2009-06-12, 21:42
Medlem
orkarNs avatar
Det tycks mig kunna vara intressant för medlemmar att se om en moderator redigerat något.
Citera
2009-06-16, 10:02
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Den funktionen kommer knappast att tas bort. Som många redan nämnt så är det en viktig upplysning om att inlägget redigerats.
Små stavfel rättas snabbt till utan att det märks.

Och stavningsproblemet är redan löst via pluginprogram.

Om till exempel ändrar en formulering eller vad som helst och någon redan citerat så är det väldigt bra att det står senast redigerat

Är själv admin för att ett par andra forum och har valt att inte aktivera den irriterande "edited by" förrän åtminstone 30 minuter har gått. Ofta vill man finslipa en och annan formulering efteråt och 3 minuter duger oftast bara för att korrigera något enstaka stavfel.
Citera
2009-06-16, 10:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Är själv admin för att ett par andra forum och har valt att inte aktivera den irriterande "edited by" förrän åtminstone 30 minuter har gått. Ofta vill man finslipa en och annan formulering efteråt och 3 minuter duger oftast bara för att korrigera något enstaka stavfel.

Problemet är bara de som svarat på ett inlägg utan att citera, om inlägget till stora delar är förändrat så kan svaret se väldigt märkligt ut...

Då är det bra om man kan se att ursprungsinlägget är redigerat så att man får en förklaring.

Jag citerar för det mesta just av denna anledning då det är inlägget som det är formulerat när jag svarar som är intressant.

Men nu är det så att vi har olika åsikter i denna fråga.
Citera
2009-06-16, 13:11
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Problemet är bara de som svarat på ett inlägg utan att citera, om inlägget till stora delar är förändrat så kan svaret se väldigt märkligt ut...

Då är det bra om man kan se att ursprungsinlägget är redigerat så att man får en förklaring.

Jag citerar för det mesta just av denna anledning då det är inlägget som det är formulerat när jag svarar som är intressant.

Men nu är det så att vi har olika åsikter i denna fråga.

Jag vet inte om vi egentligen har olika åsikter. Det är som du påpekar klokt att alltid citera när man besvarar ett inlägg, om man har oturen att inlägget hinner ändras under tiden man skriver svaret.

Om ens inlägg inte är det sista i tråden längre så tycker jag inte att man ska kunna redigera det överhuvudtaget. Men i normalfall (så länge inlägget är det sista i tråden) så tycker jag i alla fall jag att 30 minuter är rimligt. Det kan ju ta timmar eller dagar innan någon svarar.
Citera
2021-02-27, 12:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Håller med om att man straffas onödigt hårt för att man vill korrigera stavfel eller syftningsfel. Jag ser detta som en delmängd i Flashbacks motstånd mot att höja den allmänna kvaliteten på forumet. Varför inte justera upp de 45 (eller vad det nu är) till t.ex. 180 sekunder. Motargumentet är väl att man t.ex. först skrivit "Jorden är plats", vill korrigera stavfelet till "Jorden är platt", och inte skall få ändra till "Jorden är rund" efter att någon redan kommenterat "Håller ej med!", men sistnämnda löses ju vanligen med citat, alternativt ett mer fullständigt resonemang såsom "Håller ej med om att jorden är platt". Dessutom löser inte raden "Senast redigerat" den saken ändå, utan är bara fult och poänglöst. Väntar man ännu längre (vad är tidsgränsen?) går det inte ändra, vilket däremot är helt okej och mer rimligt.
Citera
2021-02-27, 12:36
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Håller med om att man straffas onödigt hårt för att man vill korrigera stavfel eller syftningsfel. Jag ser detta som en delmängd i Flashbacks motstånd mot att höja den allmänna kvaliteten på forumet. Varför inte justera upp de 45 (eller vad det nu är) till t.ex. 180 sekunder. Motargumentet är väl att man t.ex. först skrivit "Jorden är plats", vill korrigera stavfelet till "Jorden är platt", och inte skall få ändra till "Jorden är rund" efter att någon redan kommenterat "Håller ej med!", men sistnämnda löses ju vanligen med citat, alternativt ett mer fullständigt resonemang såsom "Håller ej med om att jorden är platt". Dessutom löser inte raden "Senast redigerat" den saken ändå, utan är bara fult och poänglöst. Väntar man ännu längre (vad är tidsgränsen?) går det inte ändra, vilket däremot är helt okej och mer rimligt.
Hur vore det om du kikade i FAQen istället för att börja debattera om saker som inte stämmer. Det är inte 45 sekunder man har på sig.
Citat:
Q: Kan jag ändra i inlägg efter att de postats?
A: Tryck på knappen ”Redigera” nere till vänster i ditt inlägg, gör sedan de ändringar du önskar. Redigeringsfönstret är öppet 1 timme, sedan försvinner knappen. Ange också vad/varför du ändrat.

Q: Om man ändrar i ett inlägg kommer ”edit-raden” fram (”Senast redigerad av...”), men inte alltid. Hur funkar det egentligen?
A: Om du redigerar inom 2 minuter efter att inlägget postats så kommer inte ”edit-raden” fram.
Citera
2021-02-27, 15:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Hur vore det om du kikade i FAQen istället för att börja debattera om saker som inte stämmer. Det är inte 45 sekunder man har på sig.
Jaha, detaljer. Min tes kvarstår. Jag anför att fria redigeringstiden borde ökas till 180.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in