2021-02-25, 19:16
Medlem
Majsargotts avatar
Tack för klargörande angående Evas föräldrahem!

Hmm.. usch! Galet nog att sitta och ha "kul med sig själv" bakom draperierna i sin butik. Men att tränga sig in hos någon för att göra så är snäppet värre. Jag vet inte om det blev någon polisanmälan om detta, men jag tror inte det.
Angående GN's fb så var det jag som mindes fel. Det var bra längesedan jag var inne och tittade på hans profil, eller rättare sagt, intresset fanns inte förrän jag fick "polisvideon" länkad till mig.

Synd att alla som skrev här i början har slutat med det. Visst, jag kan förstå att "livet går vidare" osv. Men Evas liv fick ju inte gå vidare..
Citera
2021-02-25, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Tack för klargörande angående Evas föräldrahem!

Hmm.. usch! Galet nog att sitta och ha "kul med sig själv" bakom draperierna i sin butik. Men att tränga sig in hos någon för att göra så är snäppet värre. Jag vet inte om det blev någon polisanmälan om detta, men jag tror inte det.
Angående GN's fb så var det jag som mindes fel. Det var bra längesedan jag var inne och tittade på hans profil, eller rättare sagt, intresset fanns inte förrän jag fick "polisvideon" länkad till mig.

Synd att alla som skrev här i början har slutat med det. Visst, jag kan förstå att "livet går vidare" osv. Men Evas liv fick ju inte gå vidare..

Som jag ser det finns det 3 möjliga GMn: BÅ, Mr P och GN.
Alla 3 var i närheten av brottsplatsen och förmodligen dom sista som såg Eva vid liv, om GN är vittnet. GN hade troligen känt igen Eva, men varför såg då ingen mördaren, denne kan inte ha kommit särskilt långt efter att Eva släpptes av.

Det var dåligt väder så få människor lär ha varit ute, mördaren kom ju uppenbarligen undan medan denne mördade Eva. Någon borde ha hört något om det var mycket folk ute.
Konstigt att det finns vittnen när Eva stiger ur, men inget mer.

Samtidigt kan jag känna att något stämmer inte med att Eva helt plötsligt ville gå sista biten, det känns som något man har fabulerat ihop från BÅ och Mr Ps sida, för att skydda varandra, kanske för att dom misstänkte varandra.

Kanske tror Mr P att BÅ mördade henne och BÅ tror att Mr P mördade henne, medan vi kanske har en tredje möjlig mördare i GN.

GN skulle iaf vara pusselbiten som saknas i såna fall, han kunde ju möjligen haft en röd damcykel.
GN är ju bisexuell och hade nog gärna tagit damcykeln med sig, han lär dessutom ha kunnat cykla väldigt snabbt då han är vältränad. Han var också förmodligen väldigt stark på den tiden.

GN skulle iaf vara en möjlig tänkbar GM och kunde snabbt cykla hemåt efter mordet. Frågan är bara varför hans sinne rann över där och då, var han hemligt kär i Eva, han ville inte att hon skulle åka ?
Var GN Evas toyboy ?
Citera
2021-02-25, 21:12
Medlem
Handfatstrallarens avatar
2021-02-25, 19:16 länk
Majsargott
Synd att alla som skrev här i början har slutat med det. Visst, jag kan förstå att "livet går vidare" osv. Men Evas liv fick ju inte gå vidare.
Ja.

2021-02-25, 19:40 länk
BerraSWE
GN skulle iaf vara pusselbiten som saknas i såna fall, han kunde ju möjligen haft en röd damcykel.
Den röda damcykeln skulle kunna vara en kvarlämning från GN:s mor, enär han köpte loss sitt föräldrahem av sina föräldrar den 27 november 1986 (enligt hans inlägg på facebook).
GN är ju bisexuell och hade nog gärna tagit damcykeln med sig, ...
JAG SKRATTADE OCH JAG SKRATTAR FORTFARANDE
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-25 kl. 21:34.
Citera
2021-02-25, 21:56
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Alla 3 var i närheten av brottsplatsen och förmodligen dom sista som såg Eva vid liv, om GN är vittnet. GN hade troligen känt igen Eva, men varför såg då ingen mördaren, denne kan inte ha kommit särskilt långt efter att Eva släpptes av.

Det var dåligt väder så få människor lär ha varit ute, mördaren kom ju uppenbarligen undan medan denne mördade Eva. Någon borde ha hört något om det var mycket folk ute.

Samtidigt kan jag känna att något stämmer inte med att Eva helt plötsligt ville gå sista biten, det känns som något man har fabulerat ihop från BÅ och Mr Ps sida, för att skydda varandra, kanske för att dom misstänkte varandra.

Kanske tror Mr P att BÅ mördade henne och BÅ tror att Mr P mördade henne, medan vi kanske har en tredje möjlig mördare i GN.

GN är ju bisexuell och hade nog gärna tagit damcykeln med sig, han lär dessutom ha kunnat cykla väldigt snabbt då han är vältränad. Han var också förmodligen väldigt stark på den tiden.

