Citat:
Ursprungligen postat av
misterunited
Du behöver nog läsa på lite om korsimmunitet. Sluta skriv massa skit när du inte har en susning.
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Alla vacciner inklusive Astra, Pfizers och moderna skyddar fortfarande mot död och sjukhusinläggning även för den sydafrikanska varianten. Man kanske blir lite småsnorig och får lätt feber ett tag. Jag föredrar ett hyfsat vaccin framför inget vaccin alls även för för den mest muterade formen.
Så mycket har jag redan förstått sedan tidigare. Jag håller med dig om att risken att få en infektion som liknar vanlig förkylning, är en risk som jag kan leva med.
Men det finns andra aspekter, såsom att hindra vidare smittspridning. Rår vaccinerna på att stoppa vidare smittspridning med den sydafrikanska varianten? Kommer man att kunna uppnå flockimmunitet även mot den sydafrikanska varianten, och på så sätt skydda dom invånare som inte har vaccinerats? Frankrike hoppas att vaccinerna ska kunna dämpa smittspridningen även av nya varianter, men jag vet inte huruvida det har fungerat.
Bakgrunden till mitt inlägg, är att jag befarar att mutationerna fortsätter, och att det med tiden uppstår nya varianter som är ännu bättre på att undgå antikropparna som har bildats efter infektion med den kinesiska varianten.
Vaccinerna ger en grad av skydd mot dom sydafrikanska och brasilianska varianterna. Men vad händer när den indiska, eller den mexikanska varianten dyker upp? Vi kanske inte har något skydd alls mot dessa? Det var därför jag skrev inlägget att det är viktigt att lägga om strategi, redan innan dessa varianter uppstår. Vi behöver redan nu sluta upp med att släppa in alla möjliga varianter som uppstår i omvärlden.