2021-02-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desperatsomfan
Ni kanske skjuter mkt, men det är inte alla jägare som avfyrar 10 skott på ett år ens!
Hur bra jägare är de då, kan de träffad något övh? Eller är de bara med för skojs skull.
Men de kan nog hitta en ny, billigare hobby, plocka svamp t.ex. en korg kostar inte så mkt.
Citera
2021-02-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur bra jägare är de då, kan de träffad något övh? Eller är de bara med för skojs skull.
Men de kan nog hitta en ny, billigare hobby, plocka svamp t.ex. en korg kostar inte så mkt.
Att vara en bra jägare handlar inte om hur många skott du avlossar.

Inte särskilt spännande att plocka svamp va?
Inte föder det din familj särskilt länge heller.
Skjuter du ett rådjur har du minst 15kg riktigt fint kött. Som du dessutom genom minimal miljöpåverkan skaffat.
Köper du kött från affären vill jag nog kalla dig miljöbov!
Äter du inte kött utan håller dig till sojabönor vill jag nog kalla dig miljöbov ändå med tanke på de enorma fält med sojabönor som måste anläggas för att tillgodose alla som vägrar kött. Otaliga djur får sätta livet till för att grönsaksätarna ska få sitt mål.
Senast redigerad av Desperatsomfan 2021-02-26 kl. 22:54.
Citera
2021-02-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns många fler jägare än militärer i det här landet. Jag och ett par jaktpolare kan skjuta av en jävla massa skott på skjutbanan en helg.

Bra att bly fasas ut. Alternativen är dyrare för jägare men alla måste bidra om vi vill ha en renare natur.
jag gissar att ni på ett år inte drar av mer än en vanlig pansarskytteslusk gör på några dagar på skjutfält...
Ett par tusen 7,62 med KSP 58 /dag. Nollad ammunition, tygbandad.
Runt 800 5,56 på en dag. En skjutvecka, tja räkna själv.

Blir det inte rätt svårt att hitta ersättning? Med hårdare material ökar risken för genomskjutning och kulor som kan färdas långt bortom djuret.
Även sågverken kommer få problem. Blykulor påverkar inte klingan nämnvärt, men stål kommer döda den ganska snabbt.
Citera
2021-02-26, 23:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UranusHertz
Nej, det är bara miljömupparnas plakatpolitik. Blyammunition påverkar inte naturen ett dugg och du kommer inte märka någon som helst skillnad om de förbjuder blyammo. Om du har en trovärdig studie om motsatsen får du gärna presentera den.

Så du menar att bly i svenska vatten inte påverkar ett skit? Det är nog du som får läsa på.
Citera
2021-02-26, 23:05
Medlem
Ni som är för blyförbudet: hur ser det ut på de slagfälten i Europa som fick uppleva krigen? Är det mycket dött där?
Citera
2021-02-26, 23:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jag gissar att ni på ett år inte drar av mer än en vanlig pansarskytteslusk gör på några dagar på skjutfält...
Ett par tusen 7,62 med KSP 58 /dag. Nollad ammunition, tygbandad.
Runt 800 5,56 på en dag. En skjutvecka, tja räkna själv.

Blir det inte rätt svårt att hitta ersättning? Med hårdare material ökar risken för genomskjutning och kulor som kan färdas långt bortom djuret.
Även sågverken kommer få problem. Blykulor påverkar inte klingan nämnvärt, men stål kommer döda den ganska snabbt.

Nu är jag ingen militär expert men en del av problematiken handlar väl om att militären skjuter på väldigt begränsade områden medan jägare skjuter över hela jävla Sverige? Obs jag är själv jägare.
Citera
2021-02-26, 23:14
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Trams. Som vanligt gäller det att sila mygg och svälja elefanter. Sådant går alltid de vänsterblivna miljömupparna igång på. Huvudsaken är att det KÄNNS bra!