GN skulle iaf vara en möjlig tänkbar GM och kunde snabbt cykla hemåt efter mordet. Frågan är bara varför hans sinne rann över där och då, var han hemligt kär i Eva, han ville inte att hon skulle åka ?
Var GN Evas toyboy ?

Har också tänkt lite på det med att Eva ville bli avsläppt för att rasta Laban. Hade jag bott där så hade jag rastat min hund runt föräldrahemmet vid den tiden på kvällen.
Men jag ska inte säga något, jag var inte ens född -87 och tiderna var väl annorlunda då.

Det jag tycker låter mest troligt hittills är att Mr P och BÅ är gemensamma GM. Mr P kär i Eva som ska flytta, ej besvarad kärlek och BÅ är kär i Mr P.
Som MammaGris skrev, svartsjuka på något sätt är det iallafall
Citera
2021-02-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Var GN Evas toyboy ?

Dom ville (av någon anledning) hålla sitt förhållande hemligt. Det stod så i någon tidningsartikel, kommer inte ihåg exakt. Varför skulle det vara hemligt? Kan det då inte vara så att de (Mr P och Eva) bestämt sig för att träffas någonstans efter att hon blivit avsläppt I korsningen ? Men någon annan hann före? Eller lyckades dom inte hålla förhållandet hemligt och så hände detta? Kanske var det fler än en som inte ville att de skulle ha nåt ihop, kanske det var fler som hade henne under bevakning? Kanske det fanns någon Donna som även ville bli av med Eva, någon som även kände till GM och visste att han också kände sig bitter och kränkt för att han kanske tidigare blivit dumpad av Eva?
Citera
2021-02-25, 22:19
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Dom ville (av någon anledning) hålla sitt förhållande hemligt. Det stod så i någon tidningsartikel, kommer inte ihåg exakt. Varför skulle det vara hemligt? Kan det då inte vara så att de (Mr P och Eva) bestämt sig för att träffas någonstans efter att hon blivit avsläppt I korsningen ? Men någon annan hann före? Eller lyckades dom inte hålla förhållandet hemligt och så hände detta? Kanske var det fler än en som inte ville att de skulle ha nåt ihop, kanske det var fler som hade henne under bevakning? Kanske det fanns någon Donna som även ville bli av med Eva, någon som även kände till GM och visste att han också kände sig bitter och kränkt för att han kanske tidigare blivit dumpad av Eva?

Jag vet att jag har skrivit detta innan för längesedan, men hur i h-vete kunde mr P ha så många kvinnor egentligen?
Citera
2021-02-25, 22:28
Medlem
Citat:
Jag vet att jag har skrivit detta innan för längesedan, men hur i h-vete kunde mr P ha så många kvinnor egentligen?
PAJ var framåt, trevlig och charmig det räcker långt ... påträngande, kanske det?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-25 kl. 23:05.
Citera
2021-02-25, 22:59
Medlem
Kan sorg vara ett mordmotiv?

Vad gör sorg en människa?

1987-07-28 dog GN:s pappa.

Dödsfallet inträffade mindre än två månader innan Eva mördades den 25 september 1987.

Sorg ackompanjeras ofta av känslor av övergivenhet, tomhet eller meningslöshet.

Kan motivet till mordet på Eva vara somatiska, emotionella och kognitiva reaktioner i GN:s sorgearbete?

Symtomen vid sorg är skiftande och skiljer sig åt mellan olika individer.

Sorg

Psykologiska symtom

Ilska, irritabilitet, aggressivitet
Ångest, nedstämdhet och förtvivlan
Skuldkänslor
Passivitet
Ambivalens och självförebråelser
Längtan efter att återförenas med den som dött eller att återställa situationen som den var före händelsen
Overklighetskänslor och en känsla av att den döde finns närvarande
Kognitiva svårigheter, t ex minnesstörning och koncentrationssvårigheter
Sömnsvårigheter

Fysiska förändringar

Sjukdomskänsla, smärta
Orkeslöshet, trötthet
Nedsatt eller ökad matlust
Infektionskänslighet

Beteende

Social isolering
Gråtattacker
Svårigheter att ta initiativ
Anpassningssvårigheter
Ökad alkoholkonsumtion

Tankar

Ensamhetskänsla
Brist på känsla av meningsfullhet
Inre tomhet
Längtan bort
Suicidtankar

Många av symtomen kan finnas kvar under lång tid efter förlusten, t ex de kognitiva svårigheterna.

