2021-02-27, 23:11
Medlem
Jag har köpt weed från min kran 2 gånger förut som var femmor och alltså fem gram av gräs. Nu så tänker jag köpa hasch nästa gång men han säger att om jag köper en femma brunt från honom så kommer jag få 3,5-3,7 g av hasch och att om jag vill ha 5 gram så kommer det kosta mer? Är jag cp störd som inte förstår detta men betyder femmor inte alltid fem gram eller försöker min kran bara runka ur mina pengar.
Citera
2021-02-27, 23:14
Medlem
han är iaf ärlig och säger det, och självklart vill kranen tjäna pengar. så acceptera priset eller skit i det
Citera
2021-02-27, 23:16
Avstängd
Du är ny i branschen, eller hur
Citera
2021-02-27, 23:20
Medlem
Halloween2s avatar
Din kran är en luffare. Om han säger att han säljer femmor som är 3or är det ju inte femmor eller hur? Betala för vad 3g är värt och betala inte för två extra gram du inte får.

Byt kran.
Citera
2021-02-27, 23:30
Medlem
Lurking182s avatar
En femma är en femma (5g), varken mer eller mindre. Skaffa fickvåg.
Citera
2021-02-27, 23:31
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop85
Nu så tänker jag köpa hasch nästa gång men han säger att om jag köper en femma brunt från honom så kommer jag få 3,5-3,7 g av hasch och att om jag vill ha 5 gram så kommer det kosta mer?

Som någon redan sagt är han iaf ärlig. Sen undrar man såklart vad motiveringen är... Kan ju vara riktigt bra röka och då kan det vara värt att betala lite mer. Sen beror det såklart även på vad du betalar för det.
Citera
2021-02-27, 23:36
Medlem
GeleZachas avatar
Prismässigt är det inga konstigheter att paya 500 spänn för en 3,5 g. Dock är det ingen femma, din kran behöver bli bättre på att använda sitt vokabulär
Citera
2021-02-27, 23:49
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Prismässigt är det inga konstigheter att paya 500 spänn för en 3,5 g. Dock är det ingen femma, din kran behöver bli bättre på att använda sitt vokabulär

TS har väl inte nämnt pris?

Men ja ts det är klart en femma är 5g. Är man klokare själv om man måste fråga?
rätta honom när du betalar han
Senast redigerad av Yahnoovas 2021-02-27 kl. 23:53.
Citera
2021-02-28, 01:00
Medlem
ACHOOOOOs avatar
En femma ÄR egentligen fem gram, sen att folk är vana vid att ta med en femhundring för att få sitt knark, det är en annan femma så att säga. För femhundra kronor får man inte fem gram bra gräs nu för tiden såvida man har väldigt bra kontakt med becknaren.

När "fem för fem" var en grej var det normalt att få med sig fem gram knark för femhundra kronor, men med fler mellanhänder, större risker och mer våld inblandat blir det dyrare för slutkund. Vissa kunde till och med erbjuda fem gram för fyrahundra förr i tiden. Men det är knark, inte fastigheter, folk vill ha betalt och vapen är involverade sedan bra länge, så uppstickare behöver våldskapital och backning av äkta grabbar för att över huvud taget börja fundera på att ge sig in i branschen.

De som säljer till gemene man är allra oftast minderåriga, i vissa fall inte ens straffmyndiga, och då kan du ge dig fan på att det är minst tre led till den som faktiskt styr operationen. Priserna är satta efter oligopol och i det här fallet vore det för ovanlighetens skull bättre för alla inblandade om det vore ett statligt monopol än ett kriminellt oligopol.
Citera
2021-02-28, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop85
Jag har köpt weed från min kran 2 gånger förut som var femmor och alltså fem gram av gräs. Nu så tänker jag köpa hasch nästa gång men han säger att om jag köper en femma brunt från honom så kommer jag få 3,5-3,7 g av hasch och att om jag vill ha 5 gram så kommer det kosta mer? Är jag cp störd som inte förstår detta men betyder femmor inte alltid fem gram eller försöker min kran bara runka ur mina pengar.
Ser inte att du skrivit ngt pris, men brunt brukar oftast kosta mindre än grönt, standardpris för 5g grunt 600kr, standardpris för 5g brunt 500kr, har dock hittat det billigare ibland när folk fått in stora parti
Citera
2021-02-28, 07:47
Medlem
Greenwhites avatar
Mitt råd är att sluta handla från div luffare på gatan som kallar 3-4g femmor, köp istället via fs där får du det du ska ha och ibland mer.
Citera
2021-02-28, 10:31
Moderator
kvm3s avatar
En femma är fem gram - inget annat.

Med det sagt sätter förstås kranen det pris han vill på sina varor. Om han skulle ta ett betydligt högre pris än sina konkurrenter för motsarande mängd och kvalitet så skulle han inte få många kunder. Det finns ingen universal rättighet att få köpa just fem gram röka för si och så många kronor och du kan inte heller gå till konsumentverket och klaga om kranen begär överpris.

Utbud och efterfrågan styr, helt enkelt. Tycker du att det är värt ett högre pris så betala, annars byter du helt enkelt kran eller låter bli att köpa överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in