Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Här plockar Jan Andersson ut SE ur en fotosamling. Där han kunde redogöra för Stigs uppträdande på mordplatsen. Detta enligt polis Håkan Ström. Diarienummer E 9978.
https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view?usp=sharing
Sidan 3. Jan Andersson. Diarienummer. E 9978-1-C.
Det som förvirrar här är att JA
före fotoförevisningen sannolikt beskriver JÅS, men det finns inget som tyder på att JÅS är mannen som sedan pekas ut i fotosamlingen, d.v.s. SE.
JA har helt enkelt sett både JÅS och SE vilket klart framgår i tingsrätten.
Berättandet om JÅS uppträdande är helt enkelt inte kopplat till det senare utpekandet av SE på fotot.
Möjligen trodde Ström det, men slutsatsen att det föreligger en förväxling går definitivt inte att dra.
JA nämner ju i samband med utpekandet av SE att han hade huvudbonad/keps, vilket inte JÅS hade.
KP&TP skapar onödig förvirring runt detta solklara utpekande av SE som vittne.
Tingsrätten:
Helin: Pratade du med någon annan person där på platsen? [än mannen i blå jacka]
JA: Ja det kom väl fram nån äldre karl, lite mindre, lite bastant karl, och pratade också va, men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg vad vi diskuterade fram och tillbaks.
Ja, sen var det väl ytterligare nån som bara helt plötsligt dök upp där som pratade väldigt mycket tyckte jag, men vad han pratade om det har jag väldigt svårt att komma i håg.
Liljeroos : kan du ta om det där hur det var med den här mannen med keps?
JA: Ja det var en äldre man, mellan 50-60 års åldern. Vad vi diskuterade och vad vi pratade om, det har jag svårt att komma i håg va. Det var mest vad som skulle göras så att säga.
Liljeroos: I vilket skede fick du kontakt med honom?
JA: Ja, det var väl innan polisen kom va, det hade säkerligen gått tre minuter eller något sånt.