Utmärkande för komplicerad sorg är:

Stora anpassningsbesvär
Depressiva reaktioner
Kraftiga ångestproblem
Kraftiga känsloförändringar
Missbruk (t ex anxiolytika, alkohol)
Symtom på posttraumatisk stress, exempelvis mardrömmar och påträngande tankar
Suicidtankar
Suicidförsök
Avsaknad av sorgereaktion
Fördröjda reaktioner/frusen sorg
Svåra skuldkänslor och självförebråelser
Starkt undvikandebeteende och social isolering

Riskfaktorer för att hamna i komplicerad sorg är:

Ett barns död
Självmord
Plötslig död
Missbruk (t ex alkohol, tabletter)
Arbetslöshet
Sjukskrivning för somatisk eller psykisk sjukdom vid tiden för dödsfall
Tidigare depressioner eller annan psykisk sjukdom
ensamstående
Bristande socialt nätverk
Tidigare trauman
Vittne till dödsfallet
Förlängd chockfas med bristande förmåga att uttrycka emotionellt lidande
Starka skuldkänslor
Stark vrede eller längtan
Dåligt stöd i sorgen
Starkt beroende av den döde

Sorg och PTSD (posttraumatiskt stressyndrom)

Vid plötslig död eller särskilt traumatiska förluster kan efterlevande utveckla symtom på posttraumatisk stress. PTSD kan uppstå även om den förlustdrabbade inte har bevittnat själva händelsen. Screening för PTSD bör övervägas efter plötsliga och traumatiska dödsfall. Om screeningen inger misstanke om att PTSD föreligger ska en fördjupad utredning göras och specifik behandling sättas in om diagnosen kan säkerställas.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-25 kl. 23:09.
Citera
2021-02-26, 09:51
Medlem
Citat:

1) Stor umgängeskrets gör att han når ut till fler kvinnor i motsats till en kille som bara sitter hemma
2) Har ett specifikt intresse som delas av många kvinnor (hästintresset). Där finns det kanske inte så många grabbar och det är lätt att bli tuppen i hönsgården. Man kan ju tänka sig att de här kvinnorna behöver hjälp med ett och annat, något som det behövs en karl till
3) Hjälpsam, ställer alltid upp när det behövs...(ehum). En famn att gråta ut i. osv osv

Nu vet jag inget specifikt om Mr P egentligen förutom att han verkar vara en trevlig brevbärare samt att ryktet säger att han haft en hel del fruntimmer. Det är allt.
Citera
2021-02-26, 21:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Angående tidningartikeln som hänvisas till här ovan så är jag rätt så säker att de har ringat in fel hus. Det hus som de ringat in är "herrgården" som fortfarande står kvar idag .Det röda huset snett ovanför till höger borde väl ha varit föräldrahemmet eftersom det är där dagiset ligger nu?
Var de inte så också att de ungdomar som såg cykeln som var slängd i diket, också bodde i samma hus som Evas föräldrar och det där ser ju ut som en sådan brukslänga eller är jag helt ute och cyklar nu?

Som sagt, både föräldrahemmet och mordplatsen är fel inringat på bilden.

Handfatstrallaren's nya uppgifter och teorier om GN är f.ö. högintressanta! Många bitar faller plötsligt på plats, dessutom uppenbarar sig flera möjliga motivbilder.

En av dom viktigaste pusselbitarna är dock Laban och GM måste på något sätt ha känt Laban för att kunna locka honom till sig och döda honom. Kan man på något sätt säkerställa att GN och Laban var bekanta blir det här mer än högintressant!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-02-26 kl. 22:17.
Citera
2021-02-27, 07:25
Medlem
2021-02-26, 21:32 länk
Pudelfrillan
En av dom viktigaste pusselbitarna är dock Laban och GM måste på något sätt ha känt Laban för att kunna locka honom till sig och döda honom. Kan man på något sätt säkerställa att GN och Laban var bekanta blir det här mer än högintressant!
2017-01-15, 00:36 länk
poppebank
..stämmer det att Eva tidigare var i lag med flax
2017-01-18, 00:38 länk
Pudelfrillan
Nej, det var Eva's syster som var tillsammans med flax.
2017-03-18, 18:10 länk
Marsken
Mycket intressant information.

Vi vet att de flesta mord begås i missbrukarkretsar så detta måste beaktas.

Pysslade även Annelie med droger? Jag har svårt att tro att en tjej som är helt ren är tillsammans med en knarkare. Pundade Eva?

Är det något så banalt som knarkskulder som ligger bakom detta mord?
Betänk att hunden Laban var systerns hund.

Om vi utgår därifrån, vilka personer förutom Flax och PAJ umgicks Anneli med?

I missbrukarkretsar florerar det både alkoholister och knarkare.

GN knarkar ”idag”, knarkade han även ”igår”?

Umgicks GN med Flax eller PAJ då?

Om, då var säkert Laban även bekant med GN!

Anneli borde veta ...

Uttrycket "en gång missbrukare, alltid missbrukare" har aldrig inneburit att en missbrukare inte kan tillfriskna.

Men i det här fallet har GN:s missbruk eskalerat enligt DOM B2194-18 (2019-06-12), ”problematik med det psykiska måendet och på senare år även ett eskalerande missbruk av narkotika”.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-02-27 kl. 08:24.
Citera
2021-02-27, 11:26
Medlem
Citat:

Kanske för att P och lillasyster A varit ett par tidigare? Lite pinsamt att vara ihop med sin systers f d?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in