2021-02-27, 15:18
Medlem
Jon.Holmss avatar
Var på Ica och handlade i morse och nästan alla i personalen bar munskydd. Första gången jag ser det faktiskt, en del hade t.o.m. dubbla munskydd. Jättebra!

Någon annan som har noterat detta?

Bland kunderna var det dock lite sämre. Bara undertecknad och en annan med munskydd. Var max 10 personer i butiken.
Citera
2021-02-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det handlar inte om mig utan andra som är mindre datorvana. Förutom att hitta restriktionerna så är det en lång utläggning med olika dokument och gråzoner. Om man har två minuter på sig att kolla upp vad som gäller så är risken stor att man går bet.

Hur kan det vara så förtvivlat svårt att erkänna att en kort sammanfattning av det viktigaste direkt när man surfar in på FoHMs webbsida skulle vara bra?
Dubbelpost.
Senast redigerad av Mrbosun 2021-02-27 kl. 15:34.
Citera
2021-02-27, 15:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Var på Ica och handlade i morse och nästan alla i personalen bar munskydd. Första gången jag ser det faktiskt, en del hade t.o.m. dubbla munskydd. Jättebra!

Bland kunderna var det dock lite sämre. Bara undertecknad och en annan med munskydd. Var max 10 personer i butiken.

Var på ICA Maxi alla bar munskydd. Dagen innan på ICA kvantum ingen hade munskydd. Regeringen babblade om munskydd samma dag så de på Maxi var snabba att ta till sig budskapet.

Kommer ändå aldrig att bli kund på Maxi ett mer multikulti präglat kundunderlag.
Citera
2021-02-27, 15:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag har läst om det men vad har det med att dagvatten är på vissa platser ihopkopplat med avloppsvatten?

Tanken är att dagvattenflödet har ökat efter den hastiga snösmältningen och att det kan ha betydelse för mätvärdena. Jag har ingen åsikt i frågan...
Citera
2021-02-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms

Härliga nyheter! Bannemig på tiden!
Citera
2021-02-27, 15:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Du behöver nog läsa på lite om korsimmunitet. Sluta skriv massa skit när du inte har en susning.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alla vacciner inklusive Astra, Pfizers och moderna skyddar fortfarande mot död och sjukhusinläggning även för den sydafrikanska varianten. Man kanske blir lite småsnorig och får lätt feber ett tag. Jag föredrar ett hyfsat vaccin framför inget vaccin alls även för för den mest muterade formen.

Så mycket har jag redan förstått sedan tidigare. Jag håller med dig om att risken att få en infektion som liknar vanlig förkylning, är en risk som jag kan leva med.

Men det finns andra aspekter, såsom att hindra vidare smittspridning. Rår vaccinerna på att stoppa vidare smittspridning med den sydafrikanska varianten? Kommer man att kunna uppnå flockimmunitet även mot den sydafrikanska varianten, och på så sätt skydda dom invånare som inte har vaccinerats? Frankrike hoppas att vaccinerna ska kunna dämpa smittspridningen även av nya varianter, men jag vet inte huruvida det har fungerat.

Bakgrunden till mitt inlägg, är att jag befarar att mutationerna fortsätter, och att det med tiden uppstår nya varianter som är ännu bättre på att undgå antikropparna som har bildats efter infektion med den kinesiska varianten.

Vaccinerna ger en grad av skydd mot dom sydafrikanska och brasilianska varianterna. Men vad händer när den indiska, eller den mexikanska varianten dyker upp? Vi kanske inte har något skydd alls mot dessa? Det var därför jag skrev inlägget att det är viktigt att lägga om strategi, redan innan dessa varianter uppstår. Vi behöver redan nu sluta upp med att släppa in alla möjliga varianter som uppstår i omvärlden.
Citera
2021-02-27, 15:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lidingö och Bromma verkar vara ihopkopplade nät men Nacka har speciellt för dagvatten.

Jag trodde Stockholm var en modern stad men alltså inte.
Något miljömupparna kanske borde bry sig om.

Men hur kan man kompensera rätt för sådant här. Verkar hopplöst och speciellt om det är massa snö som smälter och man inte vet hur mycket som ligger kvar eller är bortforslat.

Men kollade temperaturer, fram till och med vecka 7 var det minusgrader i Stockholm.
Däremot vecka 8 mellan 5-10 grader.

Alltså ingen snösmältning vecka 7. Har man kompenserat för det blir det tokigt.

Det stämmer inte! Lidingö kommun är med i Käppalaförbundet. Bromma har ett eget reningsverk men det ska avvecklas och vatten pumpas i ett tunnelsystem till Henriksdals reningsverk. År 2026 ska det vara klart.

Du bor inte i Stockholm va? Allt är googelbart!
Citera
2021-02-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Stockholm uppmäter nu de högsta halterna hittills i avloppsvattnet under pandemin.

”-Vecka 4 var en varning, vecka 7 är alarmerande, säger Zeynep Cetecioglu Gurol.”

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/virushalterna-i-avloppsvattnet-ar-skyhoga-och-sportlovet-har-inte-ens-borjat

Nästa vecka har Stockholmarna sportlov och ska ut och resa i andra regioner. Men enligt Tegnell är inte detta ett problem att säga det är tydligen att ha för högt tonläge. Kanske någon ska förklara för FoHM att Stockholm inte är hela landet och även mindre regioner äger rätten att slippa bli nersmittade av storstads regionerna.

Stockholmarn bör nog hålla sig borta från Västerbotten för sin egen skull. Om dom vill ha Europas värsta smittspridning på 400 fall/100000 inv varje dag så är dom välkomna.

Nivåerna på avloppet i Stockholm indikerar att dom är påväg mot en alldeles egen härdsmälta. Det kan vara brittmutationen som är vanlig i vissa delar av Västerbotten men det kan vara tecken på något annat.

Men det är nog Dalarna och Jämtland/Härjedalen som ska se upp mest.
Citera
2021-02-27, 16:28
Medlem
trickydicks avatar
Älskar titeln på den här tråden. Dödligt Virus från Kina orsakar panik
endast på Flashback

Vet inte om det dryftas tidigare i tråden, men Jonson&Jonson är på ingång.
https://feber.se/samhalle/usa-ger-klartecken-till-vaccin-fran-johnson--johnson/421961/

Kommer sannolikt godkännas i EU 11/3
En fördel att det skall räcka med en dos, Sedan att den kan förvaras i rumstemperatur och har god hållbarhet.
Citera
2021-02-27, 16:39
Medlem
Har smittspridningen i England,USA och Israle börjat gå ner?
Citera
2021-02-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Skönt att vi har experter som Agnes Wold så vi slipper oroa oss för oväsentliga saker i livet som virus, pandemier och mutationer:

"Förstår inte den här besattheten av mutationer och att det skulle ha med farlighet och smittsamhet att göra. Det måste vara några Hollywood-filmer som de unga har sett som inte fanns på min tid. Tuberkulos och pest och sådana har sett likadana ut i tusen år och är lika farliga"

https://twitter.com/agneswold/status/1236411368644972545

Agnes Wold hade återigen fel.

Mutationer har definitivt med smittsamhet och farlighet att göra.

Att media fortsätter låta den galenpannan uttala sig är beklämmande.
Citera
2021-02-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Agnes Wold hade återigen fel.

Mutationer har definitivt med smittsamhet och farlighet att göra.

Att media fortsätter låta den galenpannan uttala sig är beklämmande.
Hur menar du egentligen när du tror att de nya mutationerna är farligare och smittsammare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in