2021-02-28, 07:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du glömde nämna att du enligt egen utsago är hypokondriker. Bra mycket erfarenhet för att vara 34 år, men du kanske pluggat och jobbat parallellt?

CFR ligger möjligen på 3% men IFR ligger en bra bit under 1%.
Tydligen en socioekonomisk och i högsta grad demografisk fråga.
Enligt Imperial College uppskattas IFR till så högt som 1.15% i vissa länder och så lågt som 0.23% i andra (Oct 2020).
Using these age-specific estimates, we estimate the overall IFR in a typical low-income country, with a population structure skewed towards younger individuals, to be 0.23% (0.14-0.42 95% prediction interval range). In contrast, in a typical high income country, with a greater concentration of elderly individuals, we estimate the overall IFR to be 1.15% (0.78-1.79 95% prediction interval range).
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/covid-19/report-34-ifr/

Låter rimligt, tycker jag, och faller helt inom ramen för mina egna uppskattningar som jag gjorde här i somras (om jag inte har fel spekulerade jag i en IFR på 0.6-0.8%)
Citera
2021-02-28, 07:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tydligen en socioekonomisk och i högsta grad demografisk fråga.
Enligt Imperial College uppskattas IFR till så högt som 1.15% i vissa länder och så lågt som 0.23% i andra (Oct 2020).
Using these age-specific estimates, we estimate the overall IFR in a typical low-income country, with a population structure skewed towards younger individuals, to be 0.23% (0.14-0.42 95% prediction interval range). In contrast, in a typical high income country, with a greater concentration of elderly individuals, we estimate the overall IFR to be 1.15% (0.78-1.79 95% prediction interval range).
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/covid-19/report-34-ifr/

Låter rimligt, tycker jag, och faller helt inom ramen för mina egna uppskattningar som jag gjorde här i somras (om jag inte har fel spekulerade jag i en IFR på 0.6-0.8%)

Ja egentligen är det ganska meningslöst att prata om ett IFR eftersom det är så beroende av ålder.

Imperial College, var det dom som hade den där bra modellen som förutspådde på miljoner döda i UK?
Citera
2021-02-28, 07:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja egentligen är det ganska meningslöst att prata om ett IFR eftersom det är så beroende av ålder.

Imperial College, var det dom som hade den där bra modellen som förutspådde på miljoner döda i UK?
Ja, förutsatt att man inte införde några restriktioner.
Citera
2021-02-28, 07:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, förutsatt att man inte införde några restriktioner.

Jaså. Den var alltså i själva verket ganska bra eller?
Citera
2021-02-28, 07:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jaså. Den var alltså i själva verket ganska bra eller?
Det var en modell. Om den var bra eller inte går antagligen att diskutera i ett parallellt universum där man valde att INTE införa några restriktioner.
Citera
2021-02-28, 07:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det var en modell. Om den var bra eller inte går antagligen att diskutera i ett parallellt universum där man valde att INTE införa några restriktioner.

Svårt att utvärdera något överhuvudtaget om man måste ha parallella universum hela tiden.
Citera
2021-02-28, 07:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Någon som nu har en sammanställning på hur Covid-19 och dess dödlighet varierar gentemot vanliga säsongsinfluensor? I världen och även i Sverige och Europa? Finns det någon här inne som gjort en slik sökning? Hur mången fler dör i Covid-19/år, taget att man lägger in samma parametrar såsom ex. ålder och sekundära, bakomliggande sjukdomar?
Citera
2021-02-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte alls. Det finns många friska aktiva som dör i detta virus även om risken ökar ju äldre man blir.
Nej det är inte alls särskilt mångs friska aktiva som dör.
Citera
2021-02-28, 08:03
Medlem
Att världens ledare försöker tvinga på friska unga människor som inte behöver vaccinet att ta ett experimentellt vaccin där vi inte har en aning om vad de långsiktiga effekterna är, är en ny low även för världens ledare. Vaccinpass ser ut att bli en grej i olika omfattning runt om i världen, vilket kommer tvinga människor att ta vaccinet om de vill leva ett normalt liv, även de som kan tänka själva. Att alarmister och hjärntvättade idioter går och tar vaccin som de inte behöver helt frivilligt är väl en sak, även om det fortfarande är högst oansvarigt av världens ledare att pusha det hursomhelst. Men upp till dem att vara duktiga idioter och göra som staten säger åt dem att göra, men nu kommer man försöka tvinga alla.

Bara öppna upp världen och sluta upp med dessa tokerier över ett ganska så ofarligt virus.
Senast redigerad av Hew18 2021-02-28 kl. 08:19.
Citera
2021-02-28, 08:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Svårt att utvärdera något överhuvudtaget om man måste ha parallella universum hela tiden.
Ja, och ändå kan du inte låta bli att fråga.
Citera
2021-02-28, 08:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Fram till Juni 2020 hade 4,476 personer avlidit i COVID-19 utan några som helst underliggande sjukdomar (inkluderat övervikt) i Storbritannien.

Så, jo, vem som helst kan dö av COVID-19. Du hade fel som vanligt när du drog något ur röven.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsinvolvingcovid19englandandwales

Knip du truten din tönt, de du talar om hade BMI på bearnaisesås. Ingen frisk människa dör i covid och det bevisas av mina öbor. Knappt någon behöver ens uppsöka sjukvård oberoende av ålder. Din agenda och överflödiga yrke känner vi dock alla till.
Citera
2021-02-28, 08:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ja. Vem som helst kan dö av Covid-19. Det är dock betydligt mindre farligt för unga och friska.

I Sverige har det hittills dött 145 personer i gruppen 0-49 år. Hur många av dessa som varit friska individer utan fetma vet jag inte.

Vad jag däremot kan läsa mig till att är att yngre (under 50) inte borde oroa sig så mycket för sin egen hälsa men däremot ta ett kollektivt ansvar för de som är äldre och/eller sjuka.

Alla va feta och mörkhyade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in