okänd och aggressiv GM hade inte kunnat komma nära Laban - förstår du nu?

Tror DU att GN kände eller var bekant med Laban?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-02-28 kl. 15:53.
Citera
2021-02-28, 15:00
Medlem
Citat:
Men det är väl klart att det är viktigt eftersom det säger något om GM. Laban dödades med ett knivstick i nacken, GM höll i honom.
Hunden varken sköts till döds, blev påkörd eller träffad av blixten. En okänd och aggressiv GM hade inte kunnat komma när Laban - förstår du nu?

Tror DU att GN kände eller var bekant med Laban?
Ja (men jag vet inte).

I dagsläget är det bara GärningsMannen som vet huruvida det ligger till med den saken.
En okänd och aggressiv GM hade inte kunnat komma när Laban - förstår du nu?
NEJ!
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-28 kl. 15:40.
Citera
2021-02-28, 16:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
När ES blev avsläppt I korsningen hade hon bråttom att hinna ifatt hunden och började springa efter honom om jag fattat rätt. Så om hunden hann hem före Eva och strax innan GM dyker upp och GM cyklar nerför Långbacken bara någon bråkdels minut innan de här ungdomarna sätter sig i bilen och Laban följer efter dem. Sen när bilen försvunnit hör Laban något i skogen och springer in för att försvara Eva. Då blir han dödad och sedan Eva. Skulle det vara rimligt? Enligt systern så skulle ju Laban försöka försvara Eva om hon blev attackerad. Även BÖ trodde ju det, så det är tydligen inte alla som håller med om att hunden måste ha varit bekant med GM

Laban hördes skälla uppe vid föräldrahemmet vid ca 23:15, skulle han ha sprungit raka vägen hem från det att han och Eva blev avsläppt i korsningen hade han varit framme och skällt vid föräldrahemmet före kl. 23. Eva överfölls och mördades vid kl. 23 + eller - någon minut.

Ungdomarna i bilen och Laban befann sig uppe vid föräldrahemmet ca 23:15. Laban skällde och cirkulerade kring bilen. Dom körde ner för Långbacken ca 23:20, Laban sprang efter, ungdomarna tvingades väja lite för cykeln som låg slängd vid vägkanten.

GM cyklade alltså INTE förbi bara någon bråkdels minut innan ungdomarna körde ner för Långbacken m. Laban springandes efter bilen. GM och Eva möttes ca. 20 min tidigare nere vid Långbackens början, vilket innebär att GM cyklade ner för Långbacken minst 15 min tidigare än det scenario du föreslår, snarare närmare 20 min.

Laban alltså var med största sannolikhet med när Eva överfölls och om han försökte försvara henne så bör han ha gjort det då, dvs vid 23-tiden. Detta skedde uppenbarligen inte för då hade Laban dödats där direkt och därmed aldrig kunnat springa runt och skälla uppe vid föräldrahemmet runt 23:15.

Laban har därmed inte heller sprungit in i dungen (som du föreslog) för att försvara Eva i samband med att han följde efter bilen eftersom kl. då var ca 23:20.
När bilen hade försvunnit och Laban återigen befann sig en bit ner i Långbacken hade Eva varit död i ca 15- 20 min så det fanns inte mycket att försvara.

Så frågan är om GM nu lockade in Laban i dungen för att tysta honom för gott eller om han som handfatstrallaren föreslog "överraskade" Laban på något sätt. Jag betvivlar att en aggressiv okänd GM hade lyckats locka till sig Laban och få honom så nära sin egen kropp att han kunde ta tag i hunden och sticka en kniv i nacken på honom.

Sättet L togs av daga på talar för att GM kände både Eva och hunden, hur Eva's kropp och Laban placeras, intill varandra talar ännu mer för detta. Sen får man givetvis lämna öppet med någon % för att det inte måste vara så, men det mesta 95% talar onekligen för det.

Jag har inte tagit del av någon info i fallet hittills som tyder på att Laban försökte försvara Eva. Det i sin tur talar ännu mer för att Laban kände mördaren och därför valde att inte attackera honom. Han blev istället skrämd och rädd av tumultet och sprang upp till föräldrahemmet där han sen började skälla.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-02-28 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in