Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Jag är långsiktig och jag har inga stop loss. Jag orkar inte titta på dagliga och 4h grafer jag har inte tid för sådant.
Men du tycker jag ska sälja min amerikanska aktier? De har alla utom några få gått skitdåligt eller gått sidledes sedan början av november. Ja förutom sista dagarna när alla gått ned en hel del. Är detta slutet för tech aktier för all framtid?
Är Tesla verkligen övervärderat? Alla vet vad en Tesla är, alla vill ha en. Nu speglar inte P/E-talet deras riktiga värdering men jag tror ändå det har ett visst fog.
Sälja? Nja, jag tycker att du ska följa en plan som tydligt anger när du går in och när du går ur. En enkel plan vore huruvida kursen är under EMA10 och 21 på dagliga datan och då går ur om så är fallet och dess spelar tydligt ned eller gå in när så inte är fallet och dessa pekar tydligt upp. Inte världens bästa plan, men allt slår att sitta i något och bara hoppas på att det går bra. Ska du sitta till du står på -80% ... ?
Inte tid att följa grafer på 4h och dagliga? Dessa stänger (varje candle stänger) var 4:e timme och en gång per dag. Krävs inte direkt mycket tid för att kontrollera hur t ex SMA50 och 200 ser ut en gång var 4:e timme eller en gång per dag.
Jag kan inte svara på om det är slutet för tech-aktier då jag inte kan se in i framtiden tyvärr. Däremot har tech haft ett väldigt långt tjurrally så att det kommer ned lite är inte så oväntat. Hur långt ned? Går tyvärr inte heller att svara på. Det är sådant man har en plan för, då spelar det inte så stor roll hur långt ned eller upp något går.
Det är något vanskligt att sitta och gissa på hur prisrörelser ser ut framåt då man ändå inte kan känna till det. Det man defakto kan se är att något trendar upp och att något trendar ned. Om något trendar ned är risken högre att det fortsätter ned, om något trendar upp är chansen större att det fortsätter upp.