Är det blyet man är rädd för, så börja med att gräva upp alla blyinfattade kablar som Televerket och Statens elbolag grävt ner i jorden och ute på landsbygden de senaste hundra åren. Där finns flera miljoner ton bly att gräva upp. Men det är klart, då kan man ju inte gnälla på jägarna samtidigt, så det blir ju tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Ja. När jag köpte min första hagelpuffra kring millennieskiftet så var stålhagel "the new black". Det blev en tummetott.

Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Som insatt i just den branschen så kan jag informera om att blyinfattade kablar håller på att fasas ut mer och mer. Många kommuner väljer att gräva upp sina gamla kablar till förmån för nyförlagda, mer driftsäkra alternativ. Tråkigt nog så kan man inte bara fräsa upp allt i ett svep, dels för kostnaden och dels för vad arbetet innebär rent konkret. Därför väntar gärna nätägarna med att byta ut kablarna tills dom smäller eller man har dom framme i annat ärende.

Vad gäller blyförbudet i ammunition så tror jag att det kommer vara väldigt svårt att få bort helt.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Svenska Jägareförbundet har i 15 års tid konstaterat att blyammunition i sig inte utgör något problem Problemet handlar om utvecklingsstörda jägare som skadskjuter fåglar och på så sätt lämnar bly i naturen och lämnar slaktrester med blyfragment i naturen, det är alltså jägarnas hantering som utgör problemet inte blyammunition i sig

https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2017/04/blyforgiftning-gar-att-undvika/

Men eftersom man konstaterat att det inte går att förändra jägarna (det ser vi ju i denna tråd att all form av kunskap saknas!) så är enda lösningen förbud

Som vanligt så ser ju inte våra beslutsfattare hela bilden.

Jag själv som jägare kan absolut använda tex stålhagel istället för bly. Nu vet ju jag att bly innebär mindre lidande för djuret eftersom det dör direkt, vilket ofta inte är effekten med stål oavsett om man går ner 1-2 i storlek.

Så om man som beslutsfattande politiker skall välja här så blir det en motsägelse mellan miljöpåverkan (om den ens är mätbar) och djurets välbefinnande. Bara att välja, jag själv kommer anpassa mig men kommer antagligen behöva dra ett extra skott emellanåt för att avsluta djurets lidande om jag måste köra stål.
Citera
2021-02-27, 00:04
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ha, ha ja det silas för fullt. Men de ser väl på det argumentet som ett skäl att lägga ner försvarsmakten.

Jobbigt för dem som gillar 6.5x55 blir väl svårt att nå upp till klass 1 med blyfri ammo?

6.5:an riskerar väl oavsett att tappa sin klassning som klass 1 ammo om jag inte har missförstått det?Märkligt med tanke på hur många älgar som avlivats med denna kula.
6.5x55 är för en vansinnigt bra precisionskula med tanke på sin ålder. Creedmore 6.5 är väl att betraktas som en modernisering av den klassiska 6.5 Swede.
Citera
2021-02-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så du menar att bly i svenska vatten inte påverkar ett skit? Det är nog du som får läsa på.
Det finns redan sedan 2002 ett förbud mot blyhagel vid våtmarker vilket inkluderar grunda sjöar och havsvikar.
Citera
2021-02-27, 09:26
Medlem
EliasAlucards avatar
Har länge förespråkat blyförbud, så... bra förslag! Hoppas att det går igenom.

Bly bör endast användas där det verkligen behövs, till exempel som skydd mot radioaktiv strålning eller liknande sammanhang, absolut inte inom ammunition eller i föremål där det kan släppas ut i naturen.
Citera
2021-02-27, 09:40
Medlem
Man borde fasa ut blyet som används vid sportfiske också. Där finns alternativ och det är betydligt enklare och billigare att ersätta. Hårdheten har ju ingen betydelse, inte på samma sätt som när det gäller ammunition.
Citera
2021-02-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Ni som är för blyförbudet: hur ser det ut på de slagfälten i Europa som fick uppleva krigen? Är det mycket dött där?

Ja, det var ganska många som dog där